Mitä voi tehdä, kun kerrostalossa koira räksyttää jatkuvasti?
Kesän alussa räksytystä ei kuulunut, joten joko asukkaat ovat uusia tai ovat ottaneet juuri koiran.
Ehkä omistajat eivät tiedä, että koira räksyttää kaiken aikaa, kun he ovat poissa? Toisaalta, tuskin voivat olla tietämättömiä, sillä ääni kantautuu kauas ulos saakka nyt kun pitävät ikkunoita auki. Luulin itsekin ensin, että koira räksyttää pihassa.
Meillä on talojen alaovet lukossa, joten en pääse paikallistamaan tarkemmin, missä asunnossa koira haukkuu, koska asun itse toisessa talossa. Ja haukku kuuluu siis tänne asti häiritsevänä. Tiedän toki rapun ja veikkaan, että toisesta kerroksesta ääni kuuluu.
Mitä voin tehdä? Voiko eläinsuojeluneuvojalle soittaa? En ole itse koiraihminen, mutta käsittääkseni koiraa ei saa pentuna tai vasta otettuna hylätä heti noin ja olla itse päivät pois kotoa ennen totuttelua. Lisäksi nämä ihmiset viettävät iltaelämääkin jossain, koska koira haukkui juuri yksi ilta tauotta tuntikausia ainakin iltayhteentoista saakka. Se jätetään siis jatkuvasti yksin vaikka se ei osaa olla yksin.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Koira räksyttää edelleen, on räksyttänyt koko päivän aamusta saakka. Olisi pitänyt vain jo aiemmin laittaa isännöitsijälle viestiä tästä.
ap
Kuulostaa siltä että haukkuu yksin ollessaan. Koiralla voi olla eroahdistus, ja joskus sen hoitaminen osoittautuu mahdottomaksi vaikka koira olisi opetettu pennusta olemaan yksin ja omistajat tekisivät parhaansa. Minulla esim niin, että jo vanhempi koirani rupesi haukkumaan yksin ollessaan kun aikoinaan erosin exästä. Uudelleenkoulutusta yritetty moneen otteeseen jo monta vuotta, mutta ei auta. Ei ole varaa muuttaa omakotitaloon jossa koira saisi haukkua, ja kuitenkin töissä on käytävä. Tämmöisessä tilanteessa koiranomistaja pakotetaan kahteen vaihtoehtoon, joko antaa koira pois (kodivaihto on koiralle stressaavin ja ahdistavin asia jonka voi tehdä ja pahentaa eroahdistusta huomattavasti) tai muuttaa kadulle. Itse en voi koiraa antaa pois noin heppoisista syistä.
Mielestäni on kohtuutonta että koiran haukkumista PÄIVÄSAIKAAN ei pidetä "normaaliin elämään kuuluvana" mutta lapset saavat kirkua/huutaa/tömistellä niin kovaa ja paljon kun haluavat, ja mihin kellonaikaan tahansa. Omassakin taloyhtiössä lapset kiljuvat pihalla niin että tuntuu sielussa asti, ja naapurissa juoksevat ympyrää tömistellen, mutta tästä ei tietenkään saa valittaa.
Itse jätän koiralleni puuhaleluja, tvn päälle, ikkunat kiinni ja kaihtimet kiinni minimoidakseni haukkumisen, mutta siitä huolimatta naapurin mukaan haukkuu päivästä riippuen 15-60 minuuttia lähtöni jälkeen. Ikinä en jätä koiraa illalla yksin, en koskaan mene mihinkään muualle kuin töihin, ja olen tehnyt kaiken mitä voin. Silti saan elää jatkuvassa pelossa siitä että naapurit valittavat ja saan häädön. Ymmärrän kyllä että jos koira haukkuu illalla tai yöllä, tai esim 4 tuntia putkeen, ei sellaista tarvitse kestää. Mutta pyydän, olkaa armollisia naapurille jos koira haukkuu päiväsaikaan. Empatiaa kehiin. Kuitenkin aika harva on kotona arkisin päiväsaikaan työssäkäyväthän eivät edes häiriinny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaat itelles työpaikan niin ei tartte tuommosia kuunnella.
