Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha se on koulua syyttää. Jos lapsi ei kerta osaa uida eikä ole koulussa uinut niin vanhemmat ei päästä uimaan, eihän?

Vierailija
22/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hukkumisten pitäs tapahtuu v-merellä, kaikki hyötysvät. Suru hukkuneen suomalaislapsen ennen aikasen edes menon vuoksi.

Sinua ei jää kukaan kaipaamaan, tervemenoa sairas tyyppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa mennään uimahalleille. Monet vie 6 v lapsen uimakouluun. Eikö osannut uida? Eikö kukaan aikuinen ollut mukana. ?

Uimahalli ei ole yhtä kuin oikea vesi. Oikean järven kokemus eroaa siitä hyvin paljon. Vaikka olisi uimahallissa opetettu, niin oikea vesi iskee yllättäen.

Minun nuoruudessa pienenä meitä opetettiin järvessä. Eipä kyseisellä pienellä kunnalla ollut edes uimahallia.

tottakai käydään myös vanhempien kanssa järvessä tai meressä uimassa. Itse opin kotirantsussa. Eikä meitä vahdittu edes 7 v. Uitiin pitkittäin ei ulapalle. Mentiin välillä naapureiden rantaan.

Vierailija
24/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vahdin aina silmä kovana mutta onhan se, kun kouluun menee, niin sitten aika lailla omalla vastuullaan. Eli 8- vuotias päättää lain mukaan itse uimisistaan.

Mitä ihmettä nyt taas, 0/5

Valitettavasti ei ole provo. Kaikki 5 lastani ovat hukkuneet tällä tavalla.

Vierailija
25/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista. Olen pahoillani kaikkien lapsen läheisten ja kavereiden puolesta.

Hirveitä ja sydämettömiä kommentteja täällä taas. Niin uskomatonta! "Vanhemmat sai opetuksen" jne... Jossain Iltapskan kommenteissakin syyllistettiin vanhempia.

Muistan itse, kun tuttu lapsi menehtyi tapaturmassa, ja palstalla tottakai oli pitkät spekulaatiot tapahtuneesta. Aiheutitte valtavaa surua ja vihaa omaisissa. Eikö se lapsen menetys riitä?

Vierailija
26/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista. Olen pahoillani kaikkien lapsen läheisten ja kavereiden puolesta.

Hirveitä ja sydämettömiä kommentteja täällä taas. Niin uskomatonta! "Vanhemmat sai opetuksen" jne... Jossain Iltapskan kommenteissakin syyllistettiin vanhempia.

Muistan itse, kun tuttu lapsi menehtyi tapaturmassa, ja palstalla tottakai oli pitkät spekulaatiot tapahtuneesta. Aiheutitte valtavaa surua ja vihaa omaisissa. Eikö se lapsen menetys riitä?

Kommentteja mitenkään puolustelematta... sen verran pitää olla itsesuojeluvaistoa että pysyy poissa palstoilta ja iltapuluista jos omalle kohdalle osuu.

Vierailija
27/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omat lapset oli pieniä, yllätyin muutaman tuttuni mielipiteestä, että kyllä ne voi mennä keskenään uimaan, kun onhan sitä eskarissa ja ekaluokalla opetettu uimaan.

Niin, koiraa osasivat räpiköidä ja alkeita jostain muusta ja vähän sukeltaa. Taidot eivät kyllä riittäneet siihen, että vesi syvenikin yhtäkkiä ja jalat ei yltänet pohjaan ja siitä olisi pitänyt aallokossa uida rantaan.

Pitivät minua typeränä ja ylihuolehtivana, kun kävin itse uimassa lasten kanssa, enkä päästänyt niitä keskenään.

Vierailija
28/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aikuisia uimataitoisia sitten hukkuu koko ajan? 

Appivanhempani ovat näitä, että kun lapsi oppii uimaan, sitä ei tarvitse vahtia järvessä. Jooh. 

Vierailija
29/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vahdin aina silmä kovana mutta onhan se, kun kouluun menee, niin sitten aika lailla omalla vastuullaan. Eli 8- vuotias päättää lain mukaan itse uimisistaan.

Ei todellakaan päätä itse.

Kyllä päättää jos vesistöä on kodin vieressä ja lapsi yksin ulkona.

Toki vanhemmat ohjeistavat mutta ei lapset aina tottele.

