mikäli ja kun törmäät uhkailuun ja häirintään maksuasioissa, kuluttaja-asiamies ja riitauttaminen kannattaa,
vinkkejä,
"
Perinnässä ei saa käyttää painostusta tai uhkailua
Perinnän tulee olla asiallista. Se ei saa aiheuttaa velalliselle tarpeetonta haittaa eikä vaarantaa velallisen yksityisyyttä. Perinnässä ei myöskään saa esittää epäasiallisia uhkauksia. Kiellettyä on mm.:
uhata tuoda maksuvaikeudet velallisen läheisen, työnantajan tai muun ulkopuolisen tietoon.
antaa virheellistä tietoa maksun laiminlyönnin seuraamuksista kuten ilmoittaa perintäkirjeessä, että ”ellei maksua suoriteta eräpäivänä, velalliselle tulee maksuhäiriömerkintä”.
käyttää kirjeperinnässä kirjekuoria, joista käy selkeästi ilmi, että lähetys sisältää perintäkirjeen.
tehdä perintäkäyntejä tai puhelinperintää klo 20–7 tai juhlapyhinä.
yhdistää perintään myynninedistämistä käyttäen hyväksi velallisen tukalaa asemaa.
Hyvän perintätavan tahallinen rikkominen tai törkeän huolimaton toiminta perinnässä on perintärikkomus, josta voit tehdä rikosilmoituksen poliisille.
"
eli kaikkea EI TODELLAKAAN KANNATA SIETÄÄ.
Kommentit (2)
Kuluttaja-asiamies neuvoo kaikissa muissakin osaamiseen yms. liittyvissä asioissa.
Rikosilmoitus tai tutkinta ei silti tarkoita sitä, että maksut voisi jättää maksamatta.