2-vuotias heittelee tavaroita ja lyö.
Poika täyttää reilu kuukauden päästä 2-vuotta. Nyt on alkanut ihan järkyttävä uhma! Tavaroita on nyt jo melkein vuoden päivät heitellyt mutta nyt heittää tavaroita muita päin ja tänään hakkasi televisiota sellaisella korilla. Lyö toisia ja satuttaa itseään. Hakkaa päätään seinään, puree kättään tai koittaa lyödä itseään esineillä.
Pienikin kielto aiheuttaa tämän reaktion, esimerkiksi laittaa legoa paikoilleen ja sanon että ei se kuulu siihen vaan tuohon niin jo lentää lelut käsistä.
Vuoden päivät olen häntä kieltänyt joka kerta kun jotain heittää. Kielloista ei tunnu olevan mitään hyötyä, päin vastoin pahentaa kiukkua.
Olen mennyt lapsen tasolle ja kieltänyt mutta sama reaktio kuin pelkällä kiellolla.
Huomion vieminen muualle kyllä monesti auttaa mutta sivuutanko siinä vaan itse tilanteen?
Nyt olen alkanut viemään myös jäähylle ja se on auttanut sen verran ettei ruokalautastaan enää juurikaan heittele. Pysyy jäähyllä kyllä ja siivoaa mielellään tekemänsä sotkut eli vie vaikka ne heittämänsä ruuat roskiin.
On myös tajunnut pistää sormet korviinsa jos pidän ns palopuhetta heittelystä 😅
Muuten on erittäin kiltti ja helppo lapsi ollut. Ei yhtään vilkas ja ymmärtää puhetta ja puhuukin jo parin sanan lauseita.
Mutta tuo temperamentti... Loukkaantuu pienistäkin jutuista ja heittäytyy teatraalisesti maahan.
Sanokaa että tämä on vaan uhmaa ja loppuu ajan kanssa!
Onko vinkkejä miten noissa konfliktitilanteissa tulisi toimia että kantaisi jotain hedelmää?
Poika on perheen kuopus ja ns iltatähti meille.
Kommentit (18)
Lyövästä kädestä kiinni, ja siitä pidetään kiinni niin kauan että itku tulee. Sitten seliteään miksi vanhemman on pakko ottaa kädestä kiinni. Toimii joka kerta, koska on sekä fyysinen palaute, että keskustelupalaute. Lapsella on turvallinen olo kun häntä estetään toimimaan nolosti ja typerästi tavaroita hajoittaen, ja tosia vahingoittaen. Se onkin teidän vanhempien tehtävä. Lsta täytyy estää, ei pelkästään sanoa että ei saa heittää, hyi.
Yritä rauhoittaa lasta ottamalla syliin. Tuo voi olla aistiyliherkkyyttä.
Jos lapsi tukkii korvansa, niin hän voi mennä sinne jäähylle, ja pois saatulla sitten kun suostuu kuuntelemaan .Jos tämä ei auta, niin kädet otetaan pois korvilta ihan fyysisesti. Ja mitä enemmän naureskelet lapsen k'äytökselle, sitä enemmän tulet sitä saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Lyövästä kädestä kiinni, ja siitä pidetään kiinni niin kauan että itku tulee. Sitten seliteään miksi vanhemman on pakko ottaa kädestä kiinni. Toimii joka kerta, koska on sekä fyysinen palaute, että keskustelupalaute. Lapsella on turvallinen olo kun häntä estetään toimimaan nolosti ja typerästi tavaroita hajoittaen, ja tosia vahingoittaen. Se onkin teidän vanhempien tehtävä. Lsta täytyy estää, ei pelkästään sanoa että ei saa heittää, hyi.
Joo siis näin ollaan tehtykin. Pakko toimiakin noin kun heittelee monesti kiukuissaan niin kauan kunnes estetään.
Sen jälkeen heittäytyy veteläksi ja aloittaa itsensä satuttamisen johon ollaan koitettu olla reagoimatta sekä niin että reagoidaan.
Ärsyttää vaan kun tuntuu että elämä on nyt koko ajan tuota ja hirvittää lähteä syksyllä erilaisiin kerhoihin tuon "riiviön" kanssa.
