Perinnönsaaja ulosotossa
Tilanne on se, että olen saamassa mummultani pienen perinnön, noin tuhat euroa. Olen kuitenkin ulosotossa, eikä sukulaisten olisi sitä suotavaa saada tietoonsa.
Onko teillä tietoa tai kokemusta, kuinka nopeasti ulosotolle kiirii tieto läheisen kuolemasta ja mahdollisesta perinnöstä? Jos menen keskustelemaan uo-miehen kanssa perinnön maksamisesta uo:lle sitten, kun se on minulle tilitetty, niin teenkö vaan itselleni hallaa? Suostuuko uo edes tälläisiin sopimuksiin, että velallinen maksaisi perinnön itse ulosottoon? Perinnöstä luopuminen ei ole vaihtoehto, syntyy liikaa kysymyksiä.
Kävi miten kävi, rahat menisivät velkojen maksuun, siitä ei tarvi mainita. Kokemuksia kiitos!
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne sukulaiset saa sitä tietoon, jos perintösi menee ulosottoon. Perintö kilahtaa sun tilillesi ja uo-mies vie sen sieltä.
Ulosottomies ei vie pankkitililtä yhtään mitään. Hölmöt vielä yläpeukuttaa tuollaista kommenttia. Ei uo pääse kenenkään tilille. Rikostapauksissa poliisi voi "jäädyttää" tilin. Muuten pankkitilille ei pääse kyllä kukaan sorkkimaan.
Mulle tuli perintö ihan normaalisti omalle tilille, uo ei puuttunut asiaan mitenkään. Maksoin sitten velan pois tuolla perinnöllä. En mä usko, että uo saisi etukäteen tietoonsa mistään ihmisten perinnöistä. Mutta jos jotenkin uo ilisikin tietoinen tulevasta perinnöstä, se ilmoittaa maksajalle, että sulle ei saa maksaa, vaan uo-viraston tilille. En tiedä voiko se perinnön maksaja sitten juoruta sukulaisille?
Niin miksi uo pääsee sitten palkkaan käsiksi? Poliisi jäädyttämään palkanmaksu!!!
Olisko niin että työnantaja saa maksukiellon ja niin myös pankki. Pankki ei saa sallia 1,5 krt suojaosuuden ylittävien varojen siirtoa muulle kuin uo:n tilille.Sovi ap ulosottomiehen kanssa että asia on heidän ja pankin välinen asia, ei kuolinpesän.
Uo ilmoittaa työnanantajalle maksukiellosta kun verottajan kautta on saanut tiedon, että velallinen käy työssä. Pankille ei kukaan sanele mitään maksukieltoja, paitsi poliisi rikosepäilytapauksessa. Älä höpise nyt typeryyksiä.
Fakta on, että ulosotto voi periä rahaa myös pankkitililtä. Tämän on karusti kokenut aika moni ulosotossa oleva. Ulosotto saa myös tiedon siitä, jos rahoja on käytetty vaikkapa pelaamiseen. Olen nähnyt päätöksen, jossa ei myönnetty vapaakuukautta sillä perusteella, että oli käytetty pelaamiseen xxx euroa. Älkää kirjoittako sellaisesta asiasta, josta ette oikeasti tiedä.
Kuolinpesäasiasta minäkään en ihan pilkulleen tiedä, miten käytännössä menee, mutta kuolinpesäosuuksia on ulosmitattu jatkuvasti. Tieto siitä menee kuolinpesäosakkaille, eli kuolinpesä voidaan kyllä jakaa, mutta ulosotossa olevan osuus pitää maksaa ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko perinnöstä kieltäytyä tai siirtää sen jollekulle muulle esim. omalle lapselleen jos on suuret ulosottovelat?
Kyllä, siskoni on ulosotossa ja on alaikäisiä lapsia. Lapsilla pitää olla edunvalvoja, että onnistuu. Ja se maksaa jonkunverran.
Perinnöstä luopujan perintö menee automaattisesti hänen omille perillisilleen, jos sellaisia on. Ei tarvita edunvalvojaa, jos perintö on vähäinen.
Jos perinnönsaaja määrää perinnön jollekin muulle, hän on silloin ottanut perinnön vastaan.
Kannattaa muistaa se, että jos velallinen aikoo hakea velkajärjestelyä, perinnöstä luopuminen voi estää sen.
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi.
Sun olisi kannattanut kertoa perinnön antajalle etukäteen ongelmastasi.
Hän olisi ehkä antanut sulle sen 5000 ihan käteen ennakkoon.
Mummon olisi kannattanut antaa se 1000 euroa käteisenä vielä elossa ollessa kunhan hautauskulut olisi katettu kuolinpesän tuloista.
Kaikki velat ainakin tulee perillisten tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko perinnöstä kieltäytyä tai siirtää sen jollekulle muulle esim. omalle lapselleen jos on suuret ulosottovelat?
Kyllä, siskoni on ulosotossa ja on alaikäisiä lapsia. Lapsilla pitää olla edunvalvoja, että onnistuu. Ja se maksaa jonkunverran.
puoliksi oikein. Perinnöstä VOI kieltäytyä, MUTTA perintöä EI VOI SIIRTÄÄ kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis perinnön siirtäminen lapsille onnistuu.
Ei onnistu. onnistuu ainoastaa KIELTÄYTYÄ perinnöstä, jonka johdosta KIELTÄYTYVÄN LAPSET perivät sen osuuden. Se ei ole kuitenkaan perinnön siirtämistä.
^^ kyllä perinnöstä voi kieltäytyä mutta ulosotto ei ilmeisesti siitä saa tietoa vaan sekin pitää todistaa sinne
Kuolinpesän muut osakkaat saavat kirjeen ulosottovirastosta perunkirjoituksen jälkeen. Tästä kirjeestä selviää, että sukulaisella on ulosottovelkaa. Perintö ulosmitataan kuolinpesästä ulosottovelan maksuun.
Ihan turhaan salailet velkojasi. Ulosottovelat tulevat kuitenkin muitten perillisten tietoon. Ja varaudu siihen, että luultavasti osa sukulaisista haluaa myös katkaista välit ulosoton takia.
Suomessa arvostetaan ihmisiä, jotka ovat rehellisiä ja hoitavat hyvin raha-asiansa!
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ulosotto kuule asiasta verottajalta. Sukulaisesi eivät kuule ulosotosta ellet itse kerro, tuskin sinäkään olet kuullut ulkopuolisilta sukulaistesi raha-asioista.
Perukirjan ilmoittaja saa ulosotolta maksukiellon ja se on saatettava kaikkien perikunnan jäsenten tietoon. Sinun osuutesi maksetaan suoraan ulosotolle, et saa tilaisuutta tuhlata sitä itse, Kokemus maananti-illallta kun selvisi miehen veljen olevan edellen ulosotossa... eli tehnyt vanhojen tiedettyjen vekojen jälkeen lisää :)
Mä yritin vastaavassa tilanteessa sopia asiaa voudin kanssa, mutta sitä ei kiinnostanut. Kaikille muille perijöille lähti tieto ja oikein listaus mun lainoista paitsi mulle itselleni :D Nöyryyttävä kokemus. Sitten kun maksoin velat niin uudestaan lähetti vielä velkalistauksen kaikille kuin muistutuksena mun synneistä, ja siihen yhden rivin teksti perään, että no joo nyt on toki maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Voiko uo kanssa sopia onko kukaan sopinut , että saisi pienen rahan perinnöstä. Loput ulosottoon.
Mulle oli tulossa 20t ja ehdotin voudille että voinko pitää itse tonnin, ei käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kautta tieto perinnöstä menee? Tietysti jos on joku pikkukylä tms. missä kaikki tuntee toisensa niin sitten, mutta noin yleisessä tapauksessa.
Kun perunkirjat on tehty, ne toimitetaan verottajalle. Siitä kestää vielä noin 6kk ennen kuin verottaja käsittelee asian ja määrää perintöverot osapuolille.
Uo saa varmaan siitä verottajalta tietää eli jos perunkirjaa ei ole vielä toimitettu mihinkään, ei uo voi tietää mitenkään, että velallinen on saamassa rahaa. Eli on siinä aikaa toimia.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne sukulaiset saa sitä tietoon, jos perintösi menee ulosottoon. Perintö kilahtaa sun tilillesi ja uo-mies vie sen sieltä.
Ulosotto ei tilille pääse, vaan ottaa ennen kuin tilille ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ulosotto kuule asiasta verottajalta. Sukulaisesi eivät kuule ulosotosta ellet itse kerro, tuskin sinäkään olet kuullut ulkopuolisilta sukulaistesi raha-asioista.
Perukirjan ilmoittaja saa ulosotolta maksukiellon ja se on saatettava kaikkien perikunnan jäsenten tietoon. Sinun osuutesi maksetaan suoraan ulosotolle, et saa tilaisuutta tuhlata sitä itse, Kokemus maananti-illallta kun selvisi miehen veljen olevan edellen ulosotossa... eli tehnyt vanhojen tiedettyjen vekojen jälkeen lisää :)
Mikä sua tässä hymyilyttää?
Siskoni on ulosotossa, aivan mahdonta päästä pois. Äiti pääsi hoivakotiin, otin kuvat kaikesta materiaalista ja myytiin asunto, ihan tavalliselle tilille laitoin, maksoi vähän korkoa. Tämän jälkeen laitoin jokaisen tilille, paitsi siskon, 4999 euroa. Hän sai myös tämän, mutta käteisenä, ei näkynyt papereissa.
Äiti sai säännöllisesti maksullisia palveluita, kampaaja, jalkahoitaja jne, kaikki nämä maksut luki tiliotteessa. En muista mitä sisko teki, antoi perintönsä lapsille ennakkoperintönä. Vajaa 100 000 euroa tuli talosta ja alle 20 000 e tulee verottomana per perillinen
Äidin kuoleman jälkeen tuttu juristi teki paperit, mutta ei mitään seuraumuksia tullut. Sen muistan uo kysyi irtaimistosta, mutta laitoin liitteena kuvat, ei palannut siihen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosotto ei tilille pääse, vaan ottaa ennen kuin tilille ehtii.
Tässä ketjussa on todistettu moneen kertaan, että kyllä pääsee tilille. Jos sinulla on ollut vain toistuvaistulon maksukielto, ulosotto ei ole sen vuoksi kajonnut pankkitileihisi.
Kannattaa lukea Ulosottokaari ennen kuin sekaantuu ulosottokeskusteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesän muut osakkaat saavat kirjeen ulosottovirastosta perunkirjoituksen jälkeen. Tästä kirjeestä selviää, että sukulaisella on ulosottovelkaa. Perintö ulosmitataan kuolinpesästä ulosottovelan maksuun.
Ihan turhaan salailet velkojasi. Ulosottovelat tulevat kuitenkin muitten perillisten tietoon. Ja varaudu siihen, että luultavasti osa sukulaisista haluaa myös katkaista välit ulosoton takia.
Suomessa arvostetaan ihmisiä, jotka ovat rehellisiä ja hoitavat hyvin raha-asiansa!
Tässä voi tulla kiusallisia tilanteita, kun eloon jäänyt vanhempi ja sisarukset eivät ole edes tienneet ulosotosta.
Tätä itsekkin mietin saako tietoonsa tuota? Kun peruskirjassa on että on laillisesti kieltäytynyt. Vai onko tässä joku ottanut yhteyttä ulosottoon?