Opettakaa lapsenne uimaan. Moni 6v osaa
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jotenkin merkilliset naapurit. Pidettiin eilen naapuruston lapsille uima-allasbileet. Tuommoinen piha-allas, ei erityisen syvä, mutta kyllä siinä uida ja ilakoida pystyy.
Naapurin perheen muksut tuli paikalle pelastusliivien kanssa. Semmoiset vähän vanhemmat styroksiset härdellit. He eivät saa mennä veteen ilman niitä. Okei, puetaan sitten päälle.
Kyllä mä siinä todella hämilläni sitten niitä asettelin: 10, 8 ja 6 vuotiaille.
ÄItinsä tuli kahville hetken perästä ja ihmetteli, miksi muut lapset saavat olla ilman liivejä. Kun tässä meitä vahteja on ja ihan uimataitoisiakin muut ovat.
Tää äiti aivan järkyttyneenä, että lapset voi hukkua ilman liivejä! On se nyt kumma, kun koulunkin kanssa pitää vääntää samaa asiaa aina. Nää lapset eivät osallistu koulu uintiin, kun halliin ei saa ottaa liivejä mukaan. MITÄ? Saatiin me siinä puhuttua niitä näitäkin, mutta tulee katsottua nyt ihan uusin silmin tuota naista. Pitänyt ihan fiksuna täyspäisenä tapauksena, mutta....
Toivottavasti tuo äiti ei koskaan keksi sitä tosiasiaa, että ihminen voi hukkua vaikka käyttäisikin pelastusliivejä. Toki hieman riskialtista kirjoittaa tätä tänne, koska hän voi tämän vaikka lukea...
Ajattelin ensin, että jätän kirjottamatta, kun on tunnistettava. Mutta ei mua sitten haitannutkaan, että mut tunnistettaisiin.
Siellä on oltava jotain tragediaa taustalla, en vaan alkanut kyselemään siinä lasten keskellä. Eihän tuo mitenkään järjellä selity, juurikin, että pelastusliivit ei kuitenkaan kaikkea takaa..
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on ollut kolmatta kertaa uimakoulussa tänä kesänä (ollut 5-, 6- ja 7-vuotiaana). Itsekin oon yrittänyt ties mitä opetusta ja sirkustemppuja järvessä lapsen kanssa. Ei ole oppinut. Uskon, että oppii, kun aika on kypsä, mutta vauhdittaa sitä ei määräänsä enempää voi.
Meillä kanssa kaksoset käyneet uimakoulussa 4,5,6 ja 7-vuotiaina. Kaksi kurssia kalliita uimaseurojen ja kaksi viimeisintä kurssia kaupungin uimahallin järjestämiä. Vihdoin on alkanut tulla edistystä. Toinen ui nyt noin 25m, toinen noin 10m alkeisselkää ja myyräuintia. On ollut tosi takkuista. Eivät millään meinanneet ensin suostua sukeltamaan ja siihenhän nuo opetukset perustuu.
On käyty myös paljon rannalla, mutta siellä hyvä että nilkat kaatavat. Vain uimahallissa ja maauimalassa suostuvat uimaan kunnolla.
Miten lapsi opetetaan uimaan? Uimakoulussa on jo kaksi kertaa ollut, mutta miten muuten oppimista voi nopeuttaa?
Pyöräilemään oppi kun laittoi pyörän selkään ja käski ajamaan, samoin hiihtämään ja luistelemaan. Järveen ei voi vain heittää ja käskeä uimaan.
Meillä poika oppi 3 -vuotiaana uimaan, mutta ei vieläkään 4,5 vuotiaana tajua pyöräilystä, hiihtämisestä tai luistelusta mitään. Lapset on erilaisia!
Meidän pojalla on ollut ihan vauvasta asti luontainen kiinnostus olla vedessä, vauvanakin olisi asunut ammeessa. Eli uskoisin, että kaikille ei se opettaminenkaan auta, kyllä pitää olla myös lapsella olla omaa motivaatiota uimaan oppimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi opetetaan uimaan? Uimakoulussa on jo kaksi kertaa ollut, mutta miten muuten oppimista voi nopeuttaa?
Pyöräilemään oppi kun laittoi pyörän selkään ja käski ajamaan, samoin hiihtämään ja luistelemaan. Järveen ei voi vain heittää ja käskeä uimaan.
Minä muistan vieläkin hämärästi kun opin uimaan sellaisilla selässä olevilla muovikellukkeilla. Niiden kanssa opin uimaan ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Minut opetettiin niin, että aikuinen piteli pinnalla ja minä polskin menemään. Siitä sitten pikkuhiljaa itsenäisempään polskimiseen kellukkeiden kanssa ja lopulta opin uimaan ilman apuja.
Lapset todella ovat erilaisia. Esikoinen osasi 3.5-vuotiaana ajaa ilman apupyöriä ja vuotta myöhemmin oppi räpiköimään (uimahallissa) 10 metriä ilman uimaliiviä tai kellukkeita.
Kuopus ei kuusivuotiaana ole kertaa lukuunottamatta suostunut uimahalliin saati altaaseen tai järveen, kotona suihkussakäyntikin on toisinaan taistelua.
Uumataitoinen voi hukkua yhtä lailla, ei siinä välttämättä uimataito valitettavasti pelasta jos lapsi joutuu yllättäen veteen ja vetää paniikissa vettä henkeen, esimerkiksi. Totta kai uimataito on erittäin tärkeää mutta turha kuvitella että hukkumisonnettomuudet johtuisivat siitä ettei lapsi osaa uida tai että uimataitoista lasta ei tarvitse valvoa jatkuvasti veden äärellä.
