"Oikeuttavatko" lapsuuden vakavat traumat k*sipäisen käytöksen aikuisiällä?
Mies, josta nyt kerron on exäni, eli ns. "ongelma" ei ole enää ajankohtainen, kunhan vain aloin pohtimaan asioita. Olin vasta 16-vuotias, kun aloimme seurustelemaan, joten kokemattomana teininä kestin tuota käytöstä niin pitkään.
Exäni ollessa 9-vuotias joukko hänelle vieraita aikuisia miehiä r*iskasi hänet. Hän kertoi asiasta minulle kerran, muttei suostunut enää kunnolla puhumaan siitä sen jälkeen. Vaikka hän oli ihmisenä muuten melko manipuloiva, hänestä näki selvästi tuolloin, kun hän kertoi asiasta minulle, että hän puhui totta.
Ex oli alusta lähtien todella kontrolloiva, ei esim. antanut minun edes katsoa muihin miehiin päin (ei vaikka tämä olisi ollut esim. kaupan kassa), saati sitten puhua heille mitään. Mielellään en saanut olla edes samassa tilassa muiden miesten kanssa, jos hän ei ollut siinä.
Hän suuttui ihan kauheasti siitä, kun kuuli, että olin harrastanut häntä ennen seksiä toisen pojan kanssa, vaikka tuo oli tapahtunut ennen kuin edes tunsimme toisiamme. En ollut koskaan edes väittänyt hänen olleen ensimmäiseni. Itse olin kuitenkin hänelle hänen ensimmäinen (vapaaehtoinen) seksikumppaninsa, vaikka mies oli päälle 20v.
Hän selitti joskus, että hänellä on pahoja luottamusongelmia ihmisiä kohtaan, ja että siitä tuo käytös johtui.
Tämän lisäksi mies oli todella ailahtelevainen, "jätti" minut monta kertaa kunnes sitten parin minuutin päästä soitti, pyysi anteeksi ja sanoi ettei ollut tosissaan. Mies saattoi mennä nollasta sataan ihan sekunneissa, välillä selitti miten paljon hän rakastaa minua ja seuraavassa lauseessa hän haukkui minua syyttä huoraksi. Tätä jatkui niin kauan, kunnes pistin itse suhteen poikki.
Kyseinen mies saattoi olla myös väkivaltainen, ja hänellä oli pahoja vihanhallintaongelmia. Välillä, ihan ilman että mitään tapahtui, hän yllättäen löi minua. Joskus hän otti minua yhtäkkiä ranteista kiinni, painoi maahan ja sanoi jotain tyyliin "voisin r*iskata sinut niin helposti". Ei ikinä r*iskannut, mutta kyllähän tuo sai minut pelästymään.
Olen todella pienikokoinen ja kyseinen mies oli lähes kaksimetrinen, joten hän olisi voinut halutessaan helposti tappaa minut.
Tiedän, että eivät ne lapsuudentraumat tietenkään kirjaimellisesti oikeuta tuollaista käytöstä. Lähinnä sitä mietin, että voivatko ne olla tuollaisen käytöksen taustalla, vai oliko mies vain luontaisesti k*sipää.
Kommentit (33)
Ei tietenkään oikeuta, kyllä aikuinen ihminen osaa vetää eron lapsuuden kokemuksiinsa ja muutenkin. Mies vaan yksinkertaisesti on ksipää, mistä näitä aina löytyykin. Enkä uskoisi tuota r.iskausjuttuakaan yhtä sinisilmäisesti kuin sinä. Miesjoukko r.iskasi 9-vuotiaan pojan? Miksi pojan ja vieläpä miesjoukko. En usko että tuollaista on tapahtunut Suomessa koskaan.
Miehillä oikeuttaa, naisilla ei oikeuta.
Ei ole oma mielipiteeni, mutta näin se yleinen mielipide tuntuu olevan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään oikeuta, kyllä aikuinen ihminen osaa vetää eron lapsuuden kokemuksiinsa ja muutenkin. Mies vaan yksinkertaisesti on ksipää, mistä näitä aina löytyykin. Enkä uskoisi tuota r.iskausjuttuakaan yhtä sinisilmäisesti kuin sinä. Miesjoukko r.iskasi 9-vuotiaan pojan? Miksi pojan ja vieläpä miesjoukko. En usko että tuollaista on tapahtunut Suomessa koskaan.
Muistaakseni en sanonut, että tapahtui Suomessa. Tapahtui lomamatkalla maassa, jossa poikien raiskaaminen on valitettavasti todella yleistä.
En ole ollekaan sinisilmäinen, ja olen hyvä huomaamaan valheita. Pystyin kyllä näkemään sen, että siinä tilanteessa hän ei valehdellut, vaikka muuten hän olikin todella manipuloiva.
Sushi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni en sanonut, että tapahtui Suomessa. Tapahtui lomamatkalla maassa, jossa poikien raiskaaminen on valitettavasti todella yleistä.
En ole ollekaan sinisilmäinen, ja olen hyvä huomaamaan valheita. Pystyin kyllä näkemään sen, että siinä tilanteessa hän ei valehdellut, vaikka muuten hän olikin todella manipuloiva.
Vai niin. Tuo muuttaa hieman tilannetta. Kyseessä oli kaiketi maa jossa naisia kohdellaan kuin tiskirättiä ja tuollainen käytös on normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Sushi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Tuo muuttaa hieman tilannetta. Kyseessä oli kaiketi maa jossa naisia kohdellaan kuin tiskirättiä ja tuollainen käytös on normaalia.
Niin olikin, kyseessä eräs islamilainen aasialainen maa.
Vierailija kirjoitti:
Mikset hakenut apua miehelle?
Miten minä, silloinen teinityttö, olisin osannut tai edes voinut hakea apua aikuiselle miehelle?
Sushi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sushi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olikin, kyseessä eräs islamilainen aasialainen maa.
Pakistan?
Kusipäinen käytös ei ole koskaan oikeutettua, varsinkaan sinua kohtaan sillä ethän sinä häntä raiska.nnut.
Miehen pitäisi mennä terapiaan, ellei hän käy siellä jo.
Ei ole syy eikä oikeuta huonoon käytökseen muita kohtaan. Uhri joutuu enemmän tekemään töitä löytääkseen tasapainon ja ollakseen kiva muille, mutta se on valinta. Ihan perusjuntti ukko on ollut, tuollaisia kpäitä niistä suurin osa on. Siksi miestä ei kannata ottaa.
Ei varmaan olisi luonnehäiriöinen jos olisi saanut normaalin lapsuuden.
Ei, mutta kyllä se ilmenee, jos henkilö ei itse halua muutosta käytökseen.
Ihmiset ovat ympäristönsä tuotteita ja traumoja ei pidä ikinä vertailla.