1200 kalorin dieetti, uhka vai mahdollisuus?
Mitat 168/89. Kolme kuukautta mennyt n. 1800-2000 dieetillä. Ei merkittävää pudotusta. Taustalla mahdollinen kilpparin vajaatoiminta. Lisäksi db2.
Kommentit (37)
Uhka. Kokeile jonku aikaa 1500-1800kcal. Ei sillä että et voisi laihtua nykyisillä kaloreillasi, mutta ehkä lasket ne vähän väärin. Noilla nykyisilläkin pitäisi varmaan lähteä puoli kiloa viikossa.
On ne tottumusten muuttamiset työn alla. Tarvis nyt vaan sellaisen motivaatiopotkun perseelle ja siksi mietin tiukempaa linjaa nyt... Turhauttavaa on, kun paino ei tipu :(
Ap
Ei uhka eikä mahdollisuus, vaan täyttä typeryyttä.
Jos sulla on db2 niin paras hoito ja laihdutus on vhh.
Olin aika tasan noissa aloittajan mitoissa kun aloitin 1200 kCal:n dieetin (duunissa oli laihdutusryhmä jota veti ihan ravitsemusterapeutti), laihduin kyllä kymmenen kiloa eikä tuntunut edes vaikealta, mutta en tietenkään osannut hallitusti ja vähitellen nostaa ruokamäärää isommaksi, ja kaikki tuli takaisin korkojen kera. En siis suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Mitat 168/89. Kolme kuukautta mennyt n. 1800-2000 dieetillä. Ei merkittävää pudotusta.
Mitä tarkoittaa "ei merkittävää pudotusta"? Onko lähtenyt esim. kilo tai kaksi, mutta se tuntuu liian vähältä?
Tuon verran se minulla heilahtelee jo ihan kuukautiskierronkin mukaan.
Olisiko mahdollista lisätä liikuntaa? Esim. kävelyä enemmän? En suosittele mitään radikaalia ruokamäärän pienentämistä.
Mistä nuo kalorit muuten koostuvat? Mitä suunnilleen päivän mittaan syöt (ja juot), ja tuleeko joskus poikkeuspäiviä, esim. joku viihteelle lähtö ja sen takia erilaiset ateriat?
Diabetes kakkosen paras hoito on vähähiilihydraattinen ruokavalio. Sillä myös paino pysyy hallinnassa.
Kiitos vastauksista. Aika virallisterveellisen mukaan on tullut mentyä. Ei isoja repsuja ja alkoholia en käytä.
Toi VHH! Miten siinä menee makrot, ja öbaut paljon kcal/päivä? Ketogeenisesta olen paljon lukenut, mutta se ei kiinnosta.
Ap
Vhh:ssa hiilareita alle 100 g päivä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Aika virallisterveellisen mukaan on tullut mentyä. Ei isoja repsuja ja alkoholia en käytä.
Toi VHH! Miten siinä menee makrot, ja öbaut paljon kcal/päivä? Ketogeenisesta olen paljon lukenut, mutta se ei kiinnosta.
Ap
VHH on aikalailla sama kuin ketogeeninen, eli ei siinä sitten kai mitään, jos ei kiinnosta. Muutenkin olisi varmaan hyvä selvittää, että onko sinulla se kilpparin vajaatoiminta, koska se kuitenkin vaikuttaa juuri noihin ruansulatusta ohjaaviin hormoneihin.
Kai siis punnitset ruoat vaa'alla jo nyt ja lasket kalorit sen perusteella? Jos se ei toimi, niin suosittelisin laskemaan vähäksi aikaa mutta pidä päiviä, jolloin syöt tuon 1800-2000 kaloria. Olen huomannut, että sen päivän jälkeen paino tippuu todella nopeasti ja jaksaa taas kituuttaa. Myös liikunta voi auttaa, kannattaa kokeilla pitää tuo 1800kcal hetken aikaa mutta liikkua 200-400 kalorin edestä. Minulla se buustasi aineenvaihduntaa kun laihdutus takkusi. 1200 kalorin dieetillä ei paljoa kannata liikkua tai nettokalorisi jäävät alle tonniin...
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaihtelee, rasvaa 65-80 %, hiilareita 10-20 % ja loput proteiinia. Sinuna jatkaisin n. 1800 kcalilla. Harrastatko yhtään liikuntaa? Tuleeko arkiliikuntaa (esim. fyysinen työ, työmatkat, kauppareissut, portaiden kävely, pihan hoito...)?
VHH ei ole sama kuin ketogeeninen. Uskokaa jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
VHH on aikalailla sama kuin ketogeeninen, eli ei siinä sitten kai mitään, jos ei kiinnosta. Muutenkin olisi varmaan hyvä selvittää, että onko sinulla se kilpparin vajaatoiminta, koska se kuitenkin vaikuttaa juuri noihin ruansulatusta ohjaaviin hormoneihin.
Vierailija kirjoitti:
Ketoosi.
Tiukkoja rajoitusia sisältävät kuuritdietit eivät toimi, koska kukaan ei jaksa ellää esimerkiksi hiilarivammaisena lopun elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sanoisin, että ketogeeninen on yksi VHH-dieettien alalaji.
Voi olla VHH-ruokavaliolla olematta ketogeenisellä. Minulle sopii n. 100 g hiilihydraatteja, vajaat 100 g proteiinia ja reilu 100 g rasvaa päivässä -systeemi, sillä pysyy mielihalut parhaiten kurissa, mutta ketoosissa en ole.
https://tdeecalculator.net/result.php?s=metric&g=female&age=30&kg=89&cm…
Tämän laskurin mukaan päivittäinen kalorien kulutus 30v naisella jolla on nuo mitat, on 1955kcal jos et liiku aktiivisesti. Eli ei ihme jos ei paino putoa kun syöt juuri sopivasti ettei paino putoa tai nouse.
1200kcal dieetillä kuluttaisit joka päivä noin 800 kaloria enemmän kuin syöt, eli laihtuisit kuukaudessa 3.4 kiloa jos pystyt ylläpitämään dieettiä.
Voi se aikansa toimiakin, mutta ei se kovin hauska ole. Ja kilot tulee todella helposti ja nopeasti takas kun lopetat sen.
Ainoa järkevä tyyli on muuttaa ruokailutottumuksia pysyvästi.