Minulla on työpaikka. Yritän tässä lomailla kotosalla, mutta räksytys häiritsee lomasta nauttimista. Luotan kyllä isännöitsijään, hän on aika tiukka näissä metelöintiasioissa.
ap
Olet lomalla ja kykit vaan neljän seinän sisällä kuulostelemassa naapureitasi? Hohhoijaa, kyllä teitä kyttääjiä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko varma että koira on pentu? Ootko varma että koira on vasta otettu? Meillä on ikkunat ja parvekkeen ovet auki nyt kuumalla ja koira välillä räksyttää.
Ei pitäisi olla kyllä naapuritalon asia. Kiljuu siellä lapsetkin pihassa.
Tässä tyypillisen koiranomistajan vastaus..ei ihmekään että ihmiset suhtautuvat koiranomistajiin negatiivisesti kun kanssa-asujien huomioonottaminen on tätä tasoa. Hohhoijaa.
Myös koiranomistajana olen täysin eri mieltä edellisen vastaajan kanssa. Kyllä naapureita täytyy kunnioittaa vaikka koira olisikin ja en antaisi oman koirani jatkuvasti häiritä muita haukkumalla. Jos koira haukkuu koko ajan sitä ei pidä jättää yksin pitkäksi aikaa asuntoon, tai sille voi laittaa edes haukkupannan. Halpa ja hyvä keksintö.
Haukkupanta ei toimi kaikkiin koiriin, ja vaikea sitä on estää koiran haukkuminen silloin kun ei ole kotona itse.... Koira voi haukkua monille asioille, esim ulkoa kuuluville äänille vaikka radio olisikin päällä tms, asioille joille ei voi tehdä mitään.
Terästettyä HK-sinistä postiluukusta
Piikkiä vaan, jos koiralla on eroahdistusta. Ei räksytystä tarvitse kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Piikkiä vaan, jos koiralla on eroahdistusta. Ei räksytystä tarvitse kuulla.
Ai että täysin muuten terve nuori koira eroahdistuksen takia piikille? Vain koska naapureita häiritsee haukkuminen päiväsaikaan? Surullista miten tunteettomaksi maailma on mennyt.
Nyt on niin kuuma että soita vaikka suoraan 112 ja pyydä tarkistaa miten koira voi, jos huoneessa ei oo mitään ilmastointia niin voi olla kuin pätsi se asunto.
Meillä naapurit ei päästä pihaustakaan mutta polttaa ketjussa parvekkeellaan 15 min välein, sillä lopputuloksella että en voi pitää edes ikkunaa auki näillä helteillä. Parvekkeella oleskelusta en voi kun haaveilla. Saan tupakan hajusta migreenin ja joudun hengittämään sitä päivittäin tahtomattani. Mielummin kuuntelisin vaikka aamusta iltaan räksyttävää koiraa kun sietäisin tätä tupakansaastuttamaa ilmaa. Jännä ettei tämmöisestä terveysriskistä voi valittaa mutta meluhaitoista tulee heti häätö.
Ihan tyypillistä nykyajan koiraeloa. Oma naapurini lenkitti koiraansa minuutin aamuin ja illoin, töiden jälkeen ehkä vartin. Koira jätettiin yksin joka vkonloppu kun hän lähti bailaamaan. Instasssa esittää maailman parasta koiraemäntää.
Isännöitsijälle ilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira räksyttää edelleen, on räksyttänyt koko päivän aamusta saakka. Olisi pitänyt vain jo aiemmin laittaa isännöitsijälle viestiä tästä.
ap
Kuulostaa siltä että haukkuu yksin ollessaan. Koiralla voi olla eroahdistus, ja joskus sen hoitaminen osoittautuu mahdottomaksi vaikka koira olisi opetettu pennusta olemaan yksin ja omistajat tekisivät parhaansa. Minulla esim niin, että jo vanhempi koirani rupesi haukkumaan yksin ollessaan kun aikoinaan erosin exästä. Uudelleenkoulutusta yritetty moneen otteeseen jo monta vuotta, mutta ei auta. Ei ole varaa muuttaa omakotitaloon jossa koira saisi haukkua, ja kuitenkin töissä on käytävä. Tämmöisessä tilanteessa koiranomistaja pakotetaan kahteen vaihtoehtoon, joko antaa koira pois (kodivaihto on koiralle stressaavin ja ahdistavin asia jonka voi tehdä ja pahentaa eroahdistusta huomattavasti) tai muuttaa kadulle. Itse en voi koiraa antaa pois noin heppoisista syistä.
Mielestäni on kohtuutonta että koiran haukkumista PÄIVÄSAIKAAN ei pidetä "normaaliin elämään kuuluvana" mutta lapset saavat kirkua/huutaa/tömistellä niin kovaa ja paljon kun haluavat, ja mihin kellonaikaan tahansa. Omassakin taloyhtiössä lapset kiljuvat pihalla niin että tuntuu sielussa asti, ja naapurissa juoksevat ympyrää tömistellen, mutta tästä ei tietenkään saa valittaa.
Itse jätän koiralleni puuhaleluja, tvn päälle, ikkunat kiinni ja kaihtimet kiinni minimoidakseni haukkumisen, mutta siitä huolimatta naapurin mukaan haukkuu päivästä riippuen 15-60 minuuttia lähtöni jälkeen. Ikinä en jätä koiraa illalla yksin, en koskaan mene mihinkään muualle kuin töihin, ja olen tehnyt kaiken mitä voin. Silti saan elää jatkuvassa pelossa siitä että naapurit valittavat ja saan häädön. Ymmärrän kyllä että jos koira haukkuu illalla tai yöllä, tai esim 4 tuntia putkeen, ei sellaista tarvitse kestää. Mutta pyydän, olkaa armollisia naapurille jos koira haukkuu päiväsaikaan. Empatiaa kehiin. Kuitenkin aika harva on kotona arkisin päiväsaikaan työssäkäyväthän eivät edes häiriinny.
Lisään vielä että lenkitän koiraani tunnin aamulla ennen lähtöä jotta väsyisi, mutta haukkuu siitä huolimatta. Pelkää etten jonain päivänä enää palaa takaisin kun ei exäkään palannut. Normaalisti koulutettu yksinoloon pentuna eikä mitään ongelmaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Lapset ja koirat yhdistetään aina näissä keskusteluissa mikä on kyllä outoa koska lapset ovat ihmisiä ja koirat eläimiä. Se että lapset leikkii tai metelöi ei ole peruste sille että SINÄ saisit aiheuttaa meteliä omistamasi koiran haukunnan muodossa. Minua niin ärsyttää se että koiranomistajat luulevat että heidän piskiensä tuntikausien haukunta ja ulina on jotain sinfoniaa ja elukon jätösten näkeminen Picasson tasoinen taide-elämys. Vähän sitä empatiaa ja huomaavaisuutta myös toiseen suuntaan kiitos!
Meillä aloittaa mopopojat päättömän kruisailun iltakymmenen jälkeen kesäisin. Ajavat isoa tietä täysiä. Eli en voi mennä valittamaan. Poliiseillekkin on varmasti tehty ilmoituksia. Öisin linnut sekoaa ja kaakattaa ympäri pihaa. Pakko pitää ikkunaa auki koska on niin kuuma. Päivisin kakarat huutaa pihassa. Lasten äänet on normaalia elämää, eikä haittaa, mutta sielä ulkoilee joku älämölö kersakin joka huutaa ja kiljuu kuin hyeena. Aivan järkyttävän kuuloista. Tämmöisiä ääniä joutuu muutkin kerrostaloeläjät sietämään.