Missä/minkälaisissa tilanteissa kotona noudatat ohjetta "vie mennessäs, tuo tullessas?" Vai noudatatko ollenkaan?
Itsélleni tulee arjessa monia tilanteita mieleen.
Esim. Kun lähden kauppaan, täytän kestokassin täyteen kierrätettäviin meneviä pahveja, tölkkejä, lasipurkkeja, metalleja. Otan myös samalla ovenpielestä mukaan roskapussin.
Kauppaan lähtiessä heitän roskapussin samantien roskikseen, jatkan kaupan pihalle, heitän siellä kierrätettävät asiat omiin pisteisiinsä. Sitren kun kassi on tyhjä, saan siitä sopivasti kauppakassin ostoksille.
Käyn kaupassa, teen ostokset ja kotimatkalla vielä tarkistan kotiintullessa, onko postilaatikkoon tullut postia. Monta asiaa tuli tehtyä yhdellä ja samalla reissulla. Myös päivän liikunta tuli hoidettua siinä samalla hyötyliikunnan merkeissä, ei tarvitse enää (välttämättä) erikseen lähteä enää lenkille.
Ja kauppakassien kanto on mulle sama kuin toisilla kuntosalilla käynti.
Mun vaan ei tartte maksaa mitään lihasteni kasvattamisesta. 😉
Toinen asia on suihkussa ja vessassa käynti. Kun menen vessaan, hoidan mahdollisimman monta asiaa samalla reissulla. PeEn hampaat, käyn suihkussa, laitan hiukset. Pöntöllä istuessa kätevästi tulee surffailtua pääotsikot päivän uutisista, tietää missä mennään. 😊
Sitten vessasta pois lähtiessä vien likapyykit vaatehuoneessa olevaan likapyykkikoriin. Samalla nappasen pari rullaa vessapaperia vessaan vietäväksi.
Yleensä kaupasta tulee ostettua isompia määriä talouspaperia ja wc-paperia. Esim 16rll ja 24rll). Niitä tulee säilyteltyä vintillä. Sieltä mun tulee samalla nappastua aina yksi pienempi paketti talouspaperia (4rll) ja wc-paperia (6rll) mukaan kun käyn viemässä pyykit sinne kuivumaan. Ja tuon ne säilöön vaatehuoneeseen. Ei tartte montaa erillistä turhaa reissua tehdä vintille.
Ja ainiin yksi vielä tuli mieleen. Kun lapsen vaatteet jää pieniksi, laitan niitä sitä mulaa aina tyhjään pyykkikoriin ja samalla kun vien puhtaat pyykit samassa korissa vintille kuivumaan, saan vietyä pieniksi jääneet vaatteet vintille säilöön kassiin jossa ne odottaa jotakin kauppakertaa että saan ne vietyä samalla eeissulka esim lähellä asuvalle ystävälle tai kaupan pihassa olevaan vaatekierrätyspisteeseen.
Itse tykkään tosi paljon hoitaa monta asiaa samalla reissulla ja noudattaa näin ohjetta "tuo tullessas, vie mennessäs". 🤗
Kommentit (10)
Kotona vien roskat ulos lähtiessäni yms. mutta muuten en kotona noudata periaatetta.
Töissä tulee mietittyä enemmän, koska töissä saa kävellä koko päivän. Ärsyttää kävellä ison rakennuksen toiseen päähän ja huomata, että jotain unohtui.
No aina, kun siirryn huoneesta toiseen. Meillä kaikki onkin aina paikallaan. En voi ymmärtää ihmisiä, joilla on roskia joka paikassa, likaisia astioita, vaatekasoja... Ei niitä kerry, kun aina sohvalta noustessa ottaa tavarat matkaan. Eikä tarvitse pitää mitään epätoivoisia suursiivouksia tai hävetä, kun joku tulee käymään.
En jaksanut lukea loppuun saakka, mutta käyn postilaatikolla ennen kauppaan lähtöä ja heitän samalla kaikki turhat mainokset roskiin.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
No aina, kun siirryn huoneesta toiseen. Meillä kaikki onkin aina paikallaan. En voi ymmärtää ihmisiä, joilla on roskia joka paikassa, likaisia astioita, vaatekasoja... Ei niitä kerry, kun aina sohvalta noustessa ottaa tavarat matkaan. Eikä tarvitse pitää mitään epätoivoisia suursiivouksia tai hävetä, kun joku tulee käymään.
Mulla on pöydällä. Mausteita. (tuoreita yrttejä astiassa) Jos mä vien ne keittiöön, ne on tiellä siellä.
2 Kynttilää alustalla. Yksi ilman alustaa, kun sitä ei ole vielä poltettu. Yksi tuikkuteline. Kaukosäädin. Kampa.
Kosteuspyyhkeitä. Paperia. Mainoksia. Lehtiö. Paperia.
Kuminauha ja kaksi mehupurkin korkkia. Yksi tyhjä mehupurkki. <- Nämä mä varmaan voinkin viedä seuraavaksi mennessä. (kusettaa, olen juonut tyrniä, saman värisenä se ulos tulee, täytän reissulla mukin lisää sitä)
Tulitikut (saa kynttilät syttyyn) Valojen kaukosäädin, Raid purkki (suihkuttelin hyttysiä, en ole jaksanut laittaa oveen hyttysverkkoa Mutta! Onneksi se on pöydällä)
Tietokoneen johto. Ostin uuden tietokoneen mutta laitoin vanhan koneen johdon kiinni! Mihinhän mä tuon laittaisin ?
Yksi Kaukokiidon kuitti on pöydällä. Toinen kuitti putosi lattialle. Ehkä huomenna nostan.
Elämä on kovaa.
Sinccis
Vien roskat kauppaan lähtiessäni. Täytän vesimukin (iso muovinen, jossa on kansi ja pilli; siemailen koko ajan vettä kotona) lähes joka kerta muista syistä keittiössä käydessäni, vaikka muki olisi vasta puoliksi tyhjä.
Muita ei tule mieleen. En ole kauhean käytännöllinen ja säntillinen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ketkä asuvat isoissa taloissa, niin eiköhän tavaroiden kuljettelu tule ihan luonnostaan miettimättä. Itse asun yksiössä, ja pyykkitupa, roskis ja postilaatikko ovat ihan eri suunnalla, joten en voi heittää mitään matkan varrella. Kaikki pitää viedä erikseen, mikä välillä aiheuttaa ärtymystä.
Koko ajan liikkuessani kotona tai töissä. Käyn kaupassa kotimatkalla, kotona vien tavaroita paikoilleen ja tuon niitä tarvitessani. Koska asun kerrostalossa, jossa on kaikki kierrätys roskakatoksessa ja posti tulee luukusta eteiseen ja pyykit kuivataan pesutornin rummussa, paljon tuosta ap:n touhusta on tarpeetonta.
No siis koko jatkuvasti. Meillä on tilaa neljässä kerroksessa ja rappujakin kahdella puolella, koko ajan kulkiessani vien jotain ja tuon taas kun kuljen takaisinpäin. Jos vien kellariin puhtaita pyyhkeitä saunalle, haen samalla pyykkejä ja ehkä vien roskat jos niitä on, kodinhoitotiloista pyykkejä viedessäni taas vien lisää puhtaita vaatteita muihin kerroksiin... Aina välillä asuintiloissa kulkiessani siirtelen siivousvälineet seuraavaan paikkaan jne. Eli todellakin saa koko ajan viedä ja tuoda, siihen kyllä tottuu :)