Miksi taloyhtiömme mammat erityisesti nyt helteellä
kuivattavat lakanapyykkinsä kuivaushuoneessa eivätkä ulkona narulla?
Siellä se puhallin huutaa yötä päivää ja kuivaushuone on täynnä kosteaa tunkkaista ilmaa. En oikein ymmärrä, kun raikkaampaa pyykkiä saisi ilman sähköntuhlausta ulkona? Ja etenkin nopeammin kuivaksi!
Ihmisiä ei taida ilmastonmuutos paljon liikuttaa, eikä energiansäästö, ellei mene omasta pussista suoraan.
Kommentit (44)
Ulkona on siitepölyä nyt runsaasti. Allergiat on aika yleisiä. Ei silloin saa ulkona kuivattaa pyykkejä.
Moni joutuu tekemään niin allergiasyistä. Ilmeisesti siitepölyt tarttuvat lalanoihinkin. Näin ainakin yksi allergikko minulle kertoi. Meillä taas piha on täynnä lokkeja, joten on turhan suuri riski siihen, että lakanat eivät pääse sisälle puhtaana.
Yksi naapuri ruokkii lintuja ja oravia. En halua lakanoilleni pulun tai oravan p*skaa, hyi olkoon.
Olen itse atoopikko ja saan oireita vähän kaikenlaisesta. Kuivaushuoneessa kuivatettu pyykki aiheuttaa minulle eniten oireita, sillä siellä kuivuu kissa- ja koiratalouksien pyykkiä sekä pyykkiä, joka on pesty voimakkaasti hajustetuilla aineilla. Sama ilma kiertää huoneessa, joten kaikkien pyykkien hajut ja pölyt sekoittuvat. Kuivaushuone on myös hyvin pölyinen, täynnä hiuksia, karvoja ja pölypalleroita.
En ole saanut mitään oireita ulkona kuivatetusta pyykistä. Toki ravistelen sen hyvin, koska puista voi tippua roskia. Erityistä siitepölyä en enää näin loppukesästä ole huomannut. Alkukesästä sitä oli silminnähtävästi.
ap
Lintujen uloste on mielestäni hyvä syy karttaa ulkokuivatusta, mutta toisaalta sen kyllä näkee silmillä sitten jos niin käy ja pyykki menee uudelleen pesuun. Meidän yhtiön pyykkinarujen luona ei lintuja parveile, varmaan koska niille tärkeät puut ja pensaat on muualla piha-alueella.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olen itse atoopikko ja saan oireita vähän kaikenlaisesta. Kuivaushuoneessa kuivatettu pyykki aiheuttaa minulle eniten oireita, sillä siellä kuivuu kissa- ja koiratalouksien pyykkiä sekä pyykkiä, joka on pesty voimakkaasti hajustetuilla aineilla. Sama ilma kiertää huoneessa, joten kaikkien pyykkien hajut ja pölyt sekoittuvat. Kuivaushuone on myös hyvin pölyinen, täynnä hiuksia, karvoja ja pölypalleroita.
En ole saanut mitään oireita ulkona kuivatetusta pyykistä. Toki ravistelen sen hyvin, koska puista voi tippua roskia. Erityistä siitepölyä en enää näin loppukesästä ole huomannut. Alkukesästä sitä oli silminnähtävästi.
ap
Voi hyvää päivää... voiko joku olla noin yksinkertainen? Esim. pujo ei kuki keväällä vaan nyt. Jos on pujolle allerginen, saa oireita sen siitepölystä. Ei kissasta, pölypalleroista tai hajusteista.
Ja jos se kuivaushuone on mukamas NOIN p*skainen, kannattais varmaan antaa palautetta siivoojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Voi hyvää päivää... voiko joku olla noin yksinkertainen? Esim. pujo ei kuki keväällä vaan nyt. Jos on pujolle allerginen, saa oireita sen siitepölystä. Ei kissasta, pölypalleroista tai hajusteista.
Ja jos se kuivaushuone on mukamas NOIN p*skainen, kannattais varmaan antaa palautetta siivoojalle.
Voi hyvää päivää itsellesi, yksinkertainen. Minä en usko, että kaikki nuo pyykkiänsä kuivattavat mammat ovat pujolle allergisia, tai heidän perheenjäsenensä ovat. Vanhoja ihmisiä, joiden lapset on jo aikuisia. Ja luulisi pahasti allergisilla olevan omat kuivausrummut, asuntoihinkin kun mahtuu pyykkikoneet.
Nuorten perheiden äidit ovat mielestäni aika ekotietoisia, heiltähän minä kuulin senkin, että jos on sateinen päivä, talojen vintillä on kuivatustilaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Voi hyvää päivää itsellesi, yksinkertainen. Minä en usko, että kaikki nuo pyykkiänsä kuivattavat mammat ovat pujolle allergisia, tai heidän perheenjäsenensä ovat. Vanhoja ihmisiä, joiden lapset on jo aikuisia. Ja luulisi pahasti allergisilla olevan omat kuivausrummut, asuntoihinkin kun mahtuu pyykkikoneet.
Nuorten perheiden äidit ovat mielestäni aika ekotietoisia, heiltähän minä kuulin senkin, että jos on sateinen päivä, talojen vintillä on kuivatustilaa.
ap
Käy kysymässä kun noin kiinnostaa. Muiden allergiat ja niiden oireet eivät ole mitenkään julkista tietoa, jokaisella on omansa, joten ei auta kuin kysely kaikilta jotka toimivat mielestäsi kummallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Käy kysymässä kun noin kiinnostaa. Muiden allergiat ja niiden oireet eivät ole mitenkään julkista tietoa, jokaisella on omansa, joten ei auta kuin kysely kaikilta jotka toimivat mielestäsi kummallisesti.
Aionkin kysyä, tai vinkata, että ulkona saa tunnissa kuivaa pyykkiä, kun tuolla kosteassa kuivaushuoneessa ei riitä päiväkään. Näin helteellä nimittäin puhallin leikkaa kiinni eli menee vikatilaan ja lakkaa puhaltamasta aamun viileiden tuntien jälkeen. Se ei saa kuivatettua sitä määrää pyykkiä mitä huoneeseen on tungettu, ja lisäksi ilmankosteus muutenkin on korkealla.
Pujoa ei muuten näytä täällä missään pihapiirissä tai lähistöllä kasvavan. Voihan siitepöly toki kulkeutua kauempaakin, mutta otan silti mieluummin raikkaat hieman siitepölyiset pyykit kuin tunkkapyykin tuolta tuvasta. Siksi ihmettelen niin kovasti että muut mieluummin haisuttavat pyykkinsä. Eihän tuossa toiminnassa ole mitään järkeä.
ap
Meillä säästän sähköä niin, että kuivatan kyllä pyykit ulkona, mutta pyöräytän ne sitten vielä lopuksi lyhyesti viileällä kuivausrummussa. Lapset on moniallergikkoja. Tuo loppupyöräytys kuivausrummun kautta irrottaa tehokkaasti pölyt pyykistä.
Kysyin samaa asiaa nuoremmalta naapuriltani, pienten lasten äidiltä, ja hänen mielestään on todella noloa kuivattaa ulkona pyykkiä. Ne rumentavat pihapiiriä ja kukaan ei enää esittele pyykkejään muille julkisella paikalla. Ja siksi on keksitty kuivaushuoneet ja kuivausrummut, että pyykkinsä saa hoitaa yksityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin samaa asiaa nuoremmalta naapuriltani, pienten lasten äidiltä, ja hänen mielestään on todella noloa kuivattaa ulkona pyykkiä. Ne rumentavat pihapiiriä ja kukaan ei enää esittele pyykkejään muille julkisella paikalla. Ja siksi on keksitty kuivaushuoneet ja kuivausrummut, että pyykkinsä saa hoitaa yksityisesti.
No kuivausrummussa pyykit on piilossa, mutta samalla lailla kuin ulkona on pyykit kuivaushuoneessakin esillä naapureille. Pyykinkuivauspaikka meillä ulkona on aika suojaisa, se on paikassa jonne ei ulkopuolelta näe ja jossa ei ole läpikulkuakaan.
Pikkarit minä kuivatan visusti omassa kodissa, samoin muut vastaavat vaatekappaleet jotka ei muille kuulu. Mutta lakanapyykin häpeämistä on vaikea ymmärtää.
Luulen, että ihmiset ovat vain tottumuksen ja mukavuudenhalun orjia. Siksi tulee kesälläkin kuivatettua (tai yritettyä kuivattaa) pyykit samassa paikassa kuin talvellakin, eikä mietitä ollenkaan ekologisuutta tai kuluja, kun sähköt menee taloyhtiön piikkiin.
