Paljon matkustavat! Neuvoja kysyisin:
Olemme ajatelleet että lähtisimme tyttäreni 10-vuotissynttäreiden aikaan minä, äitini ja tytär kolmestaan Pariisiin. Olen viimeeksi matkustanut yli 10vuotta sitten jollakin pakettimatkalla, joten kikat edullisin lentoihin tms ei ole hallussa.
Milloin olisi hyvä varata matka? Olemme lähdössä huhtikuun puolessa välissä 2020, voisimme lähteä keskellä viikkoakin, jos on halvempaa niin(olettaisin että on). Haluaisimme suorat lennot, sekä hotellin suhteellisen läheltä Eiffel-tornia tai Louvrea (molemmissa ajateltiin käydä). Myös Disneyland olisi haaveena.
Mistä aloittaisin ja ennen kaikkea milloin on edullisinta varata matka? Kauan etukäteen vai vasta ihan lähellä?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap on kartalla Pariisin nykytilasta. Se ei ole enää lainkaan sama paikka kuin kymmeniä vuosia sitten.
Toisekseen Eiffeliin ja Louvreen on ensin järkyttävän pitkä jonotus, sitten matelet eteenpäin ruuhkassa ihmismassan mukana. Eiffel torni on kiva nähdä, mutta sisälläkäynti ei maksa vaivaa.
En tarkoita pilata iloa, mutta 10-vuotias voisi nauttia enemmän synttärimatkasta jonnekin muualle, Ranskassakin on viihtyisämpiä paikkoja.
10 v:n mielestä Pariisi on todennäköisesti cool ja tekee vaikutuksen, ei jokin pienempi kaupunki, josta aikuinen ja enemmän matkannut tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Lentojen ostamista ei kannata venyttää viime tippaan koska tuppaavat vain kallistumaan sinnepäin mentäessä. Hotelli kannattaa ottaa peruutusmahdollisuudella.
(Itse en suosittele Pariisia matkakohteeksi tietyistä syistä, mutta jätän tämän tähän.)
Haluaisitteko perustella, miksi näin?
Itse yritän aloittaa hotellien tutkimisen eri selaimella kuin sillä, millä teen varauksen (olen käyttänyt hotels.comia ja ei ole koskaan ollut mitään ongelmia). Sen vuoksi, että hintoja voidaan nostaa, jos jahkailee.
Kun näen, mikä on hintataso, esimerkiksi Pariisissa ei ole "halpaa ja hyvää", vaan joudut tinkimään jostain: joko huoneen tasosta tai sijainnista yleensä. Haluan itse matkustaa melko edullisesti (mikä Pariisissa on vaikeaa, koska se on kallis kaupunki), joten tutkailen, mikä hinta-laatu -suhde olisi itselleni ok ja teen sitten päätöksiä. Koska lyhyellä matkalla voi olla hölmöä majoittua kauas keskustasta, toisaalta taas jos majoituksessa joku tökkii, niin sekään ei ole kiva.
Hotels.comissa peruutusoikeudeton majoitus on aina edullisempi, enkä ole joutunut katumaan, että olen aina ottanut ilman peruutusmahdollisuutta.
Olisi tietysti kiva kuulla niiltä, jotka sen ottavat, mitä hyötyä siitä on ollut.:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään isoissa kaupungeissa katsoa miten lentokentältä pääsee keskustaan helposti ja ottaa majoituksen sen mahdollisimman suoran ja helpon lentokenttäyhteyden läheltä. Varsinkin jos on lennot erityisen aikaisin/myöhään, ettei sitten tarvitse sukkuloida kamojen kanssa matkasta väsyneenä pitkään. Isoissa kaupungeissa pitää kuitenkin sitten yleensä nähtävyyksille kulkea metrolla erikseen ja ilman matkatavaroita se lyhyen matkan kulkeminen on sitten helpompaa. Esim. just Pariisissa Louvre ja Eiffel on sellaisen matkan päässä toisistaan, että jos molemmat haluaa nähdä, joutuu kuitenkin käyttämään julkisia. Minun neuvoni: Päätä ensin lento. Kenttä riippuu lentoyhtiöstä. Finnair lentää Charles de Gaullelle ja Norski Orlyyn. Sitten katso miten kentältä pääsee kohtuullisella vaivalla ja nopeudella keskustaan. Katso majoitus läheltä tätä aluetta. Aina plussaa sitten, jos junayhteys tästä Disneylandiin ja metrot Louvreen/ Eiffelille on mahdollisimman suorat. Metrot ja junat ovat helppoja käyttää kyllä, mutta etäisyydet ovat Pariisissa aika pitkiä.
