Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyvä suoli & löysä vatsa

Vierailija
21.07.2019 |

Hei!
Olen alkanut epäillä, onko minulla mahdollisesti ärtyvän suolen oireyhtymä ja kaipaisin nyt asiasta tietävien ajatuksia. Tutkimukset lääkärissä (kasa verikokeita ja ulostekokeita) on jo aloitettu, mutta siinähän kestää... Tuloksia ei ole vielä tullut.

Mutta siis... Vatsa on löysällä (joskus ihan ripulia, pääsääntöisesti vaan tosi löysällä) aina aamuisin. Suoraan sängystä vessaan (ei välttämättä kiireellä kuitenkaan). Tunnin sisään vielä toinen keikka. Vatsakipuja (ellei monesti päivän mittaan kerääntynyttä ilmaa ja siitä aiheutuvaa inhottavaa oloa lasketa) ei hirveästi kuitenkaan ole. Illemmalla ei välttämättä enää tarvi isolla hädällä käydä. Kiinteää en muista nähneeni kuukausiin.

Ruokavalio on muista syistä gluteeniton ja maidoton sekä kasvis (kalaa syön, satunnaisesti kalkkunaa ja kanaa). Kovasti maustetut ruoat ovat olleet pois jo vuosia. Eli tuntuu, että vaiva on ja pysyy syön mitä tahansa. Stressi on ollut kova jo vuosia (syistä, joita en pysty poistamaan). Siihen olen saanut apuja, mutta mieli on monesti kuitenkin maassa ja murehdin asioita ihan liikaa. Työkykyinen olen kuitenkin ollut koko ajan.

Onkohan kenelläkään kokemusta vastaavasta? Voisiko olla todella IBS? Ja mikä tähän auttaisi?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli suoliston hiivan liikakasvu ja vuotava suoli. Ekan vuoden aikana parani paljon, toisen vuoden aikana lisää.

Ihan alkuun karkit, limut ja ehkä kofeiinikin pois, mikäli käytät mitään niistä .

Vierailija
2/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio on ainoa, joka auttaa. Ja on itse kokeiltava, mitä voi syödä.  Helppoahan se ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama, aina aamuisin löysä vatsa ja tiheästi pitää käydä. Ollut jo vuosia näin. Mutta olen tottunut enkä edes juuri ajattele asiaa. Tämän kanssa voi elää. Ja asmun jälkeen löysä vatsa ei kiusaa päivällä eikä illalla. Minusta siis ei kannata keskittyä tuohon ns ongelmaan vaan elää sen kanssa.

Vierailija
4/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Närästääkö?

Minulla on ollut sama vaiva jo nuoresta asti. Myöhemmällä iällä huomasin kärsiväni myös yöllisestä refluksista. Uskon että refluksilla on osansa tuohon IBS aamulöysyyteen. Jos syön edellisenä päivä hyvin mietoa ruokaa, esim. kanaa ja riisiä vatsa on aamulla parempi. Tomaattikastikkeesta taas on aamulla kiire vessaan.

Vierailija
5/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinut pitäisi kyllä tähystää, jos vatsasi on ripulilla ja vatsasi tukossa. Pois sulkemalla muut ongelmat, niin sitten voidaan ehkä puhua ibs. Fobmap ruokavalio on suositellut, mutta mene ravintiterapeutille ja sisätautilääkärille saat sieltä parempia ohjeita ja lääkityksiä

Vierailija
6/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mulla on juuri samat oireet ja nimenomaan just aamuisin ruikulia esiintyy, sen olen pannut merkille että ainakin työpäivän aamuina maha kuralla. Työterveyslääkäri neuvoi ottamaan visibliiniä, mutta tuskimpa apua? Meinaa aina aamulla tulla kiire, että ehtiikö ajoissa töihin kun pönttö kutsuu🙄

Vierailija
7/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sama, aina aamuisin löysä vatsa ja tiheästi pitää käydä. Ollut jo vuosia näin. Mutta olen tottunut enkä edes juuri ajattele asiaa. Tämän kanssa voi elää. Ja asmun jälkeen löysä vatsa ei kiusaa päivällä eikä illalla. Minusta siis ei kannata keskittyä tuohon ns ongelmaan vaan elää sen kanssa.

Minä elin tuon ongelman kanssa yli viisi vuotta. Sitten olikin raudanpuute ja vitamiinipuutoksia, koska ravinteet eivät imeydy.

Vierailija
8/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa:

Kiitos jo vastanneille. Kahvia en ole juonut koskaan ja ylipäätään sokeria menee todella vähän. Karkit, limsat vähäisessä määrin käytössä. Refluksi mulla on, mutta ilmenee pääsääntöisesti muuten kuin perusnärästyksenä (oireet tuntuu kurkussa ja äänessä), ja sekin ollut hyvin hallinnassa just ruokavaliolla.

Ykköseltä kysyisin, että miten tuo hiivan liikakasvu ja vuotava suoli todettiin?

Vierailija
9/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että Ibs voisi olla, mutta todellakin pitää ensin pois sulkea muut, tähystys on yleensä pakollinen jossain vaiheessa. Mut tähystettiin kesäkuussa juuri vatsakipujen yms vaivojen takia, ei löytynyt mitään eli sain tämän ns "roska" diagnoosin, määrittämmätön vatsakipu ja lääkäri antoi Ibs ohjeita. Mulla ei ole auttanut juurikaan ruokavaliohoito, päivittäin on vatsa kipeä, suolistossa ilmaa, pistelee, ärtyy, tulee kuvottavaa tunnetta, et aika p*akamainen vaiva, seksihalutkin menneet.

Vierailija
10/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleislääkäri, jolla kävin, puhuikin gastrolle lähettämisestä (siellä toivottavasti tähystyskin) kunhan ensin nähdään verikokeiden tulokset.

T: aloittaja

Vierailija
11/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi epämääräisiin vatsavaivoihin yllättäen akupunktio. Ongelman ytimessä oli ruuansulatustoiminto. Terveellisestä ruokavaliosta huolimatta aina turvotti, oli vatsakipua, kuvottavaa oloa yms. Vaivat haittasivat jo sosiaalista elämääkin.

Suomessa akupunktio maksaa hiukan enemmän ja käyntikertoja pysyvämpien tulosten aikaansaamiseksi saattaa vaatii n. 2-3 (oma olo oli tosin jo 1. kerran jälkeen dramaattisesti erilainen). Tottakai ruokavaliolla on myös merkitystä, mutta omalla kohdalla kyse oli juuri siitä että kehossa ruuansulatustoiminto oli jostain syystä heikentynyt/”unessa” ja ruokavaliovalinnoilla ei siten ollut mitään parantavaa vaikutusta (jouduin syömään todella yksinkertaisesti/rajoitetusti vatsavaivojen pelossa, mutta vaivoja tuli kuitenkin).

Halusin tuoda tämän erilaisen näkökulman esille vain siitä syystä että tiedän miten elämää haittaavia nuo vatsavaivat ovat, ja jos tästä on jollekin apua niin olen todella iloinen.

Vierailija
12/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla suoli ärtyy aina suomalaisella ruokavaliolla. Helpotusta saan selvästi kun syön aasialaista.

Vierailija
13/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli juuri tässä lähes viikon ripulointivaihe ja eilinen pläjäys oli jo todella vetistä. Mutta tänään taas tilanne vaikuttaisi olevan normaalimpaan päin ja tuli jopa ihan uppotavaraa. Kelasin, että mitä erikoista olen muka syönyt ja epäilin ehkä juuri samoihin aikoihin aloittamaani sahramiuutetablettikuuria. Ehkä johtuikin sitten siitä ja jotenkin häiriinnytti suolen toimintaa. Mutta sen tiedän, että sipseistä ja muista herkuista tulee samat vaivat, joten olen jättänyt syömättä.

Vierailija
14/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta jättää vehnä pois viikoksi ja kuulostele elimistöäsi. Onko eroa?

Vierailija
15/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeta jättää vehnä pois viikoksi ja kuulostele elimistöäsi. Onko eroa?

Olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla jo vuosia, joten viljoista ei pitäisi kiikastaa.

Vierailija
16/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että Ibs voisi olla, mutta todellakin pitää ensin pois sulkea muut, tähystys on yleensä pakollinen jossain vaiheessa. Mut tähystettiin kesäkuussa juuri vatsakipujen yms vaivojen takia, ei löytynyt mitään eli sain tämän ns "roska" diagnoosin, määrittämmätön vatsakipu ja lääkäri antoi Ibs ohjeita. Mulla ei ole auttanut juurikaan ruokavaliohoito, päivittäin on vatsa kipeä, suolistossa ilmaa, pistelee, ärtyy, tulee kuvottavaa tunnetta, et aika p*akamainen vaiva, seksihalutkin menneet.

Täysin sama tilanne täällä. Fodmap ruokavalion lisäksi olen testannut kaikki muutkin ruokavaliot, jotka keksin, ei apua. Ihan sairasta, että joka _helvetin_ päivä pitäisi vain kärsiä. Minullakin on joka päivä kipua, tai jos ei satu olemaan kipua, niin vatsa kuitenkin kiertää ja möyryää. Töissä on kamalaa, kun on niin tuskainen olo. Iltapäivällä vatsa on niin kipeä, että taju meinaa mennä. (Ja syömättä ei voi olla iltaan asti, ajatus ei enää kulje ja pahoinvointi on karmea +työmatkat on pakko jaksaa kävellä tai polkea). Seksi oli ennen minulle todella tärkeää, mutta senkin on saanut unohtaa tämän p*skavaivan myötä, kun ei seksi tule kysymykseen ison, kipeän ilmapallomahan kanssa.. Voisin liioittelematta sanoa, että tämä vaiva pilaa elämäni.

Ja se on myös ihan perseestä, että tämän vaivan kanssa jätetään vain kärsimään lääkäreiden taholta. "Voi voi, kun sinulla on noita toiminnallisia vaivoja".. Siis mitä helvetin toiminnallisia vaivoja?? Elämää vaikeuttavat, työkykyä heikentävät vaivat, ovat kyllä ihan jotain muuta. Tätä ei pidetä edes sairautena.

Vierailija
17/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on auttanut apteekista saatava Husk-kuituvalmiste, banaanit, jäätee ja keitetyt kana munat. Syömistä joutuu miettimään tarkkaan, mikään leipä, ei edes gluteeniton ei sovi. Peruna on myös hyvä kaikissa muodoissa. Kumma kyllä lomamatkalla Espanjassa ei ollut mitään vaivaa, eli varmaan stressistä johtuva ärtynyt suoli.

Vierailija
18/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin sama tilanne täällä. Fodmap ruokavalion lisäksi olen testannut kaikki muutkin ruokavaliot, jotka keksin, ei apua. Ihan sairasta, että joka _helvetin_ päivä pitäisi vain kärsiä. Minullakin on joka päivä kipua, tai jos ei satu olemaan kipua, niin vatsa kuitenkin kiertää ja möyryää. Töissä on kamalaa, kun on niin tuskainen olo. Iltapäivällä vatsa on niin kipeä, että taju meinaa mennä. (Ja syömättä ei voi olla iltaan asti, ajatus ei enää kulje ja pahoinvointi on karmea +työmatkat on pakko jaksaa kävellä tai polkea). Seksi oli ennen minulle todella tärkeää, mutta senkin on saanut unohtaa tämän p*skavaivan myötä, kun ei seksi tule kysymykseen ison, kipeän ilmapallomahan kanssa.. Voisin liioittelematta sanoa, että tämä vaiva pilaa elämäni.

Ja se on myös ihan perseestä, että tämän vaivan kanssa jätetään vain kärsimään lääkäreiden taholta. "Voi voi, kun sinulla on noita toiminnallisia vaivoja".. Siis mitä helvetin toiminnallisia vaivoja?? Elämää vaikeuttavat, työkykyä heikentävät vaivat, ovat kyllä ihan jotain muuta. Tätä ei pidetä edes sairautena.

Mitä syöt aamupalaksi? Se vaikuttaa juuri lounaan jälkeisiin olotiloihin.

Vierailija
19/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin vuosia hankalista jopa vaikeista vatsa/suolioireista joita epäilin vahvasti IBS:äksi (kaikki oireet täsmäsi eikä verta mielestäni näkynyt) mutta tutkimusten (myös kolonoskopia) jälkeen paljastuikin haavainen paksusuolen tulehdus koko paksusuolen alueella. Että tämmöstä. Jatkotoimenpiteet sullekin tulee jos ulostenäyte näyttää kohonneita tulehdusarvoja. 

Vierailija
20/20 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä syöt aamupalaksi? Se vaikuttaa juuri lounaan jälkeisiin olotiloihin.

Kaurapuuro marjoilla tai banaaniletut tai smoothie rahkasta, banaanista ja mustikoista. Aina jokin noista. Oireet aina samat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä