Miehen rasvaisuus
Ongelma on se, että miehestä lähtee niin paljon rasvaa, että meillä on jatkuvasti lakanat pilalla. Samoin hänen valkoiset t-paitansa ovat jo muutaman käyttökerran jälkeen pinttyneet keltaisiksi. Mies käy joka ilta suihkussa ja lakanat vaihdan joka toinen viikonloppu. Välillä kokeilin vaihtaa viikottain, mutta ei se tätä ongelmaa helpottanut yhtään. Meillä on läjä ällön näköisiä kellertyneitä lakanoita jotka ei lähde puhtaaksi millään. Onko kellään samaa ongelmaa? Miten olette ratkaisseet?Rahaa menee todella paljon lakanoihin ja miehen vaatteisiin, ei voi/ kannata enää edes ostaa mitään kalliita merkkejä.
Meinasin vaihtaa tummempiin lakanoihin, mutta ei sekään oikeen houkuta. Kuitenkin tietäisin ongelman olemassaolon, vaikka en enää näkisi sitä.
Kommentit (28)
Tämä saattaa kuulostaa nurinkuriselta mutta peseekö rasvoittuja itseään joka päivä suihkusaippualla? Se nimittäin kiihdyttää rasvoittumista. Jos kyse on jostain ylituotannosta tms se voi johtua esim hormonitoiminnasta ellei lääkäri löydä jotain syytä. Mutta itsellä on kokemus että rasvaisuutta voi hillitä ihan vain pesemällä itsensä pelkällä lämpimällä vedellä.
Hyvä huomio!
Tuota olen myös miettinyt. Käyn suihkussa joka arkiaamu, koska hiukset rasvoittuvat niin nopeasti etten kehtaa mennä töihin niin rasvaisella tukalla. En koskaan levitä suihkugeeliä kuin vain kainaloihin. Mutta ehkä ylipäätään vedellä peseminenkin kuivattaa. Olen joskus huomannut, että jokin kohta, jossa iho on hyvinkin kuivan, jopa hilseilevän näköinen saa aikaan tämän kiihtyneen öljyisyyden vaatteeseen. Ehkä kyseessä voisi olla talirauhasten pelastava hätähuuto kuivuuden takia. En ole kokeillut ihon rasvaamista, koska sitten paidat varsinkin ovat rasvaiset. Ehkäpä pitäisi testata.
Ja kahdelta lääkäriltä on kysytty eikä kumpikaan tiennyt asiasta.
Samaa ongelmaa olen itse miettinyt. Minulla ei ole tuota keltaista ja rasvaista vaan kuivaa valkoista ihan pikkuruista ja pölisevää hilsettä. Ilmeisesti sekin on rasvaa. Pojallani on tuota keltaista. Jos pestyt vaatteet on vähänkään aikaa kaapissa niin ne rupeaa haisemaan. Ei ole väliä peseekö 60 vai 90 asteessa. Esim. lakanat haisee likaiselle tuon rasvan takia.
Ongelma on erityisesti päänahassa, ihotautilääkäri on veikannut seborreaa, mutta mikään linimentti mitä on määrätty ei auta siihen, vaan vaiva pysyy vuodenajoista riippumatta. Onko kukaan löytänyt ratkaisua?
Minun miehessäni on rasvaista vain jutut.
Miks on naisen ongelma pestä miehen rasvahikipyykkiä?
Vierailija kirjoitti:
Hmmmm. Näiden kahden kertojan tarinassa on yksi sama piirre: miehellä on ikää, rasvaa puskee niin että vaatteet ja lakanat kellastuu, mutta iho on hyvä ja rypytön. Meillä töissä oli ennen esimies 45v, joka valitteli aina että valkoiset paidat menee tosi äkkiä keltaisiksi. Ja että aina hänen puolensa sängystä on ihan keltainen, vaimon ei. Tuo mies oli myös aivan rypytön ja todella hyväihoinen.
Rasvoittumisella ja talin tuottamisella on selkeästi yhteys ihon nuorekkuuteen. Geenit. Onkohan hyvin säilyneillä naisilla sama rasvoittumisongelma?
Ei ainakaan minulla. Ikää on kohta 60v, ja ei ole yhtään ryppyä kasvoissa. En ole ikinä törmännyt tuollaiseen rasvaongelmaan, en edes kuullut sellaisesta. Itselläni on aika kuiva iho, joten on outoa, että ryppyjä ei ole. Mnua pidetään 10-15 vuotta nuorempana aina kuin olen.
Lääkäriin selvittämään onko taustalla joku vaiva jota voi hoitaa.