Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Värisokean tytön isä on aina värisokea. Olen puna-vihersokea, enkä uskalla kysyä isältä, onko hän saati teettää testejä.

Vierailija
27.05.2006 |

Hassua, sillä mitään epäilystä ei ole koskaan ollut, mutta pelkäisin, että isäni ei olisikaan isäni.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista lähdettä, uskottavalta vaikutti.

Vierailija
2/8 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuo olisi normaalia että olisi tullut jossain vaiheessa elämää hänenkin värisokeus ilmi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina kuvitellut että vain miehet voivat olla värisokeita ja naiset vaan oireettomina geeninkantajina seuraavaan sukupolveen.

t. värisokean pikkusisko

Vierailija
4/8 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei värisokeuden geeniä löydy myös tytön isältä. En ole koskaan kuullut, että isältä geeni siirtyisi aina tytölle, ellei sitten äidilläkin geeniä ole. :o/

Vierailija
5/8 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin olen lukenut. -ap

Vierailija
6/8 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puna-vihervärisoikeus periytyy X-kromosomaalisesti väistyvästi. Koska miehillä on vain yksi kpl X-kromosomeja, heille värisokeuden riittää aiheuttamaan 1 viallinen X-kromosomi, jonka mies siis aina perii äidiltään (miehet ovat XY ja Y-kromosomi tulee siis tietysti aina isältä). Nainen tarvitsee kaksi viallista X-kromosomia, jotta hänestä tulee puna-vihervärisokea, koska värisokeus perityy väistyvästi, eli yksikin terve X-kromosomi riittää normaaliin näköön. Ollakseen värisokea naisen pitää siis saada viallinen X-kromosomi sekä isältään (joka on siis värisokea) sekä äidiltään, joka on joko terve kantaja (1 viallinen X-kromosomi) tai itsekin värisokea (2 viallista X-kromosomia). On siis paljon harvinaisempaa, että nainen on värisokea, mutta täysin mahdollista.

Vierailija
7/8 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
8/8 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän