Äidit, miksi ette halunneet kannattaa lakialoitetta julki-imetyksen turvaamiseksi?
Olen vela kun joillekin näkyy olevan tärkeää se, että kysyjä ei kysy, koska itse haluaisi paljastella. Olen siis aidosti ja puhtaasti kiinnostunut siitä miksi äidit eivät halunneet taata lailla suojaa lapsensa imettämiselle?
Mikä oli sinun tekosyysi?
Aloite sai vain 3000 nimeä. Miksi ei löytynyt 50 000 äitiä, jotka olisivat halunneet lain puolelleen?
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/580729-usu-julki-imetys-halut…
Miksi äidit edelleen haluavt tulla häpäistyksi imettämisestä?
Kommentit (77)
M 42 kirjoitti:
Minkä hlevatin takia pitää tissit paljaana istua Ikean tuloaulassa imettämässä? Ensimmäiseksi tämä näky tuli vastaan, kun tuonnottain kävimme Haaparannan Ikeassa. Äiti katseellaan seurasi tikkana, kuinka väki häneen reagoi. Jäi äidistä halvan tyrkyn kuva. Imetystä puolustan ehdottomasti mutta tuo esiintyminen oli naurettava.
Otapa nyt se peili käteen ja katso mikä kuvottava otus olet. Lapsen ruokkimisella ei ole mitään yhteistä tyrkkyilyn kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) en ole koskaan kuullut koko asiasta
B) en ole koskaan allekirjoittanut mitään aloitetta
C) neljä lasta imetyäneenä äitinä olen ajatellut sen aina olleen laillista. Olen toiset ihmiset huomioiden imettänyt lapsiani julkisilla paikoilla lukemattomat kerrat ensimmäisen kerran yli 20 v sitten, eikä kukaan ole koskaan puuttunut siihen mitenkään. Samoin olen nähnyt muidenkin toimivan. Joten miksi turvata joku, joka on täysin laillista muutenkin?
turkulainen Ravintola Aune julkaisi tänään Facebook-sivuillaan päivityksen, jossa he pyytävät imettäviä äitejä siirtymään imetyksen ajaksi ravintolan wc-tiloihin tehtyyn imetyspaikkaan
Turkulainen ravintola toimii oikein. Ravintolassa ei ole sopivaa lyödä paljasta tissiä pöytään. Julkisilla paikoilla imettäminen on ok jos osaa käyttää järkeä sen homman kanssa.
Ravintola ei saa linjata lainvastaisesti.
Mitä lainvastaista tuossa on? Onko sekin mielestäsi lainvastaista jos yökerhoon ei pääse lenkkareissa sisään jos pukukoodi kieltää lenkkarit?
Perustuslaki kieltää syrjinnän, joten veloja ei voi asettaa äitien edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jestas taas tätä. Kyllä sen ihrasen hölskyvän tisun voi laittaa liinalla suojaan. Mutta ai niin, aina pitää olla "minä minä minä, minun oikeus ja laki". Huoh. En allekirjoittaisi.
Kiitos, en olisi tajunnutkaan, että kysymys on tissikateudesta. Eihän se oma mies saa nähdä, että Naapurin Irmalla on enemmän rasvaa tisuissa kun omissa aa-rupposissa. Kiitos sinulle kun selvitit mysteerin, ihmettelinkin jo mikä tässä mättää.
Tissikateus? Omat aa-rupposet...
Justhan olette perustelleet, ettei niissä rinnoissa oo mitään seksuaalista. Mysteeri tämäkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
C) neljä lasta imetyäneenä äitinä olen ajatellut sen aina olleen laillista. Olen toiset ihmiset huomioiden imettänyt lapsiani julkisilla paikoilla lukemattomat kerrat ensimmäisen kerran yli 20 v sitten, eikä kukaan ole koskaan puuttunut siihen mitenkään. Samoin olen nähnyt muidenkin toimivan. Joten miksi turvata joku, joka on täysin laillista muutenkin?
turkulainen Ravintola Aune julkaisi tänään Facebook-sivuillaan päivityksen, jossa he pyytävät imettäviä äitejä siirtymään imetyksen ajaksi ravintolan wc-tiloihin tehtyyn imetyspaikkaan
Aune julkaisi juttunsa vuonna 2017, ei tänään.
Ja some-raivo tietty kuohahti.
En minäkään kannata sitä, että pitäisi mennä vessaan imettämään. Tässä, vuonna 2017 tapahtuneessa jutussa oli käytävään tehty imetyspaikka nojatuoleineen, mutta se ei kelvannut.
Nykyisin ilmeisesti edes kevyellä harsolla peittäminen ei kelpaa, vaan pitää saada imettää maito lautaselle valuen samalla kun itse ryystää omaa ruokaa toisella kädellä suuhun. "Vauva" voi olla vaikka 2-vuotias joka jo itse pyytää saada tissiä.
Itse en tällaiseen ympäristöön halua ruokailemaan, menen muualle jossa on jonkinlaiset käytöstavat kunniassa.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella keskustelu imetyksestä lähti liikkeelle, kun Särkänniemen ravintolassa imettänyttä naista pyydettiin siirtymään ravintolasalista tornin juurella sijainneeseen lastenhoitohuoneeseen.
Niin. Vuonna 2013.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ok, että esim ravintoloissa mennään lastenhoitohuoneiIin imettämään.
En itsekään ole koskaan imettänyt missään julkisessa tilassa. Minusta se on hyvin intiimi tapahtuma. Olisi ollut kurjaa imettää julkisesti. Ja en todellakaan siis mieti tosiaan näkymistä tässä nyt. Se ei ole mukään juttu.
Sama täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksei hän halunnut sinne siirtyä? Mikä ongelma?
M 42 kirjoitti:
Minkä hlevatin takia pitää tissit paljaana istua Ikean tuloaulassa imettämässä? Ensimmäiseksi tämä näky tuli vastaan, kun tuonnottain kävimme Haaparannan Ikeassa. Äiti katseellaan seurasi tikkana, kuinka väki häneen reagoi. Jäi äidistä halvan tyrkyn kuva. Imetystä puolustan ehdottomasti mutta tuo esiintyminen oli naurettava.
Miksi haluat häpäistä imettävän äidin ajattelemalla hänestä noin pahasti. Tulkintahan tapahtuu aivoistasi ja tilanteen kuvitus on sinun sielusi heijastuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua nähdä riipputissejä!
En halua nähdä naamaasi, peitetään se!
Älä ny suutu riipputissi! 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksei hän halunnut sinne siirtyä? Mikä ongelma?
Miksi et itse vie ruokaasi ulostebakteereja täynnä olevaan tilaan ja syö siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua nähdä riipputissejä!
En halua nähdä naamaasi, peitetään se!
Älä ny suutu riipputissi! 😂
Ei ole lasta eikä riipputissejä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella keskustelu imetyksestä lähti liikkeelle, kun Särkänniemen ravintolassa imettänyttä naista pyydettiin siirtymään ravintolasalista tornin juurella sijainneeseen lastenhoitohuoneeseen.
Niin. Vuonna 2013.
Nii, on mennyt 6 vuotta, eikä asiaa ole silti korjattu. Lakimuutosta ei ole vieläkään tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisissa ruokapaikoissa en soisi kenenkään erittävän ruumiinnesteitään kun muut syövät, mutta puiston penkki tms on ihan ok.
Juot lehmän tissistä tullutta maitoa ravintolassa samalla kun vauva juo ihmistissistä. Mikä ongelma?
Entä jos minä toisin lehmän ravintolaan ja lypsäisin siitä itselleni maitoa ruokajuomaksi, katsoisiko ravintolan henkilökunta tätä hyvällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisissa ruokapaikoissa en soisi kenenkään erittävän ruumiinnesteitään kun muut syövät, mutta puiston penkki tms on ihan ok.
Juot lehmän tissistä tullutta maitoa ravintolassa samalla kun vauva juo ihmistissistä. Mikä ongelma?
Entä jos minä toisin lehmän ravintolaan ja lypsäisin siitä itselleni maitoa ruokajuomaksi, katsoisiko ravintolan henkilökunta tätä hyvällä?
Voit tarkastella asiaa sen kautta miksi ulostebakteerien takia tuo ei onnistuisi (lehmillä on yleensä kakkaa hännässä ja takajaloissa), mutta silti olet valmis sullomaan vauvan syömään ulostebakteerien sekaan. Vessassa on ulostebakteereita myös ilmassa josta ne päätyvät rintaan ja vauvan suuhun. Rintatulehduskin voi tulla.
Minulle kyllä henk.koht. sopii tuo lehmäjuttu mikäli lehmä ei kärsi. Sehän olisi loistoidea lähiruokaravintolalle, jossa voi itse lypsää tuoreen maidon. Tosin tuore maito taitaa olla nykyään pannassa terveysviranomaisten näkökulmasta myyntitarkoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi julkisilla paikoilla pitäisi imettää.
Minä osasin ottaa tuttipullon mukaan kun lähdin vauvan kanssa liikkeelle, luulisi onnistuvan muiltakin jos minulta onnistui. 🍼👈
Minun kolme lastani taas eivät koskaan joutuneet syömään pulloa. Ensin olivat täysimetettyjä, sitten osasivatkin jo juoda lasista. Imetin vaikka missä, eikä kukaan koskaan pahastunut.
Luulisi että olisi onnistunut sinultakin, kun kerran minulta onnistui ;)
Se ”imetystila” on ravintoloissa ja junissa yleensä invavessa, ja yleensä sitä käyttävät liikuntakykynsä puolesta varsin terveet mutta heikkovatsaiset ja siivoustaidottomat yksilöt.
En halua heitä sen enempää haukkua, varmasti suolistosairaus on kova paikka ihmiselle itselleenkin. Mutta vauvaani en heidän jätöksiensä keskellä syötä. Julki-imetyksen vastustajat voivat itse aterioida invavessoissa, jos uloste haittaa vähemmän kuin vauvan ateriointi.