Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko suomalaiset täysin epämusikaalisia ja musiikillisesti umpityhmiä?

Vierailija
21.07.2019 |

Nykyisiä suomipopsuosikkeja kun kun kuuntelee niin mkä muu srlittää. Kamalaa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Suomalainen musiikkikasvatus eli yhteiskunnan tukemat musiikkiopistot ja konservatoriot ovat kuuluisia maailmalla sen vuoksi, että niin moni osallistuu jo alle kouluikäisenä laadukkaaseen musiikkileikkikoulutoimintaan. Samoin soittamisharrastus on laajaa, ja opistoissa saa ospetusta myös yhteissoittoaineissa ja musiikin teoriassa.

Samoin ammattiin valmistavat opinnot ovat laadukkaita ja ulkomailla arvostettuja.

Vierailija
2/5 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomihan on raskaan musiikin luvattu maa, eli meidän parhaat ja kansainvälisesti menestyneimmät artistit tekee rokkia ja metallia. Eikä popin tarkoitus missään maassa ole olla musikaalinen taidonnäyte, vaan helposti kuunneltavaa, tanssittavaa ja mukana laulettavaa. Oma vika jos kuuntelee poppia vaikka ärsyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Tosin syytän ensisijaisesti levy-yhtiöitä, nitä isoja monikansallisia, jotka ovat vallanneet markkinat. Nehän ne päättävät, mitä saamme kuullaksemme. Ne tekevät sopparit radioasemien ja muun median kanssa siitä, ketä "artistia" pidetään esillä ja kenen musaa soitetaan.

Näin yleisö "aivopestään" tykkäämään jostain.

Levy-yhtiöt ovat myös ainoita hyötyjiä. Ne tuuttaavat koko ajan uusia "artisteja", jotta saavat lisää rahaa. Itse artistit, siis suurin osa heitä, "isompia staroja" lukuunottamatta, keikkuvat toimeentulon rajamailla.

Näm levy-yhtiöt ovat myös avoimesti kertoneet, että eivät panosta bändeihin, vaan ainoastaan yksilöartisteihin. Siihen on syynsä ja taas kerran se on raha. Yksilöartistit tulevat levy-yhtiölle halvemmiksi.

Bändejä ei ole enää edes levyillä taustalla, vaan ne tehdään poikkeuksetta koneella. Tuottajia on vain muutama, joten taustat ovat useimmiten hyvin samanlaisia. Koneella ei myöskään saa aikaiseksi groovea.

Olen aivan varma, että ihmiset kuuntelisivat parempaakin musiikkia - mikäli sitä olisi tarjolla suurelle yleisölle. Nyt on vain pienissä klubeissa kävijöille.

Vierailija
4/5 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Tosin syytän ensisijaisesti levy-yhtiöitä, nitä isoja monikansallisia, jotka ovat vallanneet markkinat. Nehän ne päättävät, mitä saamme kuullaksemme. Ne tekevät sopparit radioasemien ja muun median kanssa siitä, ketä "artistia" pidetään esillä ja kenen musaa soitetaan.

Näin yleisö "aivopestään" tykkäämään jostain.

Levy-yhtiöt ovat myös ainoita hyötyjiä. Ne tuuttaavat koko ajan uusia "artisteja", jotta saavat lisää rahaa. Itse artistit, siis suurin osa heitä, "isompia staroja" lukuunottamatta, keikkuvat toimeentulon rajamailla.

Näm levy-yhtiöt ovat myös avoimesti kertoneet, että eivät panosta bändeihin, vaan ainoastaan yksilöartisteihin. Siihen on syynsä ja taas kerran se on raha. Yksilöartistit tulevat levy-yhtiölle halvemmiksi.

Bändejä ei ole enää edes levyillä taustalla, vaan ne tehdään poikkeuksetta koneella. Tuottajia on vain muutama, joten taustat ovat useimmiten hyvin samanlaisia. Koneella ei myöskään saa aikaiseksi groovea.

Olen aivan varma, että ihmiset kuuntelisivat parempaakin musiikkia - mikäli sitä olisi tarjolla suurelle yleisölle. Nyt on vain pienissä klubeissa kävijöille.

Tämä ongelma on kaikkialla. Mutta suomalaisena erikoisuutena on vielä se, että levy-yhtiöt ja mediakonsernit - ne muuten ovat myös suuria tienaajia, ehkä suurimpia, suurempia kuin levy-yhtiöt - satsaavat muuta masilmaa pashempaan musiikkiin. Pop ei ole monimutkaista, mutta masilmalka pitää sentään osata konetaustankin päälle laulas. Meillä ei. Puikoissa on entisiä tai wannabe bändijätkiä, joiden mielestä vain soitto merkitsee, jos sekään. Eli ei. Ainoa tärkeä asia on olla kiinnostava persoona ja jos tekee itse biisejä hyvä kirjoittamaan tekstejä tylsän kapean melodian ja pikkunäppärän ulkomailta kopsatun yksinkertaisen sointukierron tai jonkun kliseisen eletronaksunnan päälle. Sellaista suomipoppia, joka ei kelpaa kenellekään muulle maailmassa.

Vierailija
5/5 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Suomalainen musiikkikasvatus eli yhteiskunnan tukemat musiikkiopistot ja konservatoriot ovat kuuluisia maailmalla sen vuoksi, että niin moni osallistuu jo alle kouluikäisenä laadukkaaseen musiikkileikkikoulutoimintaan. Samoin soittamisharrastus on laajaa, ja opistoissa saa ospetusta myös yhteissoittoaineissa ja musiikin teoriassa.

Samoin ammattiin valmistavat opinnot ovat laadukkaita ja ulkomailla arvostettuja.

Miksei tämä näy suomipopissa tai suomirockissa ollenkaan? Siis lainkaan. Nollavaikutus. Zero. Null.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi