Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit, miksi ette halunneet kannattaa lakialoitetta julki-imetyksen turvaamiseksi?

Vierailija
21.07.2019 |

Olen vela kun joillekin näkyy olevan tärkeää se, että kysyjä ei kysy, koska itse haluaisi paljastella. Olen siis aidosti ja puhtaasti kiinnostunut siitä miksi äidit eivät halunneet taata lailla suojaa lapsensa imettämiselle?

Mikä oli sinun tekosyysi?

Aloite sai vain 3000 nimeä. Miksi ei löytynyt 50 000 äitiä, jotka olisivat halunneet lain puolelleen?

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/580729-usu-julki-imetys-halut…

Miksi äidit edelleen haluavt tulla häpäistyksi imettämisestä?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystääkö joku oikeasti noita alotteita vai mistä noista saa tietää?

Onko joku kieltämässä imetystä?

Vierailija
42/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen normaali ihminen tajuaa, ettei ravintolassa tai junassa aleta imettämään vaan siirrytään sinne lastenhoito- tai erityiseen imetyshuoneeseen.

Missä on junan imetyshuone?

Junissakin on varmaan jonkinlainen lastenhoitotila, jossa asian voi hoitaa. Myös perhevaunuja on olemassa missä voi olla rauhassa jos varaa koko vaunun perheelleen.

Ei ole junassa minkäänlaista lastenhoitotilaa. Tarkoitat varmasti perhehyttejä? Niitähän on koko junassa muutama. Ei sellaista varata siksi, että imetetään, sellainen varataan, jos on useampi pieni lapsi mukana. Useimmissa ravintoloissakaan ei ole minkäänlaista lastenhoito- tai varsinkaan imetystilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imettänyt vauvaa junan invavessassa ja hyvin onnistui. En ymmärrä ollenkaan tätä metelöintiä imetyksestä. Miksi asiasta tehdään numero?

Jos ajattelette sota-aikaa jolloin pelkästään kannakselta evakuoitiin lähes 400 000 ihmistä niin imettäviä oli porukassa paljon. Kuka muistaa kuulleensa valitusta imetyksestä tai sen aiheuttamista häiriöistä? Ei varmaan kukaan koska äidit hoitivat asian hiljaisuudessa kuten nytkin pitäisi

Vierailija
44/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen imettänyt vauvaa junan invavessassa ja hyvin onnistui. En ymmärrä ollenkaan tätä metelöintiä imetyksestä. Miksi asiasta tehdään numero?

Jos ajattelette sota-aikaa jolloin pelkästään kannakselta evakuoitiin lähes 400 000 ihmistä niin imettäviä oli porukassa paljon. Kuka muistaa kuulleensa valitusta imetyksestä tai sen aiheuttamista häiriöistä? Ei varmaan kukaan koska äidit hoitivat asian hiljaisuudessa kuten nytkin pitäisi

En kyllä olisi mistään hinnasta imettänyt lastani junan haisevassa vessassa, enkä toisaalta olisi pitänyt myöskään junan vessaa noin kauan varattuna. En koe, että mun pitäisi imettää jossain erityisessä "hiljaisuudessa", vaan olen imettänyt ihan normaalisti aina, kun tarve on vaatinut. 

Jos muuten on vauvan ja pienen lapsen kanssa liikkeellä, mihin se pieni lapsi työnnetään, kun mennään vessaan imettämään?

Vierailija
45/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jos olisi tämmöinen laki, niin naiset eivät voisi enää valittaa asiasta sydämensä kyllyydestä. 

Vierailija
46/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystääkö joku oikeasti noita alotteita vai mistä noista saa tietää?

Onko joku kieltämässä imetystä?

Pyhä kolmio: Politiikka, kansalaisaloite piste fi ja oman kunnan ilmoitustaulu. Tämä jos haluaa pysyä kartalla ja vaikuttaa omalta osaltaan asioihin.

Vierailija
47/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisten aloitteiden tekijät ovat yleensä niitä aggressiivisesti asiaa ajavia naisia, jotka eivät ymmärrä, että heidän tapansa tuoda julki asiaa tekee pelkkää vahinkoa. Heillä on myös taipumusta siihen, että heillä on pelkkiä oikeuksia. Ne tuhannet tavalliset järkevät äidit, jotka ovat tähänkin asti lapsiaan imettäneet fiksusti ja muita ihmisiä kunnioittaen julkisilla paikoilla, eivät lähde tällaisiin öyhötyksiin mukaan.

En näe aloitteessa mitään aggressiivista:

"

Ehdotamme lainvalmisteluun ryhtymistä julki-imetyksen turvaamiseksi. Imetyksen tulee olla lain puitteissa sallittua missä ja milloin tahansa.

