Aborttimyönteisiltä tarvitsee kysyä vain yksi kysymys
Missä vaiheessa sikiö muuttuu ihmiseksi? Missä menee tämä raja?
Kommentit (36)
En tiedä.
Varsinaista rajaa ei ehkä olekaan, koska kyse on asteittaisesta muutoksesta: ei-ihmisestä tulee koko ajan enemmän ihminen. Niin se menee on monessa muussakin asiassa, ettei yksimielistä rajaa ole mutta asioiden helpottamiseksi raja lätkäistään johonkin kohtaan. Mutta määritelty rajakin voi muuttua, jos sitä päätetään muuttaa.
Kaikki raskaudet tulisi keskeyttää. Ihmisen pakottaminen elämään on julmin teko, jonka nainen voi tehdä. t. antinatalisti
Vierailija kirjoitti:
Kummallista kyllä, että silloin kun sikiö kuolee kohtuun, puhutaan lapsesta ja sen menettämisestä. Jos lapsi taas ei ole toivottu on se vaan solumöykky.
Sikiö on solumöykky jolla on potentiaali kehittyä lapseksi. Sikiön tahtomattaan menettänyt on odottanut saavansa vauvan ja menettää tuon mahdollisuuden kyseisen raskauden kohdalla, joten tavallaan hän on menettänyt vauvan, vaikkei sikiö ole vielä tuolla hetkellä kokonainen vauva ollutkaan.
Eikä kaikki koe keskenmenoa samalla tavalla. Olen kokenut rv 9 keskenmenon, enkä koe menettäneeni vauvaa vaan sikiön. Vauvan menetys tarkoittaa minusta kätkytkuolemaa, eikä keskenmenosta voi kyllä puhua edes samana päivänä.
Muistaakseni "aborttimyönteisiä" on suomalaisista gallupien mukaan noin 97 prosenttia joten muutamalta saat kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki raskaudet tulisi keskeyttää. Ihmisen pakottaminen elämään on julmin teko, jonka nainen voi tehdä. t. antinatalisti
Voitkin aloittaa jälkiabortoinnin itsestäsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyky lainsäädäntö on hyvä. Siinäpä vastaus.
Vihreäthän haluaa tuota nykyistä rajaa siirtää 18. raskausviikkoon asti
Ei todellakaan halua! Minä olen ollut vihreissä aktiivinen ja paikallisen yhdistyksen hallituksessa 20 vuotta, enkä koskaan ole kuullutkaan mistään tuollaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista kyllä, että silloin kun sikiö kuolee kohtuun, puhutaan lapsesta ja sen menettämisestä. Jos lapsi taas ei ole toivottu on se vaan solumöykky.
Kohtukuolemasta puhutaan silloin kun se sikiö on jo lapsi, eli käytännössä elinkelpoinen, sitä ennen se on vaan keskenmeno, silloin se on se "solumöykky" ennen sitä 12 viikon rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyse on mielikuvista. se joka on lasta halunnut, kuvittelee sen lapseksi. solumöykky on faktaa, varsinkin alkiosta ja pienestä sikiöstä puhuttaessa.
Jo 11 rv kohdalla on kaikki rakenteet kehittyneet, ja tällöin puhutaan jo sikiöstä. Sikiö ei ole enää mikään solumöykky.
No kutsutaan sitä vaikka limamöykyksi sitten. Ihminen se ei ainakaan ole.
En tiedä ja tuskin kukaan voi antaa 100% perusteltua vastausta asiaan, mutta ihmisoikeudet sillä on vasta syntymän jälkeen.
Huomautan minäkin, että äänestän usein vihreitä, olen feministi ja naisten oikeuksien, ml. abortin kannattaja, enkä missään nimessä haluaisi siirtää rajoja edemmäs nykyisistä 12./24. viikosta.
Jenkeissä jotkut pro-choice-ihmiset vaativat late-term abortin hyväksymistä mutta se on sellaisten tilanteiden varalta joissa sikiö on hyvin sairas ja / tai äidin henki vaarassa ja asia selviää vasta myöhään / aborttia ei saada jenkkien p*skan järjestelmän takia järjestettyä ennen 25 viikkoa. Suomessa tähän ei ole syytä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs AP itse sanoo tohon? Meillä on tällä hetkellä kaksi alkiota pakkasessa odottamassa sitä tulevaisuuden hetkeä, jolloin ne mahdollisesti siirretään mun kohtuuni. Onko meillä siis AP:n mielestä kaksi ihmistä pakkasessa?
En ole ap, mutta vastaan että kyllä, teillä on kaksi ihmisenalkua pakkasessa <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs AP itse sanoo tohon? Meillä on tällä hetkellä kaksi alkiota pakkasessa odottamassa sitä tulevaisuuden hetkeä, jolloin ne mahdollisesti siirretään mun kohtuuni. Onko meillä siis AP:n mielestä kaksi ihmistä pakkasessa?
Et siis pidä ihmisenä, pelkkiä alkuja, mahdollisuuksia siis.
Aborttikielteinen: pelastaisitko palavasta talosta yhden vauvan vai tuhat keinokohdussa kasvavaa 12 vk sikiötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä menee ihmisen ja ihmisen alun raja?
Joo, siinä vaiheessa kun se syntyy omia aikojaan, tai hätätapauksessa voi laskea ihmiseksi myös hätäsektion tuloksena ulosotetut, mutta teknisesti ne on vielä sikiöitä.
Voisi kysyä, missä vaiheessa kuusen itänyt siemen on puu.