Kenet pelastaisit palavasta päiväkodista, oman lapsesi vai kaksikymmentä muuta lasta?
Tällaisen kysymyksen bongasin toisesta tulipalo ketjusta.
Kommentit (19)
Tekisin kyselyn av:lle aiheesta ja toimisin enemmistön vastausten mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Oman ja 19 muuta.
oma on eri puolella, valinta on tehtävä.
Ja tämähän on siis ihan sama kuin "kumman pelastaisi tulipalosta - oman koirasi vai 20 lasta?" Eiks nih? T. "Rakastan mun koiraa"
Vierailija kirjoitti:
Ja tämähän on siis ihan sama kuin "kumman pelastaisi tulipalosta - oman koirasi vai 20 lasta?" Eiks nih? T. "Rakastan mun koiraa"
Koirani tietty.
Ei mitään epäselvää.
Sinccis
Niin rajulta, kuin se kuullostaakin, niin totuus on näin.
Sinccis
Ennen olisin pelastanut ne muut lapset, mutta kun olen huomannut ihmisten lisääntyvän itsekkyyden ja huonon kohtelun muita vastaan, en vaivautuisi. Omani pelastaisin. Mikäli pystyisin kaikki niin sitten kaikki.
Mä pelastaisin ekana mun koiran ja sitten muut, jos ehdin.
Mammat varmasti tositilanteessa ajattelisi samoin ja pelstaisivat ensin oman lapsensa ja sitten muut jos ehtisivät.
Ainoa ero on se, että mä olen rehellinen.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Mä pelastaisin ekana mun koiran ja sitten muut, jos ehdin.
Mammat varmasti tositilanteessa ajattelisi samoin ja pelstaisivat ensin oman lapsensa ja sitten muut jos ehtisivät.
Ainoa ero on se, että mä olen rehellinen.
Sinccis
Miten niin ero, että sinä olet rehellinen? Selvä enemmistö mammoista tunnustaa, että muiden lapset ovat koiran asemassa jos pitää valita niiden ja omansa väliltä.
On sairasta kiintyä lemmikkiin niin voimakkaasti, että pelastaa kapisen rakkinsa ennen viatonta lasta. "Ei lapsi ole ikuisesti viaton". Voi v, koiralla on terveitä vuosia u.lista ja paskoa ehkä 5 jäljellä. Mutta hitot, mieluummin todistan kun lapsi palaa elävältä, ei mun kuohittu eläimeni? Olet sairas.
Oman. Voidaan ottaa myös realistisempi skenaario: kumpi on tärkeämpää, 20 nälkäänäkevän lapsen päivittäinen riisikupponen vai Pirkko-Janican kiva ratsastusharrastus?
Omani, valitettavasti.. ja luulen et suurimmanosan vanhemman vaisto käskee niin tehdä.
Koira/vieraan lapsen pelastamisesta; Ihminen menee aina edelle. Koira ei millään tasolla vastaa ihmistä, vaikka rakas onkin.
Omahan se... ja myös koiran valitsen naapurin lapsen ohi
Mikä ihmeen tilanne sellainen on, että minun lapseni on yksin erillään kaikista muista? Ja missä lastenhoitajat ovat?
Nämä ovat niin epärealistisia kysymyksiä, että turha niitä on miettiä sen tarkemmin. Eiköhän jokainen tee päätöksen parissa sekunnissa siinä itse tilanteessa. Se päätös voi olla mitä vaan, mutta yleensä todennäköisesti suositaan omia sukulaisia.
Oikeassa elämässä ei näin mustavalkoista ajattelua edes ole. Sitä kaapataan käsiin kaikki lähimmät pelastettavat, heitetään ne ulos ja juostaan takaisin sisään. Sillä välin edelliset ihmiset ovat kerinneet liikkua johonkin suuntaan. Valintatilanne siis muuttuu koko ajan. Tuli leviää, puomia kaatuu päälle, reittejä katkeaa.
Jos olisin päiväkodin nurkilla, olisin joko viemässä tai hakemassa lastani. Niin olisivat myös muiden lasten vanhemmat. Pelastaisin omani. Muut pelastakoot omansa. Mutta miksi lapseni olisi erillään muista aivan eri puolella rakennusta?
Hölmö aloitus
Miksi minä olisin jossain päiväkodissa yksin 21 lapsen kanssa.
Kuvitelkaa vaikka tilanne, jossa olette pahisten vangitsemana ja saatte päättää tämän asian ja he toteuttaa palon sitten. Niin ei tarvitse noita "nii mutku.." juttuja enempää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen tilanne sellainen on, että minun lapseni on yksin erillään kaikista muista? Ja missä lastenhoitajat ovat?
tervetuloa Helsingin päivähoitoon v.2019
Oman ja 19 muuta.