Talvella kovilla pakkasilla on niin kuiva sisäilma, että itse kuivatan pyykkiä kyllä asunnossakin.
ap
Täällä ei oo pyykinkuivatustelinettä ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei oo pyykinkuivatustelinettä ulkona.
Tee aloite sellaisen laittamisesta taloyhtiölle, jos pihassanne suinkin on asiallinen paikka pyykkinaruille.
Olen joskus asunut taloyhtiössä, jossa pyykkinarut olivat parkkipaikan ja mattotelineen välissä. Kukaan ei koskaan kuivattanut siinä. Jonkun miehen keksimä sijoittelu varmasti.
Ilmastonmuutos tulee etenemään ja kesistä tulee yhä kuumempia. Taloyhtiöiden pitäisi varautua siihen jo nyt – eikä vain pyykkitelineitä laittamalla, vaan ilmastointiasiat on syytä myös miettiä uusiksi.
Jotenkin kauheaa seurata tällaista menneisyyden toimintaa, että koneet pärisevät aamusta iltaan ja pyykkiä pestään hulvattomasti kustannuksia ja luontoa miettimättä. Ihmiset eivät säästä energiaa eivätkä vettä, jos eivät itse niistä joudu maksamaan. Aion ehdottaa meidän yhtiölle, että pyykkivuoroista tehtäisiin maksullisia. Loppuisi se kolmen urheilutopin vellaaminen tuntitolkulla isossa teollisuuspesukoneessa. Ihmiset kun on yllättävän tyhmiä, jos ei pakoteta ajattelemaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä säästän sähköä niin, että kuivatan kyllä pyykit ulkona, mutta pyöräytän ne sitten vielä lopuksi lyhyesti viileällä kuivausrummussa. Lapset on moniallergikkoja. Tuo loppupyöräytys kuivausrummun kautta irrottaa tehokkaasti pölyt pyykistä.
Tuohan on hyvä vinkki allergikoille. Itsellä on iho kyllä semmoinen, että se ärsyyntyy kuivausrumpukuivatusta lakanasta, koska pinta jää pörheäksi. Minun täytyy aina mankeloida lakanat tarkkaan, ja sitä ennen tietysti teippitarrata, koska yksikin karva kutittaa niin perhanasti. Siksi ärsyttää, kun koiria tuodaan meidän yhtiössä mankelihuoneeseenkin...brrrr
ap
Taloyhtiön mammat varmastikin toivovat sinun neuvovan heitä tässä asiassa, kiittävät lämpimästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Aionkin kysyä, tai vinkata, että ulkona saa tunnissa kuivaa pyykkiä, kun tuolla kosteassa kuivaushuoneessa ei riitä päiväkään. Näin helteellä nimittäin puhallin leikkaa kiinni eli menee vikatilaan ja lakkaa puhaltamasta aamun viileiden tuntien jälkeen. Se ei saa kuivatettua sitä määrää pyykkiä mitä huoneeseen on tungettu, ja lisäksi ilmankosteus muutenkin on korkealla.
Pujoa ei muuten näytä täällä missään pihapiirissä tai lähistöllä kasvavan. Voihan siitepöly toki kulkeutua kauempaakin, mutta otan silti mieluummin raikkaat hieman siitepölyiset pyykit kuin tunkkapyykin tuolta tuvasta. Siksi ihmettelen niin kovasti että muut mieluummin haisuttavat pyykkinsä. Eihän tuossa toiminnassa ole mitään järkeä.
ap
Onpa huono puhallin!
Mutta miuten, keskity vain omiin pyykkeihisi.
Minä en koslasn kuivata pyykkejä ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön mammat varmastikin toivovat sinun neuvovan heitä tässä asiassa, kiittävät lämpimästi.
Tuskinpa vain. Ovat kovin vanhoillisia ja kantoihinsa hirttäytyneitä muissakin asioissa. Mitään muutoksia mihinkään ei koskaan saisi tulla ja ovat aina oikeassa. "Puhdas" pyykki on heille kunnia-asia. Vaikka se haisisi tunkkaiselta.
Taitaa olla ap:lla liian helppo elämä.
No eikö palstalla ole ketään, joka näin toimii? Olen kiinnostunut, miksi joku valitsee kuivattamisen sähköllä, kun ulkonakin kuivuisi?
ap