Meiltä matkaa 200 metriä rannalle.

Kyllä lapset karkasi useinkin rannalle tai satamaan.

Tuon ikäiset on ulkona ilman vanhempia.

Ovat nyt jo melkein aikuisia.

Osa ihmisistä asuu lähellä järveä tai merta, moni ei näytä sitä ymmärtävän.

Vierailija
30/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin näiden kouluikäisten hukkuminen yllättää. Pienemmät lapset ymmärtää, jos ei ole uimataitoa ja se vesi vaan kiinnostaa.

Mutta monella kouluikäiselllä on jo uimataito ja koululainen ymmärtää sääntöjä ja mitä hukkuminen tarkoittaa. Iskeytyykö siinä pää ja menee taju vai miten nuo oikein tapahtuu..

Tämä lapsi oli kehitysvammainen.

Vierailija
31/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 8-vuotias saa ulkoilla kavereiden kanssa ja myös mennä kavereiden luo itsenäisesti, kaikki asuvat kilometrin säteellä. Koulumatkankin kulkee itse, 1,5 km. Joelle on tästä 700 metriä, sinne meneminen ilman aikuista on ehdottomasti kiellettyä, hänen kaverinsa kuitenkin saavat mennä, mitä ihmettelen syvästi. Saavat myös kekkuloida joen jäällä vapaasti. Lapseni lupasi että tulee kotiin jos kaverit suunnittelevat joelle lähtöä, ja minä hölmö uskoin. Kerran tuli paha aavistus ja lähdin seuraamaan kaveriporukkaa jossa tyttöni oli, ja joellehan ne menivät. Hyppimään liukkaille kiville kaislikkoon. Joessa on kova virtaus ja pato monen metrin pudotuksella, padolla usein ohijuoksutus (vai mikä se on) meneillään, se on henki pois kun sinne ajautuu ja putoaa. Onneksi oma tyttöni sentään oli ymmärtänyt olla menemättä kivien päälle ja pysyi rannassa, mutta ne leikit jäivät siihen, eikä näiden kavereiden kanssa ole lupaa lähteä mihinkään, omassa pihassa saavat leikkiä. Hämmästyttää miten vapaasti osa vanhemmista antaa lastensa leikkiä veden äärellä, niin kuin tämäkin av-tyyppi että 8-vuotias saa päättää itse uimisistaan. Tuollaisia oikeasti on olemassa ja se on pelottavaa.

Vierailija
32/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet painaa jne..

Vierailija
33/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se siitä, jos ei osaa edes kertoa menevänsä uimaan. Minkä sille kukaan voi sitten.

Vierailija
34/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha se on koulua syyttää. Jos lapsi ei kerta osaa uida eikä ole koulussa uinut niin vanhemmat ei päästä uimaan, eihän?

Uimaan opitaan uimahallissa ja uimakoulussa. Uimakouluja pidetään talvellakin. Hyvä harrastus myös aikuisille koska voi uida itse sillä välin kun lapsi on oppitunnilla.i

Vierailija
35/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma 8-vuotias saa ulkoilla kavereiden kanssa ja myös mennä kavereiden luo itsenäisesti, kaikki asuvat kilometrin säteellä. Koulumatkankin kulkee itse, 1,5 km. Joelle on tästä 700 metriä, sinne meneminen ilman aikuista on ehdottomasti kiellettyä, hänen kaverinsa kuitenkin saavat mennä, mitä ihmettelen syvästi. Saavat myös kekkuloida joen jäällä vapaasti. Lapseni lupasi että tulee kotiin jos kaverit suunnittelevat joelle lähtöä, ja minä hölmö uskoin. Kerran tuli paha aavistus ja lähdin seuraamaan kaveriporukkaa jossa tyttöni oli, ja joellehan ne menivät. Hyppimään liukkaille kiville kaislikkoon. Joessa on kova virtaus ja pato monen metrin pudotuksella, padolla usein ohijuoksutus (vai mikä se on) meneillään, se on henki pois kun sinne ajautuu ja putoaa. Onneksi oma tyttöni sentään oli ymmärtänyt olla menemättä kivien päälle ja pysyi rannassa, mutta ne leikit jäivät siihen, eikä näiden kavereiden kanssa ole lupaa lähteä mihinkään, omassa pihassa saavat leikkiä. Hämmästyttää miten vapaasti osa vanhemmista antaa lastensa leikkiä veden äärellä, niin kuin tämäkin av-tyyppi että 8-vuotias saa päättää itse uimisistaan. Tuollaisia oikeasti on olemassa ja se on pelottavaa.

