Jääkö sinua vaivaamaan jos joku poistaa kavereista fbssa?
Kommentit (17)
En varmaan edes huomaisi. Itsekin poistelen ihmisiä kaverilistalta kun huomaan, ettei olla oltu vuosiin missään tekemisissä.
Vaivaa kyllä. Mutta pari sellaista kaveria joiden kohdalla tätä oikeasti ihmettelin, olivatkin poistaneet fb:n kokonaan (palasivat myöhemmin takaisin).
Riippuu henkilöstä. En ihmettele, jos kyseessä on joku vanha opiskelu- tai työkaveri, jonka kanssa ei olla enää yhteyksissä. Itsekin tällaisia poistelen välillä. Mutta muutama on kyllä jäänyt vaivaamaan, eräskin jo lapsesta asti tuntemani nainen, jonka kanssa etenkin lapsena olin kesäisin paljon tekemisissä (olen hieman alle 30 nyt). Joskus vajaa kymmenen vuotta sitten yhdistyttiin taas Facen kautta ja ihan joulukortteja vaihdeltiin. Sitten yhtäkkiä oli poistanut. Tuollaiset vaivaa.
Mä käyn läpi kavereita silloin tällöin ja poistan kylmästi, jos eivät ole allekirjoittaneet mun lähettämiäni PETA:n, Changen, Lady Freethinkerin tai muiden eläinsuojelivetoomuksia.
Ei mitään turhaa joukkoa ala perässäni vetämään.
Poistin itse kerran sellasen kaverin jota luulin ihan ystäväksikin joka oli ilmeisesti heivannut minut jonnekin kaukaisten tuttavien listalle kun en nähnyt hänen seinällään mitään ja kuulin silti yhteisiltä kavereilta hänelle tapahtuneista asioista joita oli FB:hen kirjoitellut. Eli nämä yhteiset kaverit tiesivät enemmän kuin minä vaikka eivät olleet livenä yhtä paljon tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu henkilöstä. En ihmettele, jos kyseessä on joku vanha opiskelu- tai työkaveri, jonka kanssa ei olla enää yhteyksissä. Itsekin tällaisia poistelen välillä. Mutta muutama on kyllä jäänyt vaivaamaan, eräskin jo lapsesta asti tuntemani nainen, jonka kanssa etenkin lapsena olin kesäisin paljon tekemisissä (olen hieman alle 30 nyt). Joskus vajaa kymmenen vuotta sitten yhdistyttiin taas Facen kautta ja ihan joulukortteja vaihdeltiin. Sitten yhtäkkiä oli poistanut. Tuollaiset vaivaa.
Pakko jatkaa toisella tapauksella: olen kerran kysynyt yhdeltä syytä, poistaminen tuli ihan puskista. Huomasin, että oli Instagramissa lopettanut seuraamisen (en muista miten sen huomasin, älkää kysykö) ja menin sen seurauksena katsomaan hänen Face-profiiliaan. Ei ollut enää kavereissa. Laitoin viestin ja kysyin, että olenko tehnyt jotain, onko suuttunut jostain vai mitä tapahtui. En kuulemma ollut ensimmäinen, joka tätä kysyi, tuttuni oli poistanut rankemmalla kädellä kavereita ja moni oli kysynyt asiasta viestillä, mitä tuttuni taas ihmetteli kovasti. Poistamis(i)en syy: ekan lapsen saamisen jälkeen halusi rajoittaa sitä ketkä kaikki näkevät lapsestaan kuvia (asia, joka olisi ollut helppo säättää asetuksista). Ei vissiin ymmärtänyt, että Instagramissa seuraamisen lopettaminen ei poista toista omista seuraajista (ja sinne niitä lasten kuvia yhä tulee). N. vuosi seuraamisen lopettamisen jälkeen alkoikin yhtäkkiä seurata uudestaan Instagramissa. Ja siitä meni toinen noin vuosi, niin lakkasi seuraamasta. Odotan jo sitä, että seuraava vuosi tulee täyteen.
Kyllä vaivaisi jos läheinen kaveri tai sellainen jonka kanssa ollut paljon tekemisissä poistaisi mutta niin ei ole vielä käynyt. Mielestäni kavereista poistaminen on selkeä viesti siitä ettei halua tai kiinnosta olla yhteyksissä, mitään muuta syytä ei oikein ole ellei kaveri kokonaan poista profiiliaan.
Tähän asti en ole edes pystynyt keksimään kuka on poistanut, ainoastaan vanhemmista kuvista nähnyt ketkä tykkääjät ei enää kavereita.
Itse en poista ketään, siirrän vain tuttavat listalle ja silloin eivät esim enää näe uusia päivityksiäni. Näinkin teen vain ihmisille joiden kanssa ei vuosiin oltu yhteydessä ja tuskin tulevaisuudessakaan ollaan. Tai esim esimieheni työpaikalla jonka en halua vakoilevan minua somessa.
Olen muutaman kohdalla ihmetellyt. Työkaveri poisti, jonka kanssa olen päivittäin tekemisissä. Kysyin suoraan ja sain jonkun epämääräisen selityksen ”vahingosta”. Töissä ihan Ok koko ajan, en tiedä syytä. Kolme muuta poistamista myös olen huomannut ja paria ihmetellyt. Jos muut yhtä läheiset kuitenkin jätetään.
Toivon, että yhtä vanhaa työ"kaveria" vaivaa. Avaamatta tilannetta sen enempää (en halua, että tunnistetaan), paljastui vikana työpäivänäni kaksinaamaiseksi kus*pääksi. Ei itse tiedä minun saaneen tietää. Poistin joitain kuukausia lähtemiseni jälkeen ja se tuntui ihanan vapauttavalta.
Minua ei ole ikinä poistettu kavereista facebookissa.
Toisaalta en ole ikinä ollut facebookissa.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että yhtä vanhaa työ"kaveria" vaivaa. Avaamatta tilannetta sen enempää (en halua, että tunnistetaan), paljastui vikana työpäivänäni kaksinaamaiseksi kus*pääksi. Ei itse tiedä minun saaneen tietää. Poistin joitain kuukausia lähtemiseni jälkeen ja se tuntui ihanan vapauttavalta.
Tuo voi olla valhe! Älä usko, ennen kuin saat tyypiltä itseltään tietää. Joku voi ihan ilkeyttään saada asian näyttämään tuolta.
Mun läheistä kiusattiin koulussa juuri noin. Eli kiusaajat väittivät kohteen sanoneen kaikenlaista pahaa kavereistaan. No, ne kaverit sitten jättivät, kun uskoivat kiusaajia.
Minulla on kymmenisen FB-kaveria, joten huomaisin kyllä, jos joku poistaisi minut omistaan. Ei ole poistanut.
Minä olen poistanut neljä kappaletta:
- Entisen työtutun. Puhelimeni hidasteli ja onnistuin poistamaan hänet vahingossa. Pyysin, selitin ja sain heti takaisin.
- Eräs harrasteryhmän jäsen, joka pyysi minut kaverikseen. Hänen sivuiltaan paljastui valtava määrä nuorten, (puoli)alastomien naisten kuvia (hän on kuusissakymmenissä) ja itsesääliä pursuavia runoja naisenkaipuusta. Hän lähetti minulle äskettäin uuden kaveripyynnön. Ei varmaan edes muista, että on kerran jo oltu.
- Toinenkin harrastusryhmän jäsen, jonka yksityiseltä puolelta paljastui tosi omituisia juttuja. Olin lukenut paljon tämän tyypin kirjoituksia ja pitänyt niistä, joten omituisuus tuli yllätyksenä. Poistin tämän tyypin vahingossa ja lähetin hänelle noin kuukauden kuluttua yksityisviestin, jossa kerroin näppäilyvirheestäni ja pyysin kaveriksi uudelleen. Hän hyväksyi kaveripyynnön ja kertoi, ettei ollut huomannutkaan, että minä puutuin. No, puutuin kohta uudestaan.
- Vanha työtuttu vuosien takaa, koska hän on nyt eläkkeellä ja täyttää sivunsa kuvilla ja tarinoilla siitä, kuinka kivaa on olla hyvin varakas ja pitää taloa kolmessa eri maassa. Poistin hänet, koska meillä ei oikein ollut mitään tekemistä keskenämme ja minä olen hemmetin kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo voi olla valhe! Älä usko, ennen kuin saat tyypiltä itseltään tietää. Joku voi ihan ilkeyttään saada asian näyttämään tuolta.
Mun läheistä kiusattiin koulussa juuri noin. Eli kiusaajat väittivät kohteen sanoneen kaikenlaista pahaa kavereistaan. No, ne kaverit sitten jättivät, kun uskoivat kiusaajia.
Tilanne ei ollut sellainen, että joku olisi kertonut mulle, se olisi tietenkin ollut eri juttu ja olisin katsonut asiaa eri kanteilta ja jutellut henkilön kanssa ennen kuin tuomitsen. Tässä tapauksessa työ"kaveri" puhui minun kuullen minusta p*skaa ja käyttäytyi mua kohtaan aika törkeästi (en taaskaan viitsi selittää tarkemmin tunnistamisvaaran takia :( pahoittelen että jää näin kryptiseksi). Jäi p*skan maku suuhun koko henkilöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne ei ollut sellainen, että joku olisi kertonut mulle, se olisi tietenkin ollut eri juttu ja olisin katsonut asiaa eri kanteilta ja jutellut henkilön kanssa ennen kuin tuomitsen. Tässä tapauksessa työ"kaveri" puhui minun kuullen minusta p*skaa ja käyttäytyi mua kohtaan aika törkeästi (en taaskaan viitsi selittää tarkemmin tunnistamisvaaran takia :( pahoittelen että jää näin kryptiseksi). Jäi p*skan maku suuhun koko henkilöstä.
Ja siis ei siksi tiedä minun saaneen tietää, kun ei tiennyt minun olevan lähellä enkä paljastanut kuulleeni kaiken.
Yleensä ei kiinnosta enkä mieti, mutta on eräs hieman känkkäränkkä kaveri joka poistelee ja lisäilee vähän väliä, jos olen jakanut faceen jotain mistä hän ei pidä tai on ollut erimielisyys. Nyt vain huvittaa. Kaveri voin olla muuten mutta en enää hyväksy kaveripyyntöä. Vähänkö lapsellinen tyyppi.
Tuskin edes huomaan. Jos huomaan, niin olen vain hyvillään. Jättäisin koko fb:n kokonaan, ellei sieltä löytyisi harrastukseeni liittyviä tiedotuksia. Myös asuinkyläni tiedotukset ovat siellä. En ole itse kirjoittanut sinne varmaan viiteen vuoteen mitään.