Meillä oli Norskin lennot Orlyyn ja hotelli Seinen rannassa lyhyen kävelymatkan päässä Eiffelistä (Novotel Eiffel), katsoin julkisia ja totesin että ei tule hengelle paljoakaan kalliimmaksi ottaa taksi, maksan 10 € enemmän mukavuudesta että pääsen suoraan ovelle. Taksin hinta oli 35 euroa. Taudeista löytyylaskuri netistä.
Tässä on mielestäni puolensa ja puolensa. Sekä Orlystä että Charles de Gaullelta pääsee myös julkisella liikenteellä hotellille. Vie karkeasti noin tunnin. Se riippuu sitten itsestä, pitääkö tuollaista tunnin julkisilla matkustamista rasittavana vai onko se vielä ihan ok. Orlysta pitää ostaa ensin erikoisjunalippu, jolla pääsee paikalliselle juna-asemalle. Siitä sitten pääsee ajelemaan junalla ja metrolla perille. Itse en koskaan edes harkitse taksia, jos olen jossain isossa eurooppalaisessa kaupungissa. Siinä matkalla paikallisella junalla tai bussilla näkee jo vähän paikallista menoa eri tavoin kuin taksissa istuen (toki ymmärrän, että joillekin ajankäyttökysymys). Toisekseen kun kuitenkin tulen kulkemaan kaupungissa paikallisliikenteellä loman ajan niin näen saman tien, kuinka se toimii.
Pariisissa olen itse kulkenut paljon metrolla. Viime kesän kokemus on, että kun tuli kysyttävää, ei yhden metrotunnelin lipunmyynnissä ollut aspa osannut englantia:)
Jos menee lentokentältä keskustaan junalla, on hyvin järkevää valita juna, joka EI pysähdy väliasemilla. On tavallista, että väliasemien välillä matkailija ryöstetään junassa, ryöstäjä poistuu seuraavalla asemalla ja katoaa saaliinsa kanssa esikaupunkiin.
Ilmastonmuutoksen aikana moni matkailija etsii vaihtoehtoja lentokoneelle.
Jos kolme henkeä matkustaa lentoasemalta hotellille, käyttäisin taksia.
Louvren tai Eiffelin läheltä ei välttis kannata ottaa hotellia, molempiin pääsee joka tapauksessa helposti. Euro-Disneyyn on pitempi matka, ja siellä käyntiin kannattaa varata koko päivä. Metrolla kuitenkin pääsee.
Luxembourgin puisto oli ainakin ennen keväisin kaunis, sen lähistöltä katsoisin hotellia. En kylläkään ole perilllä Pariisin nykytilanteesta kaupunginosien suhteen. Metroasema on hyvä olla lähellä. Ranskaa ehditte vähän opiskella ennen matkaa, siitä on etua.
Ihme ettei kukaan ole maininnut tätä, mutta hotellia varatessa itse tsekkaan hotellin vielä Tripadvisorista ”matkailijoiden kuvat” osiosta sillä booking ym. matkasivustojen kuvat ovat usein hyvinkin siloiteltuja. Saatan myös lukea kommentteja, mutta niitä kannattaa katsoa hieman varauksella.
Hyviä ruokapaikkoja tai paikallisia ”cooleja” juttuja kannattaa bongailla intagramista eri hasgtageillä sekä ruokatileiltä (@pariseats ym). Sieltä löytyy yleensä uusimmat ja parhaat.
