Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsettomille ei anneta koskaan lomaa heinäkuussa, se on työsyrjintää

Vierailija
25.07.2019 |

Se on ihan samanlaista työsyrjintää, kuin jos jotain syrjitään töissä esim. seksuaalisen suuntautumisen vuoksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6syrjint%C3%A4

"Työsyrjintä on työrikos, jossa työnantaja syrjii työnhakijaa tai työntekijää hänen henkilökohtaisiin ominaisuuksiinsa, taustaansa tai yksityiselämäänsä liittyvien seikkojen vuoksi. Tällaisia seikkoja voivat olla esimerkiksi rotu, ihonväri, kieli, sukupuoli, ikä, perhesuhteet, seksuaalinen suuntautuminen, terveydentila, uskonto tai poliittinen toiminta tai ammatillinen toiminta tai muu näihin rinnastettavissa oleva seikka."

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se reilua ole. 

Vierailija
2/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat pitäisi vain määrätä, koska se on mahdollista. Sillä tavalla ne menee pidemmän päälle tasapuolisesti. Työntekijät voivat sitten yrittää vaihtaa päittäin ja hyväksyttää muutoksen ylempänä, jos se kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan vaikuta lomiin, onko lapsia vai ei. Aika erikoista, jos jossain näin toimitaan.

Vierailija
4/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietenkin syrjintää, jos samassa työpaikassa toiset saa valita lomakuukauden ja toiset ei. Liiton ja työsuojelun kautta asia esille, jos puhe ei tehoa. Kiertävät lomat pitää olla suosituille kuukausille.

Vierailija
5/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on sitten varmaan sukupuolen tai iän mukaan syrjitty kun en ole koskaan saanut heinäkuussa lomaa.

Vierailija
6/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähes kaikilla on töissä lapsia ja kaikkien lasten ollessa pieniä, ovat muut joustaneet kesälomiensa ajoituksessa. Reilua ja vastavuoroista. Itsekin vielä lapsettomana pidin lomani kesäkuussa, joka oli loistava aika matkustella Euroopassa.

Vierailija
7/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjintä ja positiivinen erityiskohtelu on eri asioita. Esimerkiksi vammaisten erityiskohtelu hankkimalla heille apuvälineitä töihin, ei tarkoita, että muita syrjittäisiin. On myös ihan perusteltua, että ne joilla on pieniä lapsia ja päiväkodit mahdollisesti kiinni saisivat pitää tuolloin ensisijaisesti lomat. En tosin ole koskaan kuullut ettei lapseton olisi "koskaan" saanut lomaa heinäkuussa...

Vierailija
8/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loman saa haluamalleen ajankohdalle uhkaamalla mukiloida työnantaja pyörätuolikuntoon, jos ei muuten suostu. Ei se sen vaikeampaa ole.

Vierailija
9/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkäsin aina lomailla elokuu-syyskuu sen jälkeen kun naapureitten kersat ovat menneet kouluun niin mikä ihana rauha ja ne purkaa sitä energiaansa siellä niin ei jaksa iltaisinkaan niin kamalasti riekkua. Mikä ihmeen pakkomielle se ainoa lomakuukausi on heinäkuu? Mun mielestäni loppukesä on kaikkein parhainta aikaa ja nautin syksystä enemmän kuin keväästä tai keski kesästä. En ole enään töissä ja inhoan tätä heinäkuuta kun ei kiinnosta mikään reissaaminen ja levottomana pyöriminen pallo hukassa jossain vaan sen takia että on pakko tai tapana. Ilma on kuivaa ja kamala kuivuus ja helle vituttaa. Ihmeellisiä nämä säätkin kun ennen tuli vettä taivaalta tasaisesti ja nyt on ihmeellisiä pitkiä kuivia kausia paahtavan kuumuuden kera. 

Vierailija
10/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertävät lomat niin ei ongelmia

Vierailija
11/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se on. Valtaa voi käyttää monin eri tavoin.

Vierailija
12/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin innosta kiljuen lomani koulun loma-aikojen ulkopuolella, mutta koululainen ei lähde lomatkoille yksinään. Samalla säästyisi matkakuluja.

Vierailija
13/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loman saa haluamalleen ajankohdalle uhkaamalla mukiloida työnantaja pyörätuolikuntoon, jos ei muuten suostu. Ei se sen vaikeampaa ole.

