Mitä teen tinkaajan kanssa?
Fb-kirppiksellä on tinkaaja. Kun käyttää esinettä harvoin, se on syy tingata hintaa halvemmaksi.
Voi jestas.
Kommentit (27)
Pekka8v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on nyt toinen kerta kun tinkaaja tulee vastaan. Edellinen oli vielä pahempi.
Tinkasi inhottavasti kaupantekohetkellä tavatessamme.
Molemmat ulkomaalaisia.Ei nyt ihan tähän kuuluva, mutta tuli mieleen kun
myin pari vuotta sitten teini-ikäisen autoni hieman reilulla tonnilla, eli hyvin halvalla. Olisin ajanut autolla vielä, mutta tarvitsin hieman isomman auton kuin tämä oli, joten pistin sen myyntiin. Auton osti nuori pariskunta, josta vain nainen puhui suomea. Puhelimessa he tinkasivat siitä parin sadan alennuksen jo, mutta olin laskenutkin sen mielessäni jo pois hinnasta, eli se oli ok.Mies koeajoi autoa noin minuutin ja sanoi, että he ottavat sen ja teimme siitä paperit täsmälleen niin kuin pitää tehdä ja kaupat tuli.
Pari päivää kaupanteon jälkeen naiselta tuli viesti, että auto sammuilee ja että he toivovat minun maksavan puolet korjaushinnasta tai kauppa purkaantuu. Heillä ei ole kuulema varaa maksaa korjausta, ovathan he nuoripari. Laitoin viestiä, että ei käy, auto on teidän. Sieltä tingattiin vielä toisella viestilläkin, mihin en enää reagoinut. Ystäväni oli kuullut, että tällaisia yrityksiä tehdään enemmänkin ja jotkut myyjät menevät halpaan ja kun he lupautuvat maksamaan "puolet/osan korjauskustannuksista", niin kas kas, ostaja onkin kohta nyhtänyt heiltä koko auton hinnan takaisin ja jopa enemmän. Tämä tapa on rantautunut suoraan ulkomailta meillekin ja ostajina on aina ulkomaalainen.
Kyselin asiasta hieman enemmänkin muutamasta paikkaa, mm.Trafilla työskentelevältä naapurilta ja hän sanoi, että nämä jutut ovat yleistyneet paljon ja joillekin on käynyt tylsästi.
Kannattaa siis tehdä kaikki viimeisen päälle oikein, ottaa kuva koeajajan ajokortista ja tietenkin verrata sitä itse tyyppiin jne. Liian ystävällinen ei tarvitse olla.
Miten ajokortista kuvan ottaminen estää sen, ettei ostaja ala vinkumaan muutaman satasen ritsan vioista jälkikäteen?
Sillä varmistat, että ostajan tiedot ovat oikein ja voit siirtää netissä auton omistajuuden pois itseltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Minun olisi pitänyt antaa matosta alennusta, koska ostaja oli yh-äiti. Minä taas olen köyhä opiskelija. :(
Minun taas olisi pitänyt antaa alennusta, koska ostaja oli köyhä opiskelija. Olin itsekin köyhä opiskelija, joten en antanut alennusta.
Vierailija kirjoitti:
En vastaa tinkaajien viesteihin yleensä ollenkaan enää. Jos esim. myyntihinta on 140 ja tulee viesti tarjoan 50 saatan vastata että tuttavapiirissä on nuoria ja lahjoitan heille jos ei mene pyyntihinnalla kaupaksi. Jos olen oikein ärsyyntynyt niin vastaan että hinta on mitä pyydän ja saat kaupan päälle paketin kortsuja että loppuu tuo nuuka suku.
Muuten hyvä, mutta hukkaat aikaasi vastaamalla viesteihin. Jätät vain vastaamatta tinkausviesteihin.
Painakaa mieleenne tällainen kaupankäynnin perussääntö; Älä koskaan tee myönnytyksiä ilman vastinetta.
Toisin sanoen et koskaan alenna hintaa vain sen takia että joku pyytää sitä. Sinun on saatava jotain takaisin päin myös. Nopeampi maksu ja tavara heti pois niin että ostaja hakee sen tjsp.
Ukko36 kirjoitti:
Olen lopettanut kaupankäynnin ulkomaalaistaustaisten kanssa, juurikin tinkimiskulttuurin takia.
Kotimaistenkaan kanssa en hiero kauppoja, jos keskustelu aloitetaan hinnan alentamisella.
Silti tai ehkä juuri näistä syistä kauppa käy järkihintaan kun ei mene aikaa turhanpäiväiseen lätinään.
Sama. Hoono soomi=tajuttoman hankala kaupanteko. Nykyään en edes suostu vastaamaan englanniksi puhelimeen vaikka puhun sitä oikein hyvin. Tinkimistä, tuotteen haukkumista, luvataan tulle eikä tullakaan, aikataulut eivät pidä jne.
Käytöstavat kunniaan.
En vastaa tinkaajien viesteihin yleensä ollenkaan enää. Jos esim. myyntihinta on 140 ja tulee viesti tarjoan 50 saatan vastata että tuttavapiirissä on nuoria ja lahjoitan heille jos ei mene pyyntihinnalla kaupaksi. Jos olen oikein ärsyyntynyt niin vastaan että hinta on mitä pyydän ja saat kaupan päälle paketin kortsuja että loppuu tuo nuuka suku.