Näinhän se on. Annetaan lapsille lupa roikkua rannalla ja keväällä jäitten lähdön aikaan irtojäillä. Jos sitten joku hukkuu, samat mammat huutaa kuorossa, ettei näille mitään voi, kun lapsi riistäytyy kädestä ja juoksee laiturille ja hukkuu. Että ei niitä kannata kieltää, kun eihän niille hukkumisille mitään voi.

Vierailija
36/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin näiden kouluikäisten hukkuminen yllättää. Pienemmät lapset ymmärtää, jos ei ole uimataitoa ja se vesi vaan kiinnostaa.

Mutta monella kouluikäiselllä on jo uimataito ja koululainen ymmärtää sääntöjä ja mitä hukkuminen tarkoittaa. Iskeytyykö siinä pää ja menee taju vai miten nuo oikein tapahtuu..

Kouluissa ei varmaan opeteta enää lapsia uimaan kuten ennen?

Vanhempien vastuullahan se on, mutta omalla 8 vuotiaalla oli juuri keväällä koulussa viikon uintiopetusta joka päivä.

Ainakin omassa kaupungissa ekat vuodet keskitytään vaan vedessä liikkumiseen ja muuhun sensellaiseen, sitten aletaan harjoitella kroolia ja selkäkroolia ja vasta neljännellä luokalla aletaan käydä läpi rintauintitekniikkaa. Jotenkin itsestä tuntuu todella typerältä järjestykseltä, eikö kaikkein tärkein olisi opetella ensin se rintauintitekniikka noiden tutustelujen jälkeen, sitähän se lapsi siellä luonnonvesissä uidessaan eniten tarvitsee eikä mitään selkäkrooleja...

Vierailija
37/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa ei varmaan opeteta enää lapsia uimaan kuten ennen?

No kyllä opetetaan, mutta ei 8- vuotias ole vielä kauaa koulua käynyt! Ihme syyllisten etsintää taas. Eiköhän syyllisiä ole ihan tasan he, jotka jättivät lapsen vahtimatta (vanhemmat?)

En nyt tiedä tämän kyseisen tapauksen lasta, mutta vahditko itse 8-vuotiasta sillä tavalla että hän ei ole hetkeäkään poissa näköpiiristäsi? Miten suoritat vahtimisen esim. koulumatkoilla?

Vierailija
38/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman ikäisenä päätin mennä yksin uimaan tutulle rannalle. Kompastuin liukkaalla laiturilla ja lensin veteen. Säikähdin, ja luulin kuolevani. Hyvä uimataito kuitenkin oli, ja pääsin pintaan. Jos olisin panikoinut, lyönyt pääni tai haukannut vahingossa vettä keuhkouhin, se olisi ollut siinä. Pienestä se voi valitettavasti olla kiinni.

Vierailija
39/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä tapaus. ☹️ Kansan kielellä kun sanon, niin kun vettä henkäisee kunnolla keuhkoihin niin se vedestä pintaan nouseminen ei ole ihan helppoa ja kaikki on kyllä pienestä hetkestä kiinni. Lapsi ei pystynyt nousemaan veden alta ja kukaan ei häntä ajoissa löytänyt. Vaikka hänet olisi saatu pintaan aiemminkin niin tuskin olisi enää auttanut. Hukkuminen tapahtuu nopeasti.

Vierailija
40/47 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimaan opitaan uimahallissa ja uimakoulussa. Uimakouluja pidetään talvellakin. Hyvä harrastus myös aikuisille koska voi uida itse sillä välin kun lapsi on oppitunnilla.i

Uimataito on tottakai hyvä asia, mutta uimapuvussa uimahallissa on aika erilainen asia lapselle kuin farkuissa, t-paidassa ja lenkkareissa järvessä. Vaatteet ihan oikeasti voivat kastuttuaan painaa tosi paljon. Olen itse harrastanut kilpauintia, mutta ei mielestäni voi verrata uimahallissa uimista yllättäen vedenvaraan joutumisen kanssa. Varsinkaan, jos kyse on lapsesta.