Vaikea luopua tavaroista
Jemmaa lasten vanhoja tavaroita, pelejä, junaratoja, Aku ankka- lehtiä, legoja. Lapset olisivat valmiita luopumaan niistä, mutta minä en jostain syystä pysty. Kuvittelen, että tulevat lapsenlapset leikkivät niillä joskus. Mutta ei niitä varmaan tarvitsisi olla noin älyttömän paljon. Miten pystyisin luopumaan?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Kehitys kehittyy ja leluista löydetään ties mitä myrkkyjä, joidena vuoksi asiantuntijat varoittavat antamasta vanhoja leluja lapsille. Varsinkin pienille.
Tai sitten uusissa Kiina-leluissa on ties mitä uusia myrkkyjä, joita ei nykyään osata varoa.
Säästettävissä kannattaa miettiä myös määriä. Jos Akuja on monta vuosikertaa, riittäisikö 1 tai 2? Onko osa leluista huonokuntoisia? Ja tietty tarkistaa niiden säilöttyjen kunto aina välillä, meillä oli esim minun vanhoista barbeista osan raajat muuttuneet oudon tahmeiksi, oli siis säilytetty sisällä vanhan huoneeni vaatekomerossa pahvilaatikossa. Eikä tyttäreni edes tykännyt barbeista, joten ihan turhaan niitä hillottiin kaapissa. Jotkut kankaiset lelut olivat myös hapertuneet aikojen saatossa niin että hajosivat käsiin. Puulelut ovat ehkä kestävimpiä.
Mä olen säästänyt osan. Ihan siksi kun meillä käy lapsivieraita, olen 49 v ja nuorin siskoni on 33 V. . Eli Legot, junarata, pari nukkea ja pari Barbieta ja pari pikkuautoa ja kauko-ohjattavia. Mahtuvat hyvin pariin muovilaatikkoon. Lapset viihtyy paremmin ja aikuiset saa jutella. Akuja ei kannata säästellä.
Eli raakkaa mutta jätä jotain mikä mahtuu paariinkin boksiin.
Mun lapseni leikki innoissaan 1920-luvulta peräisin olevilla leluilla.
Siellä on sellainen pajatson tapainen ja toisessa lelussa lasilevyn alla pitää saada hiirelle silmät ja korvat ja sitten on laatikollinen. puupalikoita, joista voi rakentaa esim talon ja puinen joku keilan tyyppinen, josta saa pisteitä (en osaa selittää) ja sitten littana mies figuuri, jolle pitää heittämällä saada rengas nenään yms.
Ongelmana on liiat tavarat talossa. Eli noita leluja ei oo saatu kaiverrus kaikkia edes esiin, kun muutakin säästettyä tavaraa on liikaa.
Mutta niin se on, että jos säästää lapsenlapsilleen tavaraa, kannattaa säästää vähän kaikenlaista (ehjää), sillä ei sitä osaa sanoa, mikä niitä vuosikymmenten päästä kiinnostaa.
Ns. hordaaminen on mielisairaus, johon pitää hakea apua.
Pois heittäminen vaan saastuttaa. Useimmat lelut säilyvät seuraavallekin sukupolvelle.
Näin kahden lapsen äitinä vaan ärsyttää kun meille tuodaan jotain vanhaa rojua, koska jokaiselle lapselle kuitenkin kerääntyy ihan tarpeeksi niitä omia mieluisia leluja. Ja kun vanhempieni kodista kaivelin 80-90-luvuilta hillottuja leluja, muoviset halkeilee leikissä, palikoista murenee maali, barbeilta napsahtaa raajat irti, palapelit pölisee vanhuuttaan... Ja ne vaatteet, vaikka joku mekkokin olisi ollut kuinka ihana silloin 30 vuotta sitten, se ei ole sitä enää! Se on kummallisen mallinen, painaa kaulaa, kuivunut kangas raapii kaulaa jnae... Kiertoon vaan kaikki, vaikka roskalavalle lahjoitukseen, niin leluilla voi leikkiä joku jolle ne ovat nyt muodikkaita ja mieluisia!
Ps. suosittelen lukemaan KonMari-kirjan.
Vierailija kirjoitti:
Näin kahden lapsen äitinä vaan ärsyttää kun meille tuodaan jotain vanhaa rojua, koska jokaiselle lapselle kuitenkin kerääntyy ihan tarpeeksi niitä omia mieluisia leluja. Ja kun vanhempieni kodista kaivelin 80-90-luvuilta hillottuja leluja, muoviset halkeilee leikissä, palikoista murenee maali, barbeilta napsahtaa raajat irti, palapelit pölisee vanhuuttaan... Ja ne vaatteet, vaikka joku mekkokin olisi ollut kuinka ihana silloin 30 vuotta sitten, se ei ole sitä enää! Se on kummallisen mallinen, painaa kaulaa, kuivunut kangas raapii kaulaa jnae... Kiertoon vaan kaikki, vaikka roskalavalle lahjoitukseen, niin leluilla voi leikkiä joku jolle ne ovat nyt muodikkaita ja mieluisia!
Ps. suosittelen lukemaan KonMari-kirjan.
Minun vanhoista leluistani ei ole mennyt juuri mikään huonoksi. Kaikki ovat olleet lapsilleni mieluisia. Ainoastaan erään barbimallin jaloissa on ajan mittaan tapahtunut häikkää. Muut on ihan priimaa. Ei maalit lohkeile tms. Oletko säilyttänyt niitä kylmässä? Nää on ollu huoneenlämmössä.
Myös vaatteet ovat aivan käyttökelpoisia. Kengissä on kahdet menneet huonoksi ja osa on liian outoja nykypäivään. Oikeasta farkkukankaasta tehtyjä farkkuja ei oo mukava enää käyttää, kun ovat joustamattomat.
Miksi hyväkuntoisia leluja tai vaatteita pitäisi joutua heittämään pois.
Ehkä puulelut ja kirjat on ihan turvallisia. Mahtaakohan legoista löytyä joskus joku haitallinen aine.