Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen viidenkympin molemmin puolin, miten nukut?

Vierailija
21.07.2019 |

Mulla on ikää 49 ja lomaa takana muutama viikko. Toista kertaa tänä vuonna nukuin koko yön läpi heräämättä kertaakaan. Yleensä herään aina vähintään kerran ja usein joudun valvomaan hetken mikä on syvältä. Onko tuo yöheräily stressijuttu vai ikään kuuluva ilmiö? Miten te muut nukutte?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavammin stressi. Kotona heräilen, olen "aina" joko heräillyt tai en saa unta alunperinkään. Mökillä nukun kuin tukki, täällä ei ole arkisia asioita mielessä pyörimässä.

47v

Vierailija
2/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47. Nukun paremmin kuin vuosiin. Jo, herään kerran tai pari yössä, mutta saan nykyään uudestaan unta herättyäni. Tässä välissä oli 25 vuotta etten saanut, ellen käyttänyt unilääkettä. Se johtui stressistä, joka taas johtui sairaasta lapsesta. Nyt lapsi on iso ja näyttää selviävän sairaudestaan huolimatta, joten minäkin uskallan nukkua.

Katso kuitenkin että:

Et juo kofeiinia iltaisin,

et syö raskaasti iltaisin,

ei lainkaan alkoholia,

kevyt liikunta on hyväksi, raskasta liikuntaa kannattaa välttää ainakin iltaisin

Makuuhuone saisi olla viileä, mutta varpaat ei saa palella, eli villasukat jalkaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona nukun kuin tukki heti kun pääni osuu tyynyyn. Täällä maalla hieman huonommin, koska hyttyset herättää eikä patjakaan paras mahdollinen. 

Vierailija
4/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisempänä pitäisin ikään kuuluvana ilmiönä ja vaihdevuodet ovat alkamassa ja oireisiin kuuluu juurikin unettomuus ja katkonaiset yöunet.

Vierailija
5/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, olen yllättynyt yksimielisyydestä että stressiä. Luulin että vaihdevuosiongelma. Olin hämmästynyt kun heräsi heräsin aamulla koko yön nukkuneena koska luulin ettei se ole mahdollista edes. Ap

Vierailija
6/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nukun myös huonosti ja heräilen yöllä lomallakin. Ikää 50. Aiemmin olen nukkunut kuin tukki stressestäkin huolimatta. Suunnittelen varaavani gynelle ajan saadakseni hormonilaastarin tms.

Vierailija
7/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhenemisen myötä unen laatu muuttuu.syvistä Rem- unipiikeistä tulee matalampia ja heräämisen rajamailla käydään eri tavalla kuin nuorempana.

Vierailija
8/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma vaihdevuosissa yleistä. Itsellä ei ole vielä alkanut mutta nukun liian vähän ja herään liian aikaisin. Ikää päälle 50.

Vierailija
9/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin nukun, liiankin hyvin. Se on aivan sama missä olen, niin saan nopeasti unen ja nukun aamuun saakka.

Joskus toivon, että en nukahtaisi niin nopeasti ja että heräisin yöllä, kun muut nukkuvat täysillä ja olisi ihana rauha ajatella kaikkea, mutta ei onnistu.

Vierailija
10/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöheräilyyn tottuu. Ja ahdistukseen auttaa tiedostaminen. 

Vierailija
11/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin nukun, yöllä käyn kyllä kerran veskissä. Ikää 48 v. Vaihdevuosioireita on myös, mutta ei vielä ainakaan yöunia häiritse.

Vierailija
12/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä herään joka yö ainakin kerran käymään vessassa. Samoin kuumat aallot herättävät satunnaisesti; joskus nukun viikkoja hikoilematta, joskus herään kymmenen kertaa yössä hikisenä. Myös synnynnäinen selän virhe pitää usein hereillä, monena yönä venyttelen useamman kerran, että pystyn nukkumaan. Mutta pääsääntöisesti nukun nykyään paremmin kuin joitakin vuosia sitten, kun valtava stressi toimeentulosta ym piti öisin hereillä. Ja ikää minulla 55v.

Vierailija
13/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ikää 47 v. Nukahtaminen on nykyään todella hidasta. Kestää 15 min - tunnin saada unen päästä kiinni. Nuorempana nukahdin välittömästi, kun sain pään tyynyyn.

Huomaan, että stressi, jota itselläni viime aikoina on ollut paljon, vaikuttaa uneen ihan erilailla kuin nuorempana. Heräilen useita kertoja yössä. Usein säpsähdän hereille niin, että mieltä painava asia ikään kuin herättää minut. Nuorempana eivät murheetkaan haitanneet untani.

Vierailija
14/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 vuotta. Nukun enimmäkseen erittäin hyvin. Nuorempana kärsin todella kiusallisesta unettomuudesta, saatoin helposti valvoa koko yön. Se loppui avioeroon. Yksin nukkuessa on turvallinen olo.

Vierailija
15/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisempänä pitäisin ikään kuuluvana ilmiönä ja vaihdevuodet ovat alkamassa ja oireisiin kuuluu juurikin unettomuus ja katkonaiset yöunet.

Mulla on ollut katkonaiset unet n.10v. ajan. Ei johdu iästä. Menkat on edelleen. 49v.

Vierailija
16/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yöheräilyyn tottuu. Ja ahdistukseen auttaa tiedostaminen. 

Oikeasti tiedostaminen pahentaa ahdistusta. Varsinkin jos ahdistukseen on mitään syytä.

Vierailija
17/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nainen voi olla viiden kympin molemmin puolin?

Vierailija
18/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nainen voi olla viiden kympin molemmin puolin?

Voi, koska 50 on uusi 40.

Vierailija
19/19 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti. Kävin hormonitesteissäkin, mutta ei ole vaihdevuosia. Kai tämä ennakoi niitä?

Syön nukkumiseen Triptyl 10 mg, se auttaa nukahtamaan uudelleen, kun herään. Ilman sitä voin valvoa parikin tuntia.

N50