Ja tuolle edelliselle ettei me nyt kielletä leikkimästä vapaasti. Tuo nyt oli vain esimerkki. Jos tunkee esim lego ukon kypärää johonkin johon sitä ei mitenkään saa kiinni ja tuo sen minulle että minun täytyy se siihen mahdottomaan saada kiinni niin siinä sanon ettei sovi tuohon vaan koitetaan tuohon toiseen mutta hermot menee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi tukkii korvansa, niin hän voi mennä sinne jäähylle, ja pois saatulla sitten kun suostuu kuuntelemaan .Jos tämä ei auta, niin kädet otetaan pois korvilta ihan fyysisesti. Ja mitä enemmän naureskelet lapsen k'äytökselle, sitä enemmän tulet sitä saamaan.
Naureskelen? No en kyllä ole naureskellut. Mistä tuon keksit?
Kädet otetaan pois kyllä tarpeen mukaan korvilta ja asia koitetaan saada perille.
Ap
Meillä on samanlainen riiviö, mutta tyttö... Sylissä vaan rimpuilee, joten kotona saa olla arestissa omassa huoneessa ja rattaat on melkein kaikkialla mukana, jos karkaa tai alkaa lyömään yms. joutuu niihin ja valjaat päälle... Tsemppiä tää menee kyllä ohi, tän mun riiviön isosiskolla oli sama vaihe, helpottaa kun ikää tulee ja alkaa puhumaan kunnolla, jolloin saa niitä muitakin keinoja ilmaista itseään, nyt isompi jo 5vuotias ja todella kiltti lapsi, ei voisi uskoa, että tuollaista uhmaa ois joskus ollut...
Vierailija kirjoitti:
Meillä on samanlainen riiviö, mutta tyttö... Sylissä vaan rimpuilee, joten kotona saa olla arestissa omassa huoneessa ja rattaat on melkein kaikkialla mukana, jos karkaa tai alkaa lyömään yms. joutuu niihin ja valjaat päälle... Tsemppiä tää menee kyllä ohi, tän mun riiviön isosiskolla oli sama vaihe, helpottaa kun ikää tulee ja alkaa puhumaan kunnolla, jolloin saa niitä muitakin keinoja ilmaista itseään, nyt isompi jo 5vuotias ja todella kiltti lapsi, ei voisi uskoa, että tuollaista uhmaa ois joskus ollut...
Aresti ja jäähy vain pahentavat ongelmaa. Vieläkö joku tosiaan käyttää tuollaisia rangaistuksia pikkulapsille?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muuta kuin että tapat lapsen luovuuden kun et anna hänen laittaa legoa siihen mihin haluaa. Kannattaa miettiä tarkkaan mitä kieltää.
tämä. et voi tietää mitä lapsi on tekemässä. Heittely ja uhma on normaalia. parasta mitä voit tehdä on esim sanoittaa ja antaa hänelle kamaa mitä voi heittää ja lyödä. esim hänelle voi antaa kapulan jolla hakata kattilaa tai rantapallon jota heittää. myös kaikkea hänen tekemistä ei kannata kommentoida ja opastaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihana kuulla!
Tuota olen ajatellutkin että kun puhuu ja ymmärtää enemmän syy-seuraussuhteita niin ehkä helpottaa.
Nyt vaan mietin sitä että haluan toimia mahdollisimman oikein tulevaisuutta ajatellen. Eli niin etten "pilaa" lasta tekemällä väärin ja siitä tietysti kärsitään sitten myöhemmin.
Meillä ei onneksi karkaile, päin vastoin jos haluaa lähteä jonnekin kauemmas niin hakee jonkun aikuisen kädestä mukaan. Ainoa on tuo järjetön uhma ja kiukku joka on pahentunut vain mitä lähemmäs 2 vuotta mennään.
Meillä on hanhiemon iloinen lipas ja siellä oleva loru "kun hän oli kiltti, oli hän ihan ihmeen kiltti. Kun hän oli paha, hän oli kamala" pitää niin paikkansa!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aresti ja jäähy vain pahentavat ongelmaa. Vieläkö joku tosiaan käyttää tuollaisia rangaistuksia pikkulapsille?
Miten tulisi sitten toimia?
Vierailija kirjoitti:
Miksi annat tehdä noin 🙄
Huh hei
Niin miten annan tehdä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon samoin toiminut jo aiemmin ja kokemusta on että toimii, meillä ei todellakaan lapsi saa purra tai lyödä ilman seuraamuksia, jos sylissä ei ole niin sitten saa huutaa huoneessaan kunnes rauhoittuu. Se on kiva jos toisilla on helppoja lapsia, joiden kanssa ei tarvitse ikinä näitä kurinpitoja käyttää. Mielummin se aresti, kuin kiinnipito, mikä on esim. joidenkin erityislapsien kanssa joskus pakko toteuttaa.
Perhekerhossa oppii aika pian, kun muut äidit ilmoittavat, että sinun kanssasi ei leikitä. Omaa lasta en altista hakkaamiselle vain siksi, että toisesta on kiva lyödä, joten tuollainen lapsi saa aika pian jäädä yksin tai leikkiä toisen raivopään kanssa, josta yleensä seurauksena on raavittuja kasvoja ja revittyjä vaatteita.
Meillä kolmesta lapsesta keskimmäisen 2v uhma oli aika lailla samantyyppinen. Kyllä siinä vaadittiin vanhemmilta hermoja ja kärsivällisyyttä sekä toistoa, toistoa ja toistoa. Vuoden verran kesti tuo vaihe meillä. Jos kerrankin antoi periksi jossain uhmakohtauksessa niin siitä sai maksaa kovan hinnan, sen jälkeen palattiin ihan alkuun aina ja kiellot menivät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Järjestelmällisellä ohjaamisella kiukkukohtaukset pikkuhiljaa vähenivät (saattoi myös olla luonnollista pahimman uhman laantumista) ja 3-vuotiaana lapsen käytös olikin jo aivan erilaista. Tsemppiä sinne, karmeeta aikaahan toi uhmaikä on 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muuta kuin että tapat lapsen luovuuden kun et anna hänen laittaa legoa siihen mihin haluaa. Kannattaa miettiä tarkkaan mitä kieltää.
tämä. et voi tietää mitä lapsi on tekemässä. Heittely ja uhma on normaalia. parasta mitä voit tehdä on esim sanoittaa ja antaa hänelle kamaa mitä voi heittää ja lyödä. esim hänelle voi antaa kapulan jolla hakata kattilaa tai rantapallon jota heittää. myös kaikkea hänen tekemistä ei kannata kommentoida ja opastaa.
Noi lentää nurkkaan samantien meillä, ei auta edes mikään houkuttelu, , ei se aresti pitäisi olla ensimmäinen vaihtoehto, mutta joillakin se uhma on suuri....
2-vuotias on vielä hyvin pieni, ja käyttäytyminen on sen mukaista. Lapsi ei vielä hallitse tunnekuohuissa, ja silloin sattuu niitä ylilyöntejä jatkuvasti.
Meillä on myös tälläinen temperamenttinen tyttö, tosin nyt jo 5-vuotias, mutta ei edelleenkään mikään helpoin lapsi. Nykyään hallitsee tunnekuohuja jo paremmin, mutta ylilyöntejä sattuu edelleen...
Itse en näe että jäähystä olisi hyötyä ainakaan sen enempää kuin haittaakaan . Toki jossain tilanteissa lapsen on helpompi päästä tunnekuohusta yli jos siirrytään pois tilanteesta, mutta en usko että lapsi oppii sen avulla kuitenkaan paremmin hallitsemaan reaktiotaan. Aika auttaa toki paljon, tulee vaiheita. Sitten taas helpottaa.
Napakka kielto, ja ihan konkreettine väliin meneminen. Kun tilanne on ohi, kerrotaan miksi ei voi tehdä näin. Tätä saa siis toistaa satoja ja taas satoja kertoja.
Voidaan yhdessä miettiä, mitä voisi tehdä kun oikein suututtaa. Jos lapsi ymmärtää keskustelua, käydään läpi tätä tunnetilaa. Ja miten voisi toimia kun oikein kiukuttaa.