Pitkäaikaistyöttömyys puolittui, vaikka sen piti olla lähes mahdotonta
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/a1a05b82-74aa-4e35-ac18-a644b43…
NIIN! Eli kannattaisikohan laittaa suuta soukemmalle viime hallituksen kritisoimisen osalta!
Kommentit (13)
Kun käyt "töissä" josta saa 9€/päivä et ole enää työtön.
Itsekin pitkäaikaistyöttömänä työllistyin 8 kuukaudeksi, kunta tempputyöllisti työllistämistuella. Nyt saan seuraavat olikohan se 8 kuukautta ansiosidonnaista. Artisti maksaa! Se, että valde maksoi ison osan minun palkasta ja nyt isompaa työttömyystukea kuin ennen työllisyyttä, niin onhan se tietenkin PROFIT minulle, mutta ei varmaan valtiolle, hahahaha. Että imekää siitä, työllistämisellä kehujat. Minun työllistäminen tuli aika kalliiksi.
Kaikki työllistämistemput ja 9 euron orjuutukset voivat siis hyvin.
Ainakin osa pitkäaikaistyöttömistä oli ennen työkyvyttömiä ja heitä roikotettiin työkkärissä ja kortistossa väkisin, ja Sipilän hallituksen aikaan nämä ihmiset päästettiin vihdoin virallisesti työkyvyttömyyseläkkeelle. Eli töihin tai opiskelemaan he eivät silti menneet. Että se on ainakin yksi syy siihen miksi pitkäaikaistyöttömyys väheni.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin pitkäaikaistyöttömänä työllistyin 8 kuukaudeksi, kunta tempputyöllisti työllistämistuella. Nyt saan seuraavat olikohan se 8 kuukautta ansiosidonnaista.
Ai jukra, kateeksi käy. Pääsisinpä samaan! Tai no, tietysti vakiduuni olisi vielä parempi. Mutta edes tuollainen pätkä.
Mutta joo, pitkäaikaistyötön olen edelleen. Sitä kovaa ydintä kai sitten. Ehkä se sitten johtuu siitä kuin ei minua ole haastateltu. Ei kuulemma ole työkkärillä täälläpäin resursseja sellainen.
Viikon työnhaku kurssi katkaisee työttömyyden ja et ole enää pitkäaikaistyötön. Ja näitähän on lisätty vaikka kuinka aktiivimallin vaatimusten täyttämiseksi.
Tämä ei nyt varsinaisesti tarkoita kuin sitä, että pätkätyöllisyys on lisääntynyt = pitkäaikaistyöttömyys on katkennut 18h ehdon täytyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin pitkäaikaistyöttömänä työllistyin 8 kuukaudeksi, kunta tempputyöllisti työllistämistuella. Nyt saan seuraavat olikohan se 8 kuukautta ansiosidonnaista. Artisti maksaa! Se, että valde maksoi ison osan minun palkasta ja nyt isompaa työttömyystukea kuin ennen työllisyyttä, niin onhan se tietenkin PROFIT minulle, mutta ei varmaan valtiolle, hahahaha. Että imekää siitä, työllistämisellä kehujat. Minun työllistäminen tuli aika kalliiksi.
Mitä ihmettä horiset seuraavista 8kk ansiosidonnaisesta? Se on joko 300 tai 400 päivää tai iäkkäillä lisä päiviä myös.
Kai teit töitä työllistämistukipaikassa? Minä ainakin tein ja sain palkkaa. Ihan sama mistä se palkka tulee kunhan tulee palkkana ja työ on työtä eikä työkokeilua tai muuta temppuilua.
Hmm, olisipa kyllä mukava tietää kuinka suuri osa näistä on ihan oikeasti työllistynyt kunnollisiin työsuhteiisiin muihin kuin tuki- ja tempputöihin?
Suurelta osin tässä lienee kyse siitä, että aktiivimallin takia ihmisten on ollut pakko mennä esim. vaikka niihin koulutuksiin jos ei saa aktiivimallin ehdot täyttävää työtä, ja kun on sen viikon kurssinkin käynyt niin lasketaan ettei ole enää pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin osa pitkäaikaistyöttömistä oli ennen työkyvyttömiä ja heitä roikotettiin työkkärissä ja kortistossa väkisin, ja Sipilän hallituksen aikaan nämä ihmiset päästettiin vihdoin virallisesti työkyvyttömyyseläkkeelle. Eli töihin tai opiskelemaan he eivät silti menneet. Että se on ainakin yksi syy siihen miksi pitkäaikaistyöttömyys väheni.
Lex Lindström armahti noin 5000 iäkästä työtöntä. Vieläkin yli 100 000 on saanut työttömyyskorvausta yli vuoden verran.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt varsinaisesti tarkoita kuin sitä, että pätkätyöllisyys on lisääntynyt = pitkäaikaistyöttömyys on katkennut 18h ehdon täytyttyä.
Ei liity pätkääkään mihinkään aktiivimallin (jos sitä tarkoitat) 18h ehtoon. Myös ilmaistyöt ja kurssit katkaisevat työttömyyden.
Mietin just eilen, että tekisi mieli ottaa yhteyttä siihen uuteen työministeri Harakkaan ja kysyä puhutaanko asiaa vai puhutaanko pa s kaa ? Haluaisin oman esimerkkintapauksen kertoa, aina ei ole omaa vikaa kun jää työttömäksi ja aika alkaa kulumaan.... Koskaan en ole kysyessäni työkkärissä saanut vastausta minkälainen prosentti yli 50-vuotiaista (ei akateemisista) työllistyy. Ei kuulema ole tilastoja. Yksi syy on varmaan se työnantajan maksama korkeampi työeläkemaksu. Se nousee 53 vuotiailla ja pienenee sitten taas 62 vuotiailla. Olin noin 1,5 vuotta TYP:n asiakkaana ja nyt on mut siirretty takaisin tavallisen te-toimiston asiakkaaksi. Ei kuulema ole tarvetta tukitoimiin kohdallani. Tuona aikana sain muutamia palkkatukipaikkailmoituksia joista suurin osa oli täytetty jo ennen kuin hakemukseni lähti työnantajalle. Toiminta tuntui mielestäni pelkältä kikkailulta. Minkälaisia kokomuksia teille muilla on TYP:stä?
Sipilän syytä kaikki s... tana