Ps. Laiturit ovat erityisen vaarallisia ja vain harva pitää lapsilla pelastusliivejä laiturilla.
Minä en meinannut millään oppia uimaan, taisin oppia vasta 9-vuotiaana. Pidin vedestä, mutta lapsena minulla oli muutama kokemus, joiden takia pelkäsin tavallaan vettä enkä uskaltanut luopua kellukkeista. Esim. olin lapsena meinannut hukkua, kun minua ei vahdittu ja tipuin syvään veteen ja painuin pinnan alle joksikin aikaa, isoisäni pelasti minut viime hetkellä. Tuon jälkeen joskus merellä uimassa ollessa iso aalto pyyhkäisi minut mukaansa, taaskaan kukaan ei vahtinut minua ja ajauduin todella kauas rannasta. Merellä oltaessa myös jokin kasvi takertui todella tiukasti jalkaani ja veti minua pinnan alle. Vielä näiden lisäksi olin soutuveneessä veljeni kanssa ja hän alkoi tahallaan keikuttaa venettä puolelta toiselle niin, että vettä tuli sisään ja olimme keskellä järveä. En suostunut enää soutuveneeseen tuon jälkeen koskaan.
Kerran sitten äitini vei minut taas uimaan ja kun olimme syvässä päässä, repi väkisin kellukkeet pois, eikä päästänyt minua reunaan kiinni. Olin tietysti ihan hysteerinen, mutta osasin uida, kuten moni olikin arvellut. Tuon jälkeen en silti uinut paljoa enkä koskaan mennyt uimaan niin, etten ylettäisi pohjaan. Vieläkin pelkään vettä enkä ui kuin todella vähän ja senkin vähän vain niin, etten ole yksin uimassa.
Itse menin uimakouluun alle kouluikäisenä, mutta varsinaisesti opin uimaan vasta 15-vuotiaana. No toki uin jotenkuten ennen sitäkin, jos sitä räpiköintiä nyt uinniksi voi kutsua.
Vauvauintiin heti kun mahdollista.
Meidän 6-vuotias osaa uida mutta ei suostu uimaan kuin lämpimässä vedessä. Nyt kesällä esim ei ole käynyt uimassa, koska uimahalli on kiinni. Uimahallissakaan ei silti suostu menemään kuin lämpimän terapia-altaaseen, jossa vesi on 32 astetta tai enemmän. Ei puhettakaan että menisi luonnonveteen muuta kuin kahlailemaan, edes maauimala ei onnistu ellei ole tuuleton hellepäivä.
Ei kaikki lapset mitenkään luonnostaan tykkää pulikoida. Jos meillä olisi pitkä matka uimahalliin tai siellä olisi lastenaltaassa kylmää vettä, lapsi ei varmasti olisi oppinut uimaan.
Meillä 6v nimenomaan opettelee uimaan myös pelastusliivit päällä.
Pystyy kellumaan ja harjoittelemaan potkimista jaloilla. On ihan innoissaan 😀
Uimataidon määritelmä on, että syvään veteen pudotettu/hypännyt ihminen pystyy pintaan noustuaan uimaan yhtäjaksoisesti 200m, josta 50m selkäuintia.
Tuo muuten jää yllättävän monelta itseään uimataitoisena pitävältä tekemättä.
Kumpaa taitoa tarvitaan enemmän? Moni pyöräilee kouluun päivittäin mutta harva käy uimassa joka päivä.
Viisivuotiaani on aina pitänyt vedestä, mutta pään laittaminen veteen on ollut kauhistus. On muutenkin hidas lämpiämään uusille asioille, joten arvelin, ettei lyhyistä uimakouluista ole apua.
Laitoin uimaseuran vesikirppuryhmään, ja talven aikana lapsi on rohkaistunut todella paljon. Vielä ei ihan ilman apuvälineitä ui, mutta syksyllä jatkaa seurassa.
Joillain vaan uimaan oppiminen kestää ja vaatii lukemattomia toistoja.
Nykyään monet lapset curling-metodilla kasvatettu täysiksi pelkureiksi, eivät itse uskalla yhtään mitään.
ja vanhempansa vielä vähemmän uskaltavat ,sitten tulee tuollaisia uutisia vähän väliä.
Tuossa isojen lasten kellukkeiden pakkokäytössä ja äidin yliarkuudessa voi olla joku suvun tragedia taustalla
Minun lapsuudenperheessäni me emme saaneet mennä veteen ja oppia uimaan kuin vasta melkein teini-,ikäisinä, kun äidin pikkuveli oli hukkunut kotipihan viereiseen jokeen. Isä oli merenrannalla kasvaneena hyvä uimari ja salaa vei meitä edes rannalle, mutta äidin pelko tarttui ja kaikilla uimataito jäi heikoksi. Omat lapseni vein uimakoulusta toiseen, heti kun ikä salli. Itse jäin rannallaistujaksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään monet lapset curling-metodilla kasvatettu täysiksi pelkureiksi, eivät itse uskalla yhtään mitään.
ja vanhempansa vielä vähemmän uskaltavat ,sitten tulee tuollaisia uutisia vähän väliä.
Curling-metodilla eli lapset heitetään liukkaalle alustalle muitten tönittäviksi ainoana päämääränä, että vanhemmat saavat heillä itselleen pisteitä. Tarvittaessa heidät jopa poistetaan pelistä, jos voittaminen on sen kautta todennäköisempää.
Toivottavasti tuo äiti ei koskaan keksi sitä tosiasiaa, että ihminen voi hukkua vaikka käyttäisikin pelastusliivejä. Toki hieman riskialtista kirjoittaa tätä tänne, koska hän voi tämän vaikka lukea...