Aamiastarjoilun järjestäminen mökille
Oletteko koskaan ajatelleet että pitäisitte buffet muotoista aamupalatarjoilua jos väkeä on paljon?
Kommentit (35)
Onpa täällä ilkeileviä vastauksia.
Kattaisin pöydän varjoon tai sisälle jääkaapin viereen. Erilaisia leipiä, sämpylöitä, patonkeja, oivariinin lisäksi jotain tuorejuustolevitettä. Salaatteja, kurkkua, paprikaa, leikkeleitä, juustoa. Mehuja, jogurtteja, kahvia, kaurapuuron keittäisin ja jos tuoreita marjoja saatavilla niin pöytään myös. Vesimelonia lohkoina. Tarjoilisin kaikki alkuperäispakkauksista tai kertakäyttölautasilta tiskin välttämiseksi. Jos paljon väkeä niin sovittaisiin etukäteen kuka tuo mitäkin tai miten kauppalasku jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis ap:n toiminta sopii hyvin johonkin huvilalle, muttakuten itse tajuan mökin niin takassa tai nuotiossa valmistettu buffet vaatii melkoista sissitoimintaa.
Takassa tai nuotiossa valmistettu mökkiruoka?
Sä et ole hirveesti mökeillä käynyt.
Mikä on buffetaamiaisen vastakohta? Pöytiin tarjoillut valmiit annokset? Eikö aamiainen ole aina buffet kun kaikki tekee omat leipänsä?
Onko tässä kyse kaveriporukan yhdestä viikonlopusta mökillä vai sukumökistä, jossa yöpyy vanhemmat ja sisarukset perheineen (joilla mahdollisesti eri ikäisiä lapsia)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No buffatyyppinenhän tuo aina on ollut, jos porukkaa on paljon mökillä - harvoin on. Se nyt ei ole tunteja siihen katettuna, vaan katetaan sitten kun ihmiset on heräilleet, ja korjataan pois jonkin ajan kuluttua. Yhdessä laitetaan, yhdessä tiskataan, tai käytetään kertakäyttölautasia.
Kun ollaan kahdestaan miehen kanssa, meidän buffa toimii samalla periaatteella. Nostetaan ruoat pöydälle ja otetaan kumpikin mitä halutaan, yhdessä syödään.
Ei meillä ole ikinä ollut kotona eikä mökillä niin, että kukin puputtaa omia ruokiaan. Missä sellaista on?
Meillä syödään aamupalat, kun kukin on herännyt. Mutta ihan niistä samoista tarpeista, joita kaikille on jääkaapissa. Ruokaakin joskus syödään eri aikaan, mutta mä tai mies ollaan se tehty. Eihän omia ruokiaan ala kukaan tekemään. Samasta padasta.
ohis
Tiedän että tämä kuulostaa tosi oudolta useimmista mutta olemme olleet yhdessä parikymmentä vuotta ja ehkä kerran parissa kuukaudessa syödään illalla samaa ruokaa, jonka olen tehnyt. Muuten syödään kyllä yhdessä, mutta eri ruokia. Samaten meidän aamupalat on hyvin erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ap:n toiminta sopii hyvin johonkin huvilalle, muttakuten itse tajuan mökin niin takassa tai nuotiossa valmistettu buffet vaatii melkoista sissitoimintaa.
en jos tarkoitetaan nykyisiä huviloita jotka ei eroa omakotitalosta. Oman suvun mökillä ruokaa voi lämmittää vain takassa tai nuotiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en jos tarkoitetaan nykyisiä huviloita jotka ei eroa omakotitalosta. Oman suvun mökillä ruokaa voi lämmittää vain takassa tai nuotiossa.
Siinä välissäkö ei ole mitään muuta vaihtoehtoa?
Kyllä kaikilla mökeillä on liesi ollut, missä mä olen käynyt tai grilli tai vastaava.
40 vuotta mökkeillyt, että on niitä kaikenlaisia tullut eteen. Eniten noita perusmukavia mökkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sitten varmaan luksuslinna kun valmistamme ruuat puuhellalla. Tosin saunatuvasta löytyy myös kamina ja kaasulla toimiva hella ihan siltävaralta jos hormit ei suostukkaan vetämään. Pumpulla tulee vesi järvestä joten sitäkään ei tarvitse saunalle kantaa ja uusi kuivakäymäläkin asennettiin vastaikään sisälle kun vanha huussi alkoi olemaan laho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teidän suvulla mökkiä ole, se on joku rämemaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sitten varmaan luksuslinna kun valmistamme ruuat puuhellalla. Tosin saunatuvasta löytyy myös kamina ja kaasulla toimiva hella ihan siltävaralta jos hormit ei suostukkaan vetämään. Pumpulla tulee vesi järvestä joten sitäkään ei tarvitse saunalle kantaa ja uusi kuivakäymäläkin asennettiin vastaikään sisälle kun vanha huussi alkoi olemaan laho.
Tämä on mökki mukavuuksilla, eikä silti mikään omakotitalo/huvila. Toi yksi on jo hupasa ton nuotionsa tai takkansa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen mökki, onko joku metsään väsätty kota? Kyllä nyt vähintään on kaasuliesi tai puuhella vaikka kuinka alkeellinen mökki on.
Vierailija kirjoitti:
En. Olen aina yksin mökillä.
Vaikka olisin yksin niin katan mieluiten aina aamiaisen ja muut ruuat itselleni enkä pidä mitään kiirettä. Se vaihtelua siitä että arkena en sellaiseen ehdi vaan syön jääkaapista.
Meillä aika usein mökillä aamiaiseksi tarjolla juuri sämpylöitä, kroisantteja, vohveleita, hedelmiä, marjoja, muroja ja juustoja. Laitetaan tarjolle pöydälle ja jokainen ottaa siitä. Tapana on myös ollut että viimeisenä aamuna paistetaan aina lettuja ellei sitten olla juhannuksena mökillä jolloin lettuja paistetaan myös aattoiltana. Seuraavaksi on ollut lounas ja usein vasta myöhään illalla illallinen. Kaasuhella meidän oli pakko hankkia mökille sillä ilmeni ettei meistä kukaan osaa pilkkoa puita papan kuoltua.