Värisokean tytön isä on aina värisokea. Olen puna-vihersokea, enkä uskalla kysyä isältä, onko hän saati teettää testejä.
Hassua, sillä mitään epäilystä ei ole koskaan ollut, mutta pelkäisin, että isäni ei olisikaan isäni.
Kommentit (8)
Kai tuo olisi normaalia että olisi tullut jossain vaiheessa elämää hänenkin värisokeus ilmi...
Mä oon aina kuvitellut että vain miehet voivat olla värisokeita ja naiset vaan oireettomina geeninkantajina seuraavaan sukupolveen.
t. värisokean pikkusisko
ellei värisokeuden geeniä löydy myös tytön isältä. En ole koskaan kuullut, että isältä geeni siirtyisi aina tytölle, ellei sitten äidilläkin geeniä ole. :o/
Puna-vihervärisoikeus periytyy X-kromosomaalisesti väistyvästi. Koska miehillä on vain yksi kpl X-kromosomeja, heille värisokeuden riittää aiheuttamaan 1 viallinen X-kromosomi, jonka mies siis aina perii äidiltään (miehet ovat XY ja Y-kromosomi tulee siis tietysti aina isältä). Nainen tarvitsee kaksi viallista X-kromosomia, jotta hänestä tulee puna-vihervärisokea, koska värisokeus perityy väistyvästi, eli yksikin terve X-kromosomi riittää normaaliin näköön. Ollakseen värisokea naisen pitää siis saada viallinen X-kromosomi sekä isältään (joka on siis värisokea) sekä äidiltään, joka on joko terve kantaja (1 viallinen X-kromosomi) tai itsekin värisokea (2 viallista X-kromosomia). On siis paljon harvinaisempaa, että nainen on värisokea, mutta täysin mahdollista.
En muista lähdettä, uskottavalta vaikutti.