Kesäloman jälkeen heti sairauslomalla, uskottavaa?
Mitä mieltä työntekijöistä, jotka kesäloman jälkeen heti sairauslomalla?
Kommentit (14)
Hoitoalalla näemmä hyvin tavallista.
Meillä juuri yksi on saikuttanut viimeiset 1,5 viikkoa, tänään alkoikin sitten näppärästi loma.
Toinen tuli lomalta ja oli kaksi päivää töissä ja sitten onkin nyt alkuun viikko saikkua jonkun epämääräisen nilkkakivun takia. Ja meillä ei edes ole kovasti kävelemistä eikä raskasta nostamista, lähinnä ohjaamista.
Meillä aina jollain käsi tai jalka poikki.
Eihän se lyhyt kesäloma riitä mihinkään. Ja kun on kuukauden ryypänny niin tarvii sitä ainakin viikon palautumiseen. Se on kyllä kätevä systeemi että a-klinikka hoitaa napeilla liian ryyppäämisen. Kohta on muuten ruuhka-aika klinikoilla kun heinäkuu loppuu. Alkoholin kanssa riittää tuota ymmärtämistä. Vaan auta armias jos jäät pössyttelystä kiinni. Silloin voi antaa potkut ja lyödä kuin vierasta sikaa.
Voi lomallakin sairastua tai teloa itsensä. Uskottavuus riippuu syistä. Jos on esimerkiksi ollut Egyptissä viikon ja palannut juuri töihintuloa edeltävänä sunnuntaina, uskoisin ihan kevyesti ripulin syyksi sille ettei maanantaina pääsekään töihin. Murtumia ei tulisi mieleenkään epäillä, eikä mitään muutakaan yksiselitteistä diagnoosia, kuten vaikka röntgenkuvilla todettua keuhkokuumetta. Ja jos joku yhden kerran ilmoittaa lomansa loppuessa saaneensa flunssan niin en sitäkään epäilisi vasta kun toisella tai viimeistään kolmannella kerralla. On minullakin kerran noussut kuume firman pikkujouluja seuraavana päivänä ja tuskailin tuolloin että voiko epäilyttävämpää hetkeä olla.
Mä olin keskellä lomaa saikulla viikon, 5pv lomaa siirtyi myöhempään ajankohtaan. Vaiva ei ole parantunut joten kohta taas saikulla, torstaina on lääkärille aika. Tänään palasin töihin lomalta.
Sinun kesäloma ei taida olla vielä alkanut..
Muiden sairaslomien syyt tai uskottavuudet eivät kuulu minulle. Ihan hyvin voi olla lomankin jälkeen sairas. Toisaalta ihmisillä voi olla sairauksia/syitä, joista ei puhuta kahvipöydässä muille. Poissaolo on työntekijän ja esimiehen välinen asia. Voihan se herättää epäilyksiä, jos sama alkaa toistua joka kerta, mutta esimiehen tehtävä on hoitaa tilanne.
Itse sairastuin kerran oksennustautiin uudessa työpaikassa ensimmäisen työpäivän jälkeen. Kyllä silloin hävetti, itku ei ollut kaukana. Jouduin olla kolme päivää pois. Varmaan työpaikalla puhuttiin, että mitähän tuostakin tyypistä tulee. Kyseessä oli määräaikainen pesti ja ilmeisesti pomo näki minun silti olevan hyvä työntekijä, koska sain jatkosopimuksenkin.
Kukaan siis ei voi sairastua lomalla? Okei. Itse en aikaani kuluta miettimällä toisten saikkuja.
Itse sairastuin viime vuonna loman viimeisinä päivinä järkyttävään flunssaan, kiitos helteiden ja risteilylaivan ylitehokkaan ilmastoinnin. Arvasin, että työkaverit ajattelisivat juuri näin; lintsari hakee lisää lomaa, joten varasin ajan työterveyteen, vaikka olisin saanut olla 5pv ilman lääkärintodistusta poissa. Ja onneksi varasin, sain antibioottikuurin ja muutaman päivän sairaslomaa. Eli ei aina ole lintsaamisesta kyse, vaikka saikku tuleekin heti loman perään.
Vierailija kirjoitti:
Itse sairastuin viime vuonna loman viimeisinä päivinä järkyttävään flunssaan, kiitos helteiden ja risteilylaivan ylitehokkaan ilmastoinnin. Arvasin, että työkaverit ajattelisivat juuri näin; lintsari hakee lisää lomaa, joten varasin ajan työterveyteen, vaikka olisin saanut olla 5pv ilman lääkärintodistusta poissa. Ja onneksi varasin, sain antibioottikuurin ja muutaman päivän sairaslomaa. Eli ei aina ole lintsaamisesta kyse, vaikka saikku tuleekin heti loman perään.
Minä menin vastaavassa tilanteessa päiväksi töihin ja menin vasta sitten lääkäriin. Harmi kun ketään näistä sairauslomia paheksuvista ei saanut tartuntaa.
Mä olin viime vuonna. Tosin se oli työnantajan tiedossa jo ennenkuin edes aloitin lomani. Ilmoitin nimittäin pomolle heti, kun sain tietää leikkausajan.
Riippuu paljon saikun syystä, katkenneen jalan uskon helpommin kuin vatsataudin.