Perustelut

Runsaan tutkimusnäytön perusteella imetyksen hyödyt ovat mittavat. Imetys ehkäisee lapsilla mm. infektioista johtuvaa sairastavuutta ja purentavirheitä sekä nostaa älykkyysosamäärää pitkällä aikavälillä. Imettävillä äideillä on pienentynyt riski sairastua rintasyöpään ja imetys auttaa optimoimaan synnytysvälejä. Imetys on taloudellisesti kannattavaa niin yksilön kuin yhteiskunnankin näkökulmasta ja se on myös ympäristön kannalta kestävä vaihtoehto. (Victora ym 2016, Rollins ym 2016).

Suomessa kansalliset imetyssuositukset ovat täysimetys 4-6 kuukauden ikäiseksi ja osittaisimetys vähintään vuoden ikään. Maailman terveysjärjestö suosittaa täysimetystä 6 kuukauden ikäiseksi ja osittaisimetystä vähintään 2 vuoden ikään. Suomessa imetystilastot jäävät suositusten alle. Vuonna 2010 suomalaisista 5-6 kuukauden ikäisistä vauvoista 9% oli täysimetettyjä ja vuoden iässä rintamaitoa sai noin kolmannes (Uusitalo 2012).

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittaa uudessa Kansallisessa imetyksen edistämisen toimintaohjelmassa julki-imetyksen turvaamista lainsäädännöllä (Hakulinen 2017). Euroopan komission mukaan äitien imetystä milloin ja missä vain on tuettava. Imetyksen turvaaminen perustuu esteiden poistamiselle äitiyslainsäädännön kautta ja julki-imetyksen turvaaminen on osa tätä. (Euroopan komissio 2004). Imetyksen edistäminen vähentää sairastavuutta ja säästää rahaa. Arvostuksen tätä kohtaan tulisi näkyä myös politiikassa. (Rollins ym. 2016).

Lainsäädännöllä julki-imetyksen turvaamiseksi valtiovalta voi positiivisesti ilmaista tukensa perheille lastenhankinnan suunnittelussa. Tästä syystä Suomen hallituksen tulisikin pikaisesti turvata julki-imetys lailla."

Löytyy kansalaisaloite piste fi -palvelusta jo umpeutuneista aloitteista.

Vierailija
48/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisten aloitteiden tekijät ovat yleensä niitä aggressiivisesti asiaa ajavia naisia, jotka eivät ymmärrä, että heidän tapansa tuoda julki asiaa tekee pelkkää vahinkoa. Heillä on myös taipumusta siihen, että heillä on pelkkiä oikeuksia. Ne tuhannet tavalliset järkevät äidit, jotka ovat tähänkin asti lapsiaan imettäneet fiksusti ja muita ihmisiä kunnioittaen julkisilla paikoilla, eivät lähde tällaisiin öyhötyksiin mukaan.

En näe aloitteessa mitään aggressiivista:

"

Ehdotamme lainvalmisteluun ryhtymistä julki-imetyksen turvaamiseksi. Imetyksen tulee olla lain puitteissa sallittua missä ja milloin tahansa.

Perustelut

Runsaan tutkimusnäytön perusteella imetyksen hyödyt ovat mittavat. Imetys ehkäisee lapsilla mm. infektioista johtuvaa sairastavuutta ja purentavirheitä sekä nostaa älykkyysosamäärää pitkällä aikavälillä. Imettävillä äideillä on pienentynyt riski sairastua rintasyöpään ja imetys auttaa optimoimaan synnytysvälejä. Imetys on taloudellisesti kannattavaa niin yksilön kuin yhteiskunnankin näkökulmasta ja se on myös ympäristön kannalta kestävä vaihtoehto. (Victora ym 2016, Rollins ym 2016).

Suomessa kansalliset imetyssuositukset ovat täysimetys 4-6 kuukauden ikäiseksi ja osittaisimetys vähintään vuoden ikään. Maailman terveysjärjestö suosittaa täysimetystä 6 kuukauden ikäiseksi ja osittaisimetystä vähintään 2 vuoden ikään. Suomessa imetystilastot jäävät suositusten alle. Vuonna 2010 suomalaisista 5-6 kuukauden ikäisistä vauvoista 9% oli täysimetettyjä ja vuoden iässä rintamaitoa sai noin kolmannes (Uusitalo 2012).

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittaa uudessa Kansallisessa imetyksen edistämisen toimintaohjelmassa julki-imetyksen turvaamista lainsäädännöllä (Hakulinen 2017). Euroopan komission mukaan äitien imetystä milloin ja missä vain on tuettava. Imetyksen turvaaminen perustuu esteiden poistamiselle äitiyslainsäädännön kautta ja julki-imetyksen turvaaminen on osa tätä. (Euroopan komissio 2004). Imetyksen edistäminen vähentää sairastavuutta ja säästää rahaa. Arvostuksen tätä kohtaan tulisi näkyä myös politiikassa. (Rollins ym. 2016).

Lainsäädännöllä julki-imetyksen turvaamiseksi valtiovalta voi positiivisesti ilmaista tukensa perheille lastenhankinnan suunnittelussa. Tästä syystä Suomen hallituksen tulisikin pikaisesti turvata julki-imetys lailla."

Löytyy kansalaisaloite piste fi -palvelusta jo umpeutuneista aloitteista.

Lukiko kommentissa jossain, että aloite on aggressiivinen? Aivan.

Vierailija
49/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi julkisilla paikoilla pitäisi imettää.

Minä osasin ottaa tuttipullon mukaan kun lähdin vauvan kanssa liikkeelle, luulisi onnistuvan muiltakin jos minulta onnistui. 🍼👈

Vierailija
50/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi julkisilla paikoilla pitäisi imettää.

Minä osasin ottaa tuttipullon mukaan kun lähdin vauvan kanssa liikkeelle, luulisi onnistuvan muiltakin jos minulta onnistui. 🍼👈

Mitä teit rinnoissa olevalle maidolle? Olisin mäkin voinut ottaa tuttipullon mukaan, mutta ei mun kumpikaan vauvoista huolinut multa pulloa, että eipä siitä olisi mitään hyötyä ollut.

Vierailija
51/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisissa ruokapaikoissa en soisi kenenkään erittävän ruumiinnesteitään kun muut syövät, mutta puiston penkki tms on ihan ok.

Vierailija
52/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisissa ruokapaikoissa en soisi kenenkään erittävän ruumiinnesteitään kun muut syövät, mutta puiston penkki tms on ihan ok.

Mutta kuitenkin ruumiinnesteestä tehtyjen asioiden syöminen ja jopa ruumiiden syöminen samoissa ravintoloissa on ihan ok?

Vierailija
53/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juot lehmän tissistä tullutta maitoa ravintolassa samalla kun vauva juo ihmistissistä. Mikä ongelma?

Vierailija
54/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jestas taas tätä. Kyllä sen ihrasen hölskyvän tisun voi laittaa liinalla suojaan. Mutta ai niin, aina pitää olla "minä minä minä, minun oikeus ja laki". Huoh. En allekirjoittaisi. 

Vierailija
55/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jestas taas tätä. Kyllä sen ihrasen hölskyvän tisun voi laittaa liinalla suojaan. Mutta ai niin, aina pitää olla "minä minä minä, minun oikeus ja laki". Huoh. En allekirjoittaisi. 

Ei jestas taas tuota haukkumista! "Ihranen höskyvä tisu" – miksi puhut toisten rinnoista tuohon sävyyn? Kuvailetko omia rintojasi vai kenen?

Mä en ylipäätään ymmärrä, miksi tämä asia aina otetaan esille. Olen elämässäni aika paljon julki-imetystä nähnyt, ja todella harvoin sellaista, jossa se tissi on oikeasti esillä. Ei siihen mitään harsoja tarvise, ihan vaatteet riittävät siihen. Lopusta huolehtii vauvan pää.

Vierailija
56/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt pitäisi yhteiskunnan (eli meistä jokaisen) tehdä valinta. 

JOKO äidinmaito on vauvan parasta ravintoa. Tällöin jokainen vauvan saama äidinmaitoannos on tuuletuksen paikka. Tällöin on luonnollista että vauva kulkee äitinsä mukana ensimmäisen vuoden tai pari, syöden silloin kun sillä on nälkä, vaikka imetyspaidan raosta. 

TAI sitten imetys on sopimatonta, koska se ällöttää joitakuita. Sovitaan, että vauvoille välttää kyllä korvikekin. Kukaan ei missään enää kannusta ketään imettämään, ellei joku varta vasten halua imettää.

Mutta se ei vain kerta kaikkiaan ole realistista, että aktiivisessa iässä olevien naisten oletetaan täysimettävän vauvojansa puoli vuotta ja pysyvän koko sen ajan näkymättömissä. Ei tässä missään Iranissa eletä.

Äidinmaitoa voi antaa myös pullosta.

Vierailija
57/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää kohkaamista. Ei imetys edes olisi mikään ongelma, mikäli siitä ei väkisin sitä tehtäisi. Järki käteen ja öyhöä pienemmälle.

Vierailija
58/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omistaisin ravintolan niin kieltäisin vauvat kokonaan, jotta AP:n kaltaiset käytöstavattomat asiakkaat pysyisivät kotona.

Vierailija
59/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos omistaisin ravintolan niin kieltäisin vauvat kokonaan, jotta AP:n kaltaiset käytöstavattomat asiakkaat pysyisivät kotona.

Ymmärsin, että ap on vela.

Vierailija
60/77 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, en olisi tajunnutkaan, että kysymys on tissikateudesta. Eihän se oma mies saa nähdä, että Naapurin Irmalla on enemmän rasvaa tisuissa kun omissa aa-rupposissa. Kiitos sinulle kun selvitit mysteerin, ihmettelinkin jo mikä tässä mättää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä