10-vuotias poika maannut koko kesän sohvalla
ja räplännyt puhelinta, pelannut pleikalla ja katsonut leffoja. Kavereita on nähnyt muutaman kerran. Ei kiinnosta ulkoilu tai muu aktiviteetti. Istuu sisällä ja syö sipsejä, huoneen oven pitää olla kiinni. Laivalla käytiin kerran. Onko tämä nyt jotain esimurrosikää tai jotain?
Kommentit (31)
Mitä olet ajatellut tehdä asialle?
Ei kuulu mitenkään tuollainen "esimurrosikään". Samanlainen se tuota rataa on kolmikymppisenäkin.
Alkaa kohta mätänemään jos vaan makaa sohvalla. 😂
Sun kuuluu vanhempana järjestää lapselle kesätekemistä. Leirejä, uimista, marjanpoimintaa, retkiä, sukulaisvierailuja, lomailua kavereiden mökillä. Ei lasta saa jättää kesällä heitteille ja elektroniikan hoidettavaksi. 10 v ei ole teini.
Potki pihalle se siitä. Minulla on 13-vuotias sohvaperuna, joka lähtee omasta aloitteestaan ulos ehkä joka kolmas päivä. Niinä muina päivinä jonkun on pakko patistella.
Kannattaiskohan tehdä asialle jotain? Vaikka sulkea netti osaksi aikaa?
Ihan sinusta kiinni miten hommat etenevät.
Vierailija kirjoitti:
Sun kuuluu vanhempana järjestää lapselle kesätekemistä. Leirejä, uimista, marjanpoimintaa, retkiä, sukulaisvierailuja, lomailua kavereiden mökillä. Ei lasta saa jättää kesällä heitteille ja elektroniikan hoidettavaksi. 10 v ei ole teini.
Ei ole uintipaikkoja lähellä, ei ole autoa, ei ole metsää, ei ole sukulaisia, ei ole kavereilla mökkejä. Mennään kyllä ensi kuussa Kreikkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Potki pihalle se siitä. Minulla on 13-vuotias sohvaperuna, joka lähtee omasta aloitteestaan ulos ehkä joka kolmas päivä. Niinä muina päivinä jonkun on pakko patistella.
Miksi et anna lapsen rentoutua lomalla?
Niin mäkin! Mä olen lomalla nyt!
N47
Tökkää sitä kepillä, jos se on kuollu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et anna lapsen rentoutua lomalla?
Toisaalta olis sekin vähän noloa, jos lapsi saisi riisitaudin kesälomalla.
Ja ainakin tämä lapsi rentoutuu melkein koko ajan kun on kotona. Kotihommia on tehnyt tänään n. 3 minuuttia, eli tiskarin tyhjennys. Ei siinä ihan hirveästi rasitu. Hänet saa ulos esim. Pokemoneja metsästämään ja jotkut kaverinsa käyvät myös, joten tulