Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset työvuorot hoitajille sitten kelpaisi?

Vierailija
19.07.2019 |

Ei saa olla aamuvuoroa iltavuoron jälkeen. Ei saa alkaa vapaat illasta vaan aamuvuorosta. Mitä ihmettä iltavuorojen jälkeen sit pitäis olla? Jos kumpikaan em. ei ole vaihtoehto, niin yöt olisi ainoa. Mutta koska öidenkään jälkeen ei saisi olla aamua niin koska ihmeessä sitten?
En kettuile, vaan en oikeasti ymmärrä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko aamua, viikko iltaa, viikko yötä ja asianmukaiset vapaat välissä?

Vierailija
2/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan osalle sopii se, että illan jälkeen tulee aamu, osalle taas se että illasta voi jäädä vapaalle. Ehkä, että työntekijöiden henkilökohtaisia toiveita kuultaisiin enemmän ja nämä toiveet pyrittäisiin ottamaan huomioon.

Itse toivon, ettei tule hirveän pitkiä työputkia. Kerran oli kuusi töitä-yksi vapaa-kuusi töitä -yhdistelmä, niin tuolloin olin todella poikki. Ja jos siinä on useampi ilta-aamu, se todellakin verottaa. Vaikka vapaat tulevatkin joskus, niin monesti tuommoisen työputken jälkeen ei kaksi vapaata mene muuhun kuin toipumiseen ja palautumiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silloinkin aamuun tultaisiin vapailta ja myös vapaat alkaisi iltojen jälkeen. Tuntuu että näistä kumpikaan ei tule kyseeseen..

Vierailija
4/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko aamuvuoroa peräkkäin on raskasta. Kolme on jo rankkaa. Itse tykkään illasta jatkaa aamuun. Illasta on hyvä jäädä vapaallekin. Kaksi yövuoroa peräkkäin on tarpeeksi.

Hoitotyö on raskasta sekä fyysisesti että psyykkisesti. Myös rankkaa on tilanteiden nopea muuttuminen ja jatkuva tietyn työn keskeytyminen, kun tulee jotain yllättävää. Koko ajan on monta asiaa hoidettavana. Olen siis sairaanhoitaja, jolle kuuluu ihan kaikki hoitotyö perushoitoa myöten, lääkärinkierrot, kotiuttamiset...

Vierailija
5/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikko aamua, viikko iltaa, viikko yötä ja asianmukaiset vapaat välissä?

Ei toimi, kun öissä on vain aina yksi kerrallaan.

Päälle tähän se lukematon määrä toiveita, mitä ihmiset laittaa. 

Ja se huuto, jos on monta iltavuoroa peräkkäin ja joutuu jäämään illasta vapaalle

Ai niin ja tuossa joutuu tulemaan vapailta aamuun. Sekään ei käy

t. listoja joskus tehnyt

Vierailija
6/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päälle 30v tehnyt hoitotyötä ja ei ole ollut listoista valittamista. Olen tehnyt myös aikaa, jolloin työviikko oli 40 tuntia ja oli pätkäaamu klo 7-13.

Illasta aamuun ei ole mikään ongelma. Kun jatkat aamulla hommat siitä, mihin illalla jätit, pysyy hyvin homma kasassa ja voit suunnitella tekemisesi kaksi vuoroa yhteen. Eli menet omille jäljillesi. Ja tuleehan sen aamun jälkeen pidempi tauko, kun seuraavana päivänä on ilta.

Olen ollut töissä paikassa, missä oli kiertävä lista. Olen tehnyt välillä pelkkää iltaa ja yötä, kun työkaveri lääkärintodistuksella teki vain aamua. Olen ollut paikassa, missä oli pelkkää aamuvuoroa.

Kaikki käy, kun asennoituu niin, että vuorotyöhön olen lähtenyt ja teen ne vuorot, mitkä listaan on määrätty.

Vierailija
7/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee itse hoitotyötä enkä vuorotyötä, mutta eniten minua on ihmetyttänyt vuoro nimeltä pätkäaamu ja yö. Aamulla töissä klo 7-13 ja illalla työvuoro alkaa klo 22. Minusta tuo kuulostaa kidutukselta. Vieläkö tuollaisia vuoroja on? Ei menisi läpi paperitehtaalla.

Vierailija
8/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ergonominen työvuorosuunnittelu olisi valtaosan toive. Ensin aamut, sitten illat ja lopuksi yöt, sitten vapaat. Ei ykkösvapaita eikä kohtuuttomia työputkia. Ei vkl-töitä ennen lomaviikkoa. Ykkösvapaa illan ja aamun välissä on ihan yhtä tyhjän kanssa. Toiveiden huomiointi, jollekin ilta-aamut sopivat, ts. joku pystyy nukkumaan riittävästi siinäkin välissä, sillä saa pidennettyä vapaata sitten toisessa kohtaa. Toiveiden huomiointi olisi ihan mahdollista, jos työnantajalla olisi siihen tahtoa.

Vierailija
9/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin töissä paikassa jossa oli aamua ja iltaa miten sattui, suurin osa viikonlopuista vapaita ja jos oli viikonloppuvuoro niin toisena päivänä oli ilta ja toisena aamu.

Paikassa oli vakiyököt viikko töitä-viikko vapaata periaatteella.

Se oli ihana paikka olla töissä verrattuna vanhuspuoleen jossa vapaana on n. joka kolmas viikonloppu ja usein vapaita vain yksi päivä jolle jäädään illasta ja seuraavana päivänä mennään aamuun. Viikonloppuisin ja pyhinä on vähemmän väkeä töissä vaikka työtä on usein vähintään yhtä paljon kuin arkenakin.

Vierailija
10/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä on olemassa pätkäaamuja (7-12) ja yövuoro perään (21-07) ainakin tk:n vuodeosastoilla. Myös joillakin hoivilla on.

Vierailija
11/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät putket, joiden välissä vain yksi vapaa ja sekin vedetty ihan minimiin. Toistuessaan tuntuu jo kettuilulta.

Vierailija
12/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ergonominen työvuorosuunnittelu olisi valtaosan toive. Ensin aamut, sitten illat ja lopuksi yöt, sitten vapaat. Ei ykkösvapaita eikä kohtuuttomia työputkia. Ei vkl-töitä ennen lomaviikkoa. Ykkösvapaa illan ja aamun välissä on ihan yhtä tyhjän kanssa. Toiveiden huomiointi, jollekin ilta-aamut sopivat, ts. joku pystyy nukkumaan riittävästi siinäkin välissä, sillä saa pidennettyä vapaata sitten toisessa kohtaa. Toiveiden huomiointi olisi ihan mahdollista, jos työnantajalla olisi siihen tahtoa.

Tuolla toisessa ketjussa just moni valitti että ei missään nimessä vapailta aamuun... sillä ihmettelinkin että milloin ne aamut sit pitäisi olla.

Ap

Vierailija
13/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä on olemassa pätkäaamuja (7-12) ja yövuoro perään (21-07) ainakin tk:n vuodeosastoilla. Myös joillakin hoivilla on.

Ai kamala. Johan tuossa menee vapaasta työmatkoihin, harva nukahtaa heti kun pääsee sänkyyn ja sitten vielä muut perheenjäsenet häiritsevät päivällä nukkumista.

Vierailija
14/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä inhoan näitä ergonomisia listoja. Vapailta aamuun tulo on helvettiä, kun ei saa unta. Toiseksi, jos tulee iltaan, ehtii tulla reissultaan kotiin aamulla ja ehtii töihin. Vapaa tuntuu pidemmältä.

Voin aivan hyvin olla viikonlopun töissä ennen lomaa. Olen tänäkin vuonna. Ja ihan vapaaehtoisesti.

Ykkösvapaat ovat ihan kivoja joskus katkaisemaan työputken. Aamu, missä työajan lyhennyt, vapaa ja iltaan. Minusta ainakin tuntuu oikealta vapaalta ja ehtii tehdä vaikka mitä.

Nykyään noita valittajia on aivan kamalasti. Senkin ajan, kun tekisi töitä, se työnteko olisi helpompaa.

Vierailija
15/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sopii miten vaan, kunhan työaika olisi max. 80%, että ehtii palautua.

Harmi vaan, että on aivan järkyttävän vaikeaa (mahdotonta, jos ei ole pikkulapsia tai lekurin todistusta) saada työnantaja suostumaan siihen, että teet osa-aikasta!!

Itse päädyin irtisanoutumaan, ja teen nykyään vain keikkaa.

Vierailija
16/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä yhteisöllinen työvuorosuunnittelu, joka tarkoittaa, että suunnittelemme työvuoromme itse sähköisessä järjestelmässä. Noudatamme yhteisiä pelisääntöjä, joihin kuuluu esim. tiettyjen vuorojen minimäärä jokaisella kolmen viikon jaksolla. Järjestelmä näyttää, mihin vuoroihin tarvitaan lisää porukkaa, missä on liikaa jne. Tarkoitus on keskenään sopia vuoroista, mutta lopullisen listan tekee esimies. Pienen harjoittelun jälkeen toimii erinomaisesti. Pois en vaihtaisi.

Vierailija
17/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pitänyt 12 tunnin vuoroista, joissa olen töissä klo 7 - 19 tai 10 - 22 rytmillä 2 töitä 2 vapaata 3 töitä 3 tai 4 vapaata. Valitettavasti suurimmassa osassa työpaikkoja ei tähän suostuta.

Vierailija
18/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheltä ja pitkään seuranneena kommentoin, että vakkarihoitajille yleensä on tärkeintä se, että keikkahoitajat eivät vaan tee liikaa töitä, koska muuten sitä samaa odotetaan vakkareiltakin. Sanomattakin on selvää, että kyseessä on julkinen sektori.

Vierailija
19/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käytössä yhteisöllinen työvuorosuunnittelu, joka tarkoittaa, että suunnittelemme työvuoromme itse sähköisessä järjestelmässä. Noudatamme yhteisiä pelisääntöjä, joihin kuuluu esim. tiettyjen vuorojen minimäärä jokaisella kolmen viikon jaksolla. Järjestelmä näyttää, mihin vuoroihin tarvitaan lisää porukkaa, missä on liikaa jne. Tarkoitus on keskenään sopia vuoroista, mutta lopullisen listan tekee esimies. Pienen harjoittelun jälkeen toimii erinomaisesti. Pois en vaihtaisi.

Omassa tuttavapiirissä tyytyväisimpiä hoitajia ovat olleet juuri he, jotka suunnittelevat vuoroja itse.

Vierailija
20/23 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheltä ja pitkään seuranneena kommentoin, että vakkarihoitajille yleensä on tärkeintä se, että keikkahoitajat eivät vaan tee liikaa töitä, koska muuten sitä samaa odotetaan vakkareiltakin. Sanomattakin on selvää, että kyseessä on julkinen sektori.

Tosi muuten on! Äitini tekee kotihoidossa jatkuvasti pätkää ja vakkareiden prioriteetti on toimistolla istuskeleminen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän