Keskustelua mielialalääkkeiden lopetuksesta
Millaiseksi olosi on muuttunut kun olet lopettanut masennuslääkkeet tai antipsykootit? Itselläni on kokemuksia monista eri lääkkeistä, mutta ei ilman lääkkeitä elämisestä. Toivon joskus voivani elää ilman.
Kommentit (14)
Laskut pitää maksaa kirjoitti:
Kuten huumeiden lopettamisessa myös lääkkeiden lopettamisesta pitää maksaa laskut.
Ironista on se että ihmisen keho toipuu huumeista yleensä täydellisesti muutamassa vuodessa jos syö terveellisesti, tukee puutoksia lisäravinteilla ja harrastaa liikuntaa kun taas nämä mielialalääkkeet voivat aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa keholle.
Millaista vahinkoa voivat aiheuttaa ja mitä lääkkeitä tarkoitat? Ilmeisesti trisykliset masennuslääkkeet ovat haitallisia sydämen kannalta. Jos taas uniongelmiin saa jotakin trisyklistä masennuslääkettä, niin annostus on kai aika pieni jolloin haitat ovat lievempiä.
Vierailija kirjoitti:
Laskut pitää maksaa kirjoitti:
Kuten huumeiden lopettamisessa myös lääkkeiden lopettamisesta pitää maksaa laskut.
Ironista on se että ihmisen keho toipuu huumeista yleensä täydellisesti muutamassa vuodessa jos syö terveellisesti, tukee puutoksia lisäravinteilla ja harrastaa liikuntaa kun taas nämä mielialalääkkeet voivat aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa keholle.
Millaista vahinkoa voivat aiheuttaa ja mitä lääkkeitä tarkoitat? Ilmeisesti trisykliset masennuslääkkeet ovat haitallisia sydämen kannalta. Jos taas uniongelmiin saa jotakin trisyklistä masennuslääkettä, niin annostus on kai aika pieni jolloin haitat ovat lievempiä.
Kyvyn saada orgasmi, tunne-elämän menetys etc. Mulla ei ole kokemusta masennuslääkkeistä henkiläökohtaisesti.
Olo on ollut oikein hyvä siitä lähtien kun ne lopetti.
Mulla oli pahimmmillaan 3 eri lääkettä, 2 erityyppistä masennuslääkettä sekä rauhoittava Rivatril. Rauhoittavasta ja toisesta masennuslääkkeestä olen päässyt irti, mutta Mirtazapinista en tahdo päästä millään, vieroitusoireet on liian kamalat niin että menisi työkyky aina jos yritän edes neljäsosatabletiilla tiputtaa annosta. Lääkärikin on sitä mieltä että en tarvi lääkettä enää, mutta totesi myös että joskus näitä vaan täytyy syödä loppuelämä kun aivot on jo lääkkeeseen tottuneet, eikä se kuulemma ole ongelma. En vaan haluaisi, kun tämä lääke on aiheuttanut myös 30 kilon lihomisen voimakkaan makeanhimon kautta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli pahimmmillaan 3 eri lääkettä, 2 erityyppistä masennuslääkettä sekä rauhoittava Rivatril. Rauhoittavasta ja toisesta masennuslääkkeestä olen päässyt irti, mutta Mirtazapinista en tahdo päästä millään, vieroitusoireet on liian kamalat niin että menisi työkyky aina jos yritän edes neljäsosatabletiilla tiputtaa annosta. Lääkärikin on sitä mieltä että en tarvi lääkettä enää, mutta totesi myös että joskus näitä vaan täytyy syödä loppuelämä kun aivot on jo lääkkeeseen tottuneet, eikä se kuulemma ole ongelma. En vaan haluaisi, kun tämä lääke on aiheuttanut myös 30 kilon lihomisen voimakkaan makeanhimon kautta.
Joskus pitää ottaa lisää roinaa tervehtyäkseen. Ehkä tuon mirtsan korvaaminen toisen aineen riippuvuudella ns toisen riippuvuuden laittaminen tuon päälle auttaisi lopettamaan sen. Sitten sen jälkeen lopettaa sen helpomman aineen riippuvuuden. Tavallaan kumoat yhden riippuvuuden toisella ja sitten kärsit helpommat vieroitusoireet siitä toisesta aineesta.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset vieroitusoireet sinulle tulee? Kauanko olet kestänyt niitä kunnes olet ottanut uudestaan Mirtazapinia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus pitää ottaa lisää roinaa tervehtyäkseen. Ehkä tuon mirtsan korvaaminen toisen aineen riippuvuudella ns toisen riippuvuuden laittaminen tuon päälle auttaisi lopettamaan sen. Sitten sen jälkeen lopettaa sen helpomman aineen riippuvuuden. Tavallaan kumoat yhden riippuvuuden toisella ja sitten kärsit helpommat vieroitusoireet siitä toisesta aineesta.
Tämä voisikin olla hyvä kokeilla! Mulla on noin kuukauden päästä aika reseptin uusimitsa varten lääkäriin, voisinkin ehdottaa että voisiko tällaista kokeilla! Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset vieroitusoireet sinulle tulee? Kauanko olet kestänyt niitä kunnes olet ottanut uudestaan Mirtazapinia?
Ensin alkaa tulla lääkkeen makua suuhun ja erittäin voimakas himo saada Mirtazapinia. Kun normaalista lääkkeenottoajasta alkaa olla 6-8 tuntia, alkaa päänsärky ja näköhäiriöt. Sellaisia migreenimäisiä valokuvioita menee näkökentässä ja päätä särkee aivan tolkuttomasti. Pian alkaa myös erittäin voimakas ahdistus ja pelon tunne ilman syytä. Lihasnykäyksiä, ihan kuin sähköiskuja annettaisiin esim. reisien isoihin lihaksiin ja sitten lihakset sätkähtelee päällepäin näkyvästi. Välillä tulee niin kuuma että vaatteet on likomärät ihan hetkessä.
Pisimmillään viime kesällä kestin lomalla 2 viikkoa, ja se oli vain yritys puolittaa lääkeannos, ei lopettaa vielä kokonaan. Sitten alkoi tulla aika palata töihin ja totesin etten ole mitenkään kunnossa jossa pystyn töihin, joten otin taas normaaliannoksen ja olo oli parissa tunnissa ok.
Olen n. puolen vuoden aikana asteittain vähentänyt Olanzapinea (antipsykootti). 10mg>7.5mg>5mg>2.5mg>1.25mg ja nyt otan 0.6mg enää. Kun vähensi 2.5mg:aan niin yöllä alkoi heräilemään, mutta nukahdin kyllä uudestaan. Yhtenä yönä oli hiki ja paleli kamalasti. Myös pää oli kipeä. Siihen verrattuna mitä olen lukenut kyseisen lääkkeen vieroituoireista olen päässyt toistaiseksi helpolla. Ehkä on auttanut, että vähentänyt hitaasti 2kk välein annosta.
Mulla kaksisuuntainen. Jos lopetan masennaulääkkeen, masennuskausi tulee. Jos ketipinorin (pitkävaokutteinen) niin tulee vähintään hypo. Mitkään rauhoittavat ka varmaan kymmentä eri lääkettä elämän aikana kokeiltu ellei enemmänkin, efexor on ollut ainoa kauhea lääke.
Mä olen nyt juuri lopettamassa fenlafaxinia. Josta on netti täynnä kauhutarinoita miten siitä ei pääse ikinä eroon ja ihan hirveät vieroitusoireet tulevat jne.
Olen vähentänyt annosta viikon välein ja nyt lopulta otan vielä joka toinen päivä. Tämän voi myös tehdä pehmeämpänä muotona kahden viikon jaksoissa. Ei ongelmia.
Lääkkeiden lopetuksesta on paljon kokemuksia luettavissa jos googlaat hulluna suomessa. Tsemppiä.
Mulle työterveyslääkäri suositteli Mirtazapiinia unettomuuteen Tenoxin tilalle. Ihan hirveää. Tietysti Tenox on parempi kuin joku mas. Lääke