No tuolla menetelmällä saa vain hieman pidemmän "loman", nimittäin potkut. Pahimmassa tapauksessa syytteenkin laittomasta uhkauksesta.

Vierailija
14/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin lapseton niin pidin mielelläni lomani kesä- tai elokuussa, jotta ne joilla oli lapsia saisivat järjestettyä loma-aikojen lastenhoidon. Minusta siinä ei ole mitään syrjimistä vaan ihan fiksua toimintaa. Mutta tälle uudelle lapsettomalle minäminä -sukupolvelle ei kelpaa mikään järkevä.

Inhoan työpaikkoja joissa on kiinteä lomakierto. Kiva pitää loma touko- tai syyskuussa vastentahtoisesti kun jotkut hissukat eivät osaa tai uskalla sopia loma-ajoista joustavasti.

Vierailija
15/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä muka tehdään näin? 10 vuotta työelämässä ollut enkä ole ollut työpaikassa jossa lapselliset saisi aina heinäkuus vapaaksi. Kiertävät ne lomat on olleet lähes joka talossa, + sit niitä missä pisimpään olleet pierut saa aina valita parhaat lomat. 

Vierailija
16/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kun meillä tuli töihin pakolliset kierto listat oli aina samat akat lomalla heinäkuun kun pitää saada loma silloin kun ukolla. Ja sulla ei oo lapsia niin voit olla elokuu syyskuu. Sama kun jouluna voit olla töissä sama peruste ja vaput pääsiäiset ym. Hiukan on ottanu vuosien varrella aivoon...

Vierailija
17/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös pidin mielelläni lomat elokuussa kun ei vielä lapsia ollut. Silloisella työparillani oli pienet lapset ja hän oli oikein iloinen kun pystyi pitämään heinäkuun (sekä viikon 8) lomaa. Sitten kun sain omat lapseni, niin olen aika pitkälti pystynyt lomailemaan niin kuin toivoin. Tämän hetkisellä työparillani ei ole lapsia, mutta olemme sopineet niin että vuorovuosina toinen aloittaa juhannuksesta ja toinen sitten siihen perään heinäkuun loppupuolelta. Tämä on toiminut jo vuosia.

Eniten meillä aiheuttaa nurinaa niiden pariskuntien kohdalla, joista molemmat osapuolet ovat samassa työpaikassa. Heidän tulisi omasta mielestään saada lomat saamaan aikaan ja auta armias mikä kitinä tuli kun jouduimme yhden pariskunnan kohdalla ratkaisuun jossa he saivat vain kolme viikkoa yhtäaikaa. Ihan kun nyt yleisesti kaikki pariskunnat olisivat aina samaan aikaan lomalla, ihan normaalia on että yhteistä lomaa on vain viikko tai kaksi tai sitäkään.

Omasta mielestäni on hyvä huomioida varsinkin alakoululaisten vanhempien kohdalla että loma osuisi edes suurimmaksi osaksi koululaisten loma-aikaan. Mutta toki näiden vanhempien tulisi sitten vastavuoroisesti joustaa jossain muussa loma-asiassa, vaikka pääsiäisen tai joulun pitkissä vapaissa.

Vierailija
18/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon pitänyt mielelläni elo-syyskuussa, mutta odotan innolla seuraavaa kesää, kun kesäkuulle juhannuksen korville osuu tärkeä meno...

Vierailija
19/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuolla menetelmällä saa vain hieman pidemmän "loman", nimittäin potkut. Pahimmassa tapauksessa syytteenkin laittomasta uhkauksesta.

Siksi se pitääkin sanoa niin pontevasti, ettei työnantaja uskalla tehdä ilmoitusta ja pullikoida vastaan.

Vierailija
20/20 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia pidin loman aina aikaisintaan elokuun puolesta välistä. Työparilla 2 pientä lasta ja hän sai pitää milloin halusi. Itse pidin aina talviloman jouluna, josta ei tykännyt, mutta itse sai vkon 8.

Hän olisi halunnut pari pv jouluna ja vko 8.

Nyt olen äiti, pidän loman kesäkuun alussa, heinäkuussa lapset ovat 2 vkoa kummassakin mummolassa ja elokuussa saan pari pv ylityövapaata. Näin menty monta vuotta.

Syyslomalla menevät leirille ja jouluna yritetään miehen kanssa pitää ylityövapaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi