Saako naapurin rouva korottaa ääntänsä ja komentaa kullannuppujasi
Jos he ovat raapineet ja tönineet toisten lapsia?
Kommentit (33)
Saa tietenkin tuossa tilanteessa, ja tulen itsekin vahvistamaan naapurin kiellon ja käydään raavituilta pyytämässä anteeksi. Mutta joskus on ärsyttänyt, kun vieras on sanonut tuossa hiekkalaatikolla "ei saa olla ilman kenkiä ulkona" tai "ei saa koskea" koirastaan, kun lapsi on vain katsellut kauempaa ilman aikomuksia edes lähestyä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä karjaisin, kun kaveri heitteli lapseni lelua pitkin asfalttia, se olisi voinut haljeta rikki ja ihan uusi. Käskin mennä viskomaan omia leluja.
hanki itsellesi parempia kavereita
Huutaa ei tarvitse, mutta komentaa saa ja jopa pitää, jos siihen on aihetta. Komennanhan itsekin jos lapseni hölmöilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Lapsille ei kannata korottaa ääntään. Sen sijaan oletan, että naapurin rouva estää lastani raapimasta ja tönimästä ja neuvoo, miten muiden kanssa ollaan.
Sitten on viisainta itse opettaa lapsille käytöstavat ennen ulos jättämistä
Lapsella on nyt ikää 1v 2 kk ja oletan, että jos hän on ilman perheen aikuista jossain, niin se joku on pyydetty lapsen perään katsomaan. Silloin ei ole tarvetta huutaa, vaan opastaa. Ei tule mieleen tilannetta, että lapsi olisi yksinään pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa, jos siihen on oikeasti aihetta ja jos ei kovaa huuda.
Oma lapseni on aika kiltti, ujo ja arka. Yleensä hän kyllä tottelee jos hänelle jotain sanoo. Saattaa kerran väittää vastaan, mutta tottelee silti. Koskaan ei ole tarvinnut ääntä korottaa. Jos joku tuntematon hänelle sanoo jostain, hän saattaa säikähtää.
Hän on myös erittäin oikeudentuntoinen ja häntä ärsyttää, jos joku kohtelee epäreilusti. Mutta jos hän on itse tehnyt jotain väärin, hän kyllä myöntää sen.
Tyypillinen esimerkki lapsesta, jota käsitellään silkkihansikkain, ettei vain pahoita mieltään mistään.
No ihmisten luonteissa nyt vaan on eroja. Olin itsekin ujo, arka ja hiljainen, vaikka mulle huudettiin ja mua hakattiin. Enkä pidä sitä mitenkään outona, jos pieni lapsi säikähtää kun tuntematon tulee häntä komentamaan.
Varmasti rohkaistuu iän myötä. Niin minäkin rohkaistuin kouluiässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni on aika kiltti, ujo ja arka. Yleensä hän kyllä tottelee jos hänelle jotain sanoo. Saattaa kerran väittää vastaan, mutta tottelee silti. Koskaan ei ole tarvinnut ääntä korottaa. Jos joku tuntematon hänelle sanoo jostain, hän saattaa säikähtää.
Hän on myös erittäin oikeudentuntoinen ja häntä ärsyttää, jos joku kohtelee epäreilusti. Mutta jos hän on itse tehnyt jotain väärin, hän kyllä myöntää sen.
Kyllä ei pitkälle tule maailmassa pääsemään jos pelkää kun ihmiset hälle puhuu. Säälittää.
Joo nää on just niitä, jotka traumatisoituu ja ahdistuu kun työelämässä pomo kerran (syystä) antaan tiukemman palautteen, koska sattuvat nyt olemaan vain herkkiä. Mistään ei saisi sanoa vaan työt pitäisi saada hoitaa "omaan tahtiin hyvällä fiiliksellä", mitä ikinä sr kenellekin tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Lapsille ei kannata korottaa ääntään. Sen sijaan oletan, että naapurin rouva estää lastani raapimasta ja tönimästä ja neuvoo, miten muiden kanssa ollaan.
Sitten on viisainta itse opettaa lapsille käytöstavat ennen ulos jättämistä
Lapsella on nyt ikää 1v 2 kk ja oletan, että jos hän on ilman perheen aikuista jossain, niin se joku on pyydetty lapsen perään katsomaan. Silloin ei ole tarvetta huutaa, vaan opastaa. Ei tule mieleen tilannetta, että lapsi olisi yksinään pihalla.
Nojoo on aivan eri asia puhua taaperosta joka ei vielä osaa eikä ymmärrä, kun vaikka 5-vuotiaasta joka jo osaa perseilä kiusallaan. Taaperoa opastetaan, 5-vuotiasta ojennetaan tarvittaessa tiukastikin jos ei kerrasta usko ja 10-vuotiasta raapijalle ja tönijälle voi jo oikeeasti korottaa ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Estää miten? Siitä se vasta show syntyisi, jos naapuri fyysisesti estäisi Ellejannicaa ja Nicopetteriä satuttamasta muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ei pitkälle tule maailmassa pääsemään jos pelkää kun ihmiset hälle puhuu. Säälittää.
Joo nää on just niitä, jotka traumatisoituu ja ahdistuu kun työelämässä pomo kerran (syystä) antaan tiukemman palautteen, koska sattuvat nyt olemaan vain herkkiä. Mistään ei saisi sanoa vaan työt pitäisi saada hoitaa "omaan tahtiin hyvällä fiiliksellä", mitä ikinä sr kenellekin tarkoittaa.
No en minä ole traumatisoinut. Päinvastoin. Olen ottanut kritiikin vastaan ja kehittänyt omaa toimintaani. Olen kyllä suorittajaluonne, vaikka olinkin lapsena ujo ja arka. Pyrin kaikessa täydellisyyteen ja haen kritiikkiä kehittääkseni itseäni.
Meillä naapuruston lapset saattavat näin kesälomalla leikkiä vaikka viisi tuntia putkeen meidän pihalla. Pakkohan niitä on ojentaa. Välillä leikkivät toisen naapurin pihalla ja oletan todellakin, että ojentavat myös meidän lapsia jos on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri ei ole auktoriteetti. Ei saa. Voi huomauttaa ystävällisesti ja kannella vanhemmille.
Tunnen tuollaiset lapset, joille saa vaan ystävällisesti huomauttaa. Ovat aika surullisia, kun kukaan ei halua olla heidän kanssa, eikä heitä kutsuta mihinkään. Kukaan ei halua, koska eivät jaksa sitä, ettei heitä voi komentaa, kuten normaalisti muita.
Vierailija kirjoitti:
Saa, jos kullannuppuni on naapurissa ja perseilee siellä.
Minun lapsiani saa komentaa missä vain, jos he ovat selkeästi töpeksineet, enkä itse ole paikalla.
Mutta pliis, ei huutamalla. Varsinkin tuo minun asperger-lapseni menee kyllä sellaisesta ihan lukkoon. Ja enkä tällä tosiaankaan tarkoita, etteikö häntä saa ojentaa, mutta koska sosiaaliset säännöt ovat hänelle hepreaa, karjuva aikuinen on hänelle kauhistus. Eli ojenna, mutta tavallinen puhe tehoaa sääntö-orientoituneeseen lapseen paremmin.
Ei! Tilanteeseen saa puuttua, mutta äänen korottaminen on turhaa. Lapseni ymmärtää ihan normaali äänensävylläkin ja rakentavasti tilanteeseen puuttumista, ei tarvitse "korottaa ääntään".