Tuossa aika edullinen paketti:
Itse Pariisissa harkitkaa hop on hop off bussia! Kulkee nähtävyydet läpi ja äärettömän käteva vaikka onkin vähän "turistimeinikiä".
Parisiissa ihmiset puhuu nihkeesti englantia, pärjäätkö ranskalla? Esim meiltä jäi metroliput ostamatta kun ko. aseman virkailija ei osannut auttaa meitä englanniksi. Muistaakseni joku toinen turisti sitten opasti meitä.
Kannatta huomioda esim Norwegianin ja muiden halpayhtiöiden kanssa, että matkalaukku ruumaan maksaa erikseen.
Olin pari viikkoa sitten Pariisissa, ostin Eiffel torniin etukäteen liput ja käveltiin muutamassa minuutissa portilta hissille. Oltiin illalla. Normaali lippu-ja hissijono oli ihan jäätävän pitkä. Meillä kesti koko reissu Eiffel tornin huipulle ja takaisin kaikkinen katseluineen alle tunnin ja hengailtiin siellä todellakin ihan kaikessa tauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse Pariisissa harkitkaa hop on hop off bussia! Kulkee nähtävyydet läpi ja äärettömän käteva vaikka onkin vähän "turistimeinikiä".
Parisiissa ihmiset puhuu nihkeesti englantia, pärjäätkö ranskalla? Esim meiltä jäi metroliput ostamatta kun ko. aseman virkailija ei osannut auttaa meitä englanniksi. Muistaakseni joku toinen turisti sitten opasti meitä.
Joka ikisellä Pariisin metroasemalla on lippuautomaatti, josta voi valita kieleksi englannin. Ostaminen on äärimmäisen helppoa.
Lennot kannattaa varata luottokortilla. Silloin on paremmat mahdollisuudet saada rahat takaisin jos lento jostain syystä peruuntuu. Norwegian on konkurssiuhan alla, joten sen lippuja ei ehkä kannata vielä keväälle ostaa. Jos pulju menee nurin, joutuu hätäpäissään ostamaan tilalle kalliit toisen yhtiön liput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ikisellä Pariisin metroasemalla on lippuautomaatti, josta voi valita kieleksi englannin. Ostaminen on äärimmäisen helppoa.
Ok, hyvä jos näin on. Silloin ei esim lipputyyppi ja lastenliput selvinneet ko automaatista.
Matkailija kirjoitti:
Esimerkiksi Travellink on hyvä hakukone lennoille ja Booking.com hotelleille.
Momondo on parempi ja kattavampi kuin Travellink. Momondo näyttää myös Travellinkin ja muiden varaussivustojen tulokset lentoyhtiöiden sivustojen ja muiden sivustojen lisäksi.
Ryanair ei sitten näy missään skyscannerissa.
Mikään kiire ei ole vielä varata lentoja, tässä kerkeää vielä tulla monta kampanjaa, josta ne lennot kannattaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ryanair ei sitten näy missään skyscannerissa.
Momondossa näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo joku edellä sanoikin, niin vaikka lentoja etsisi hakukoneilla Momondo tms., niin kannattaa ostaa lennot suoraan lentoyhtiöltä. Joskus vuosia sitten esim. Supersaverin kanssa oli mahdotonta asioida, kun tuli muutoksia tai peruutuksia.
Ei kannata tuollaisen syyn takia, että jos ehkä mahdollisesti tulee jotain peruutuksia, niin ehkä mahdollisesti asiointi voi olla hankalaa. Lisäksi kun ostaa lennot luottokortilla, niin jos jotain häikkää tulee, se menee Luottokunnan piikkiin.
Pariisi on ihan mielettömän turistinen, ihan pilalla, suosittelisin jotain muuta kaupunkia.
Ei kannata odottaa kiiltokuvaa, mutta tosi kiva kaupunki se on! Se ketju 19. arrondissementista oli huippu 😅 Pariisi on niin paljon muutakin kuin Eiffel-torni, ja enimmäkseen ihan positiivisessa mielessä.