Ihan älyttömiä nuo myyjien rekrytoinnit nykyään
On videohaastattelua, toimintakykytestiä, persoonallisuustestiä...
Olen hakenut muutamana kesänä kesätöitä myyjän tehtävään erikoiskauppaan ja jo muutaman kuukauden pestiin on ollut tuollaisia.
Ensimmäisen kesän homma lähti käyntiin videohaastattelulla, josta osa pääsi ryhmähaastatteluun. Siitä vielä yksilöhaastatteluun, jota ennen piti tehdä persoonallisuustesti. Kolme kierrosta + testi kolmen kuukauden osa-aikatyöhön.
Tämän kesän duuniin oli videohaastattelu ennen tavallista haastattelua.
Hain myös S-ryhmän päivittäistavarakauppaan kokoaikaiseen, vakituiseen työhön. Kutsu videohaastatteluun ja sen tehtyäni toimintakykytestiin (jonka jälkeen osa läpässeistä pääsisi haastatteluun kasvotusten). Tuossa kohtaa vihelsin pelin poikki ja ilmoitin että tilanteeni on muuttunut, joten vedän pois hakemukseni. Siis tuo toimintakykytesti tuo mieleeni koirien luonnetestin, jossa testataan miten koira käyttäytyy missäkin tilanteessa!
Nyt etsin syksyllä alkavia töitä siihen, kun tämä kesätyöni loppuu. Katsoin yhtä myyjän paikkaa, ilmoituksessa sanotaan että hakemuksen lähetettyä tulee linkki sähköpostiin, josta pääsee tekemään persoonallisuustestin. Kesto 30 minuuttia.
Minä ymmärrän sen, että myyjän tehtäviin tulee paljon hakemuksia ja esikarsinta videohaastatteluilla helpottaa rekrytointia. Mutta jotenkin ihan älytöntä, että myyjän tehtäviin on monta kierrosta haastatteluja ja jotain testejä. Ihan kuin olisi hakemassa johonkin super vaativaan asiantuntijatyöhön, jossa ei kertakaikkiaan ole varaa virheisiin ja siihen palkattavan ihmisen on oltava täydellinen!
Kommentit (19)
Amerikassa ollut kauan käytössä, ja siellä on asiakaspalvelu ihan huippua.
Testit on ihan välttämättömiä.
Jos haetaan vaikka S-markettin töihin, niin siellä on kassaa ja hyllytystä, jotka edellyttää fyysistä kuntoa ja yksitoikkoinen työ henkistä kanttia. Ei työ sovi enää jollekin irmelille, joka ei jaksa tehdä fyysistä työtä reippaaseen tahtiin tai toisaalta jaksa sitä tylsää työtä.
Tätä ei ne "olin 90-luvulla perähikiällä kaupan kassa" -kommentoijat enää usko.
Myönnetään, että on se rekrytointirumba silti älytön.
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa kyllä. Luulisi työntekijöistä olevan pulaa, kun siitä aina meuhkataan, mutta totuus taitaa olla toisenlainen.
HYVISTÄ työntekijöistä on pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa kyllä. Luulisi työntekijöistä olevan pulaa, kun siitä aina meuhkataan, mutta totuus taitaa olla toisenlainen.
Työntekijöistä onkin pulaa, mutta kannattaa ennemmin ottaa vuokratyöntekijöitä kuin palkata summan mutikassa joku, joka on virhevalinta.
Minulla ei varaa palkata huonoa asiakaspalvelijaa.
Terv. Kauppias.
Minä avasin tämän keskustelun tänne aiemmin, mutta kovasti tuli närkästyneitä viestejä, ettei tämmöinen tilanne voi olla tottakaan.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3373987/olen-toissa-ruokakaupassa-johon…
Vierailija kirjoitti:
Jos haetaan vaikka S-markettin töihin, niin siellä on kassaa ja hyllytystä, jotka edellyttää fyysistä kuntoa ja yksitoikkoinen työ henkistä kanttia. Ei työ sovi enää jollekin irmelille, joka ei jaksa tehdä fyysistä työtä reippaaseen tahtiin tai toisaalta jaksa sitä tylsää työtä.
Tätä ei ne "olin 90-luvulla perähikiällä kaupan kassa" -kommentoijat enää usko.
Myönnetään, että on se rekrytointirumba silti älytön.
Mutta milläs testaavat jaksaako hakija fyysistä duunia, ei kai sitä kuntosalille kuntotestiin kuitenkaan raahata?
Hullulta kyllä kuulostaa! Ihmeellistä sirkusta tehty muutenkin koko työnhausta. Onneksi itsellä on toistaiseksi tärpännyt ihan perus s-postilla tehdyt työhakemukset, ja siitä lyhyen haastattelun kautta töihin.
Mitä nyt lievästi ylimitoitettu.
Rekrytoinnin pitäisi mennä niin että kun paikkaan on tullut kymmenkunta hakemusta, järjestelmä vaan menee kiinni. Hakijoiden aikaa ei menisi siihen, että rustaavat hakemuksia, joita kukaan ei ehdi lukea, ja rekrytoija pystyy lukemaan ne kymmenkunta.
Sitten kummenkunnasta karsittaisiin muutama paras haastetteluun.
Kaupankassa ei ole niin suurta osaamista vaativa duuni, etteikö hyvin todennäköisesti löytyisi riittävän hyvä hakija.
Rekrytoinnin onnistumista kun ei voi mitenkään ennalta - testeillä tai muullakaan - varmistaa. Sen näkee vasta ajan kanssa.
Joskus tuntuu, että mitä "matalampi" työ sitä monivaiheisemmat haastattelut. Olen itse siivooja ja meilläkin on ollut 3-vaiheiset haastattelut (kuulustelut, joista rentous kaukana) muutaman kuukauden määräaikaisuuksiin. Saa nähdä, milloin meillekin tulee persoonallisuustestit. Yksi tuttu on "korkeammassa" ammatissa ja hänellä haastattelut ovat kuulemma lähinnä rentoa juttelua.
Vierailija kirjoitti:
Terv. Kauppias.
Ja mun ei kannata hakea enää töitä kun olen 54v. ja en ole yhtä nopea kun nuoret.
Osaaan kokata leipoa ja vahva tieto eli tarvikkeista ja olen hyvä myymään.
Nopeudessa ja jaksamisessa en pärjää nuorille. Joten olen työtön.
Aktiivimallin tulon myötä en yhtään ihmettele. Karsitaan heti pois ne jotka ei sovellu. Mistä siinä onkin kyse. Soveltuvuudesta.
Työhön ei kuulu välttämättä vain työn tekeminen ja siitä suoriutuminen vaan myös ulkoiset tekijät. Persoonallisuus testit voivat kertoa paljon siitä mihin henkilö on kykenevä ei vain osaamisensa, vaan persoonallisuutensa kanssa.
Hakemuksissa on niin helppo "valehdella" antaakseen positiivisen kuvan itsestään jotta pääsisi haastatteluun ja saisi paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Kauppias.Ja mun ei kannata hakea enää töitä kun olen 54v. ja en ole yhtä nopea kun nuoret.
Osaaan kokata leipoa ja vahva tieto eli tarvikkeista ja olen hyvä myymään.
Nopeudessa ja jaksamisessa en pärjää nuorille. Joten olen työtön.
Mä puolestani en palkkaa alle 40 vuotiaita naisia töihin.
Mun myymäläni myyjät ovat 42-56vuotiaita.
Ovat ahkeria ja vastuuntuntoisia.
Maksan palkkaakin yli tessin.
Videohaastattelukaan ei kerro kaikkea. Joku voi ujostella kameran edessä ja karsiutua sen takia vaikka olisi miten hyvä työntekijä ja kertoipa pomo niinkin päin käyneen, että videohaastattelussa eräs hakija loisti, mutta paikan päällä häneen ei saanut juuri kontaktia eikä osannut vastata mihinkään. Niin lukossa oli.
Kyllä. Jotenkin ahdistaa hakea nykyään myyjän töitä, kun ei tiedä mikä mylly siellä taas odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jotenkin ahdistaa hakea nykyään myyjän töitä, kun ei tiedä mikä mylly siellä taas odottaa.
Voi ei :/ kyllä on jossain kohtaa menty metsään ja pahasti, jos työnhakija joutuu kokemaan ahdistusta jo pelkästä työhön hakemisesta! Nyt vinkkinä: höllätkää työnantajat, niinkuin joku aiemmin ehdottikin, ottakaa vastaan vain esim. ensimmäiset 10 potentiaalista hakemusta, joista luulisi kyllä sopivan tyypin jo löytyvän, ei oikein kuulosta ajavan enää asiaansa tämä rumba.
Näitä monen kierroksen hakuja on siis ainakin siivousalalla, mitenhän ravintola-alalla tai vaikka varastoon haettaessa?
Aloitusviestin asioihin voisi lisätä kaupan alan älyttömät vaatimukset jopa pienituntisille. Myymälästä tarjotaan vain 5h/vk sopparia, mutta lista tarvittavista ominaisuuksista ja siitä mitä töissä pitää osata, on pitkä.
Tottakai hyvää työntekijää haetaan, mutta minusta ei voi tuollaisilla tunneilla vaatia niin paljon. Siis tuossahan voi kestää iäisyys, että edes oppii joitain asioita, koska niitä ei joka vuorossa edes tule vastaan. Sitten kun tulee ja tekee sen, niin seuraavalla kerralla on jo unohtanut miten toimitaan. Ja sitten on "hidas oppimaan", kun ei vieläkään osaa ja on ollut jo kaksi kuukautta töissä.