Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintö ja ulosotto

Vierailija
23.07.2019 |

Saako ulosotto aina tietää perinnöstä? Kyse on siis n. 2000 eurosta eli ei tulis verojakaan maksettavaks. Ongelma on, että sukuni ei tiedä mun olevan ulosoton asiakas, enkä haluaisi sitä niiden tietoon tuodakkaan. Rahat on mulle se ja sama, en vaan halua menettää kasvojani sukuni edessä.

En uskalla soittaa mun ulosottomiehelle asiasta, et pystyykö tätä järjestämään jotenkin niin, ettei kuolinpesä sais tietää mun osuuden ulosmittauksesta.

Yks vaihtoehto on myös luopua perinnöstä, mutta se aiheuttais sit uusia kysymyksiä johon joutuisin vastaamaan...

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ainakaan voi luopua perinnöstä, jos sulla on ulosotettavaa. Mieti nyt niitä velkojia, olispa reilua!

Vierailija
2/13 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöstä kyllä voi luopua vaikka oliskin velkoja ulosotossa. Lyhennän myös kuukausittain olemassaolevaa velkaa, että ihan reilusti heitä kohtaan toimin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on lapsia niin voit antaa suoraan perinnön heille, että hyppää sinun yli. Tämä on helppo selittää sukulaisillekin.

Vierailija
4/13 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jaatte pesän, niin omaisuus jaetaan ainoastaan pesän toimesta.  Eli jollakin pesän jäsenellä on oikeus tileihin ja sitten hän yksinkertaisesti siirtää sieltä rahat osakkaiden tileille.  Ei siinä ole mitään ulosottomiehen tarkistusta. 

Ulosottomies kyllä voi ulosmitata tililtäsi yli 1000 euroa varat, mutta se on ihan eri juttu ja sitä tehdään harvoin. 

Sinulla on rahat saatuasi käytännössä kolme mahdollisuutta. 1) maksat ulosottoon jotain  2) nostat ylimääräiset tililtä  3) et tee mitään.

Vierailija
5/13 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se suku saa ulosotosta mitään tietää. Kun pesän varat eli perintö jaetaan, niin kuolinpesän hoitaja / kuolinpesän juristi siirtää ne perintörahat sun omalle tilille. Sitten on ihan sun ja ulosoton välinen asia mitä sun tililtä sen jälkeen minnekin menee. 

Vierailija
6/13 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on lapsia niin voit antaa suoraan perinnön heille, että hyppää sinun yli. Tämä on helppo selittää sukulaisillekin.

Olisikin lapsia, mutta ei ole. Perintö menee näin ollen sisaruksille. Toiselle oon velkaa, joten voisin selittää, että näin tulee velka maksetuksi, mutta asia herättää silti varmasti kysymyksiä.

Vierailija
7/13 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun jaatte pesän, niin omaisuus jaetaan ainoastaan pesän toimesta.  Eli jollakin pesän jäsenellä on oikeus tileihin ja sitten hän yksinkertaisesti siirtää sieltä rahat osakkaiden tileille.  Ei siinä ole mitään ulosottomiehen tarkistusta. 

Ulosottomies kyllä voi ulosmitata tililtäsi yli 1000 euroa varat, mutta se on ihan eri juttu ja sitä tehdään harvoin. 

Sinulla on rahat saatuasi käytännössä kolme mahdollisuutta. 1) maksat ulosottoon jotain  2) nostat ylimääräiset tililtä  3) et tee mitään.

Eikös verottajalta viimeistään siirry tieto ulosottoon? Tosin, tässä tapauksessa mitään perintöveroja ei tule edes maksettavaks. Mä oon käsittäny kyllä näin, että ulosotto lähettää koko kuolinpesälle tiedon ulomittauksesta.

Maksan vaikka kaiken ulosotolle, kunhan suku ei saa tietää.

Vierailija
8/13 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun henkilö kuolee, kolmen kuukauden kuluessa kuolemantapauksesta on järjestettävä perunkirjoitus. Perunkirjoituksessa listataan vainajan omaisuus ja velat. Jos vainajalla tai kuolinpesän osakkaalla on ulosottovelkaa, ulosottovirasto lähettää kirjeen kuolinpesän osakkaille. Ulosottovelka ja velan määrä tulee kirjeessä julki. Kuolinpesän osakkaan osuus kuolinpesästä on ulosottokelpoinen. Myös yleistestamentinsaajan tai erityistestamentin saajan osuus perinnöstä voi olla ulosoton kohteena.

On oikein, että henkilön ulosottovelka tulee julki. Valheella on lyhyet jäljet. Joskus ulosottoon joutuu henkilö, joka ei ole itse tehnyt velkojaan. Äiti tai isä voi velkaannuttaa alaikäisen lapsensa. Alaikäisen lapsen nimiin otetaan velkaa, tilataan tavaraa ja jätetään maksamatta. Kun lapsi täyttää 18 vuotta, hänellä on maksuhäiriömerkintöjä, luottotiedot ovat menneet ja henkilö on ulosotossa. Sukulainen voi  käyttää taloudellisesti hyväkseen vammaista tai vanhusta, joka ei itse pysty hoitamaan raha-asioitaan esimerkiksi sairauden, muistisairauden tai korkean iän takia. Kyseessä on taloudellinen hyväksikäyttö ja rikosnimikkeenä on petos tai kavallus.

On tilanteita, että ulosottovelkoja on salattu perheenjäseniltä ja lähisukulaisilta jopa vuosikausia. Jos aikuinen, täysivaltainen ihminen ei kykene hoitamaan raha-asioitaan, hänellä on muitakin elämänhallinnanongelmia ja muutakin salattavaa. Epärehellisyys, valehtelu, alkoholi- ja päihdeongelma, peliriippuvuus, yli varojensa eläminen, ostovimma ja väärät kulutustottumukset.

Saako ulosotto aina tietää perinnöstä? Kyse on siis n. 2000 eurosta eli ei tulis verojakaan maksettavaks. Ongelma on, että sukuni ei tiedä mun olevan ulosoton asiakas, enkä haluaisi sitä niiden tietoon tuodakkaan. Rahat on mulle se ja sama, en vaan halua menettää kasvojani sukuni edessä.

Vierailija
9/13 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa ulosotto pois ja elä rehellisesti. Ei tarvitse sitten hävetä.

Vierailija
10/13 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rahat tilille ja heti sieltä ulosottoon

Vierailija
11/13 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosottokaare 4:77:n mukaan Kuolinpesän osakkaan velasta saadaan ulosmitata hänen osuutensa kuolinpesästä. Kuolinpesälle annetaan tällöin kirjallinen maksukielto, jossa pesän osakkaita ja hallintoa kielletään luovuttamasta velalliselle perinnönjaossa tulevaa omaisuutta muulle kuin ulosottomiehelle.

Mikäli ulosmittauspäätös annetaan, antaa ulosottovirasto kaikille pesän osakkaille tiedoksi maksukiellon. Tällöin kuolinpesässä ei saa tehdä toimia kuten myyntiä tai perinnönjakoa ilman ulosottoviraston antamaa kirjallista lupaa. Yleensä tällöin myös perintöosuus tilitetään suoraan ulosottovirastolle eikä pesän osakkaan omalle tilille.

Vierailija
12/13 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirjoitus tehdään jokaisen vainajan tilinpäätökseksi VEROTTAJAA varten. Sen perusteella verottaja määrää perillisille perintöveron, oli perinnönjako tehty tai ei. Verottaja jakaa kaiken tasan, ellei testamenttia ollut. Huomioi myös lahjaveron alaiset lahjat.

Ja niinpä viranomaiset saavat perintösi selville ja ulosottoon teit mitä tahansa, ap.

Vierailija
13/13 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sä olet velkijasi hoitanut jo sovitusti lyhentäen, niin eikö ole helpointa soittaa sinne ulosottoon ja sopia ylimääräisestä lyhennyksestä kun se perintö tulee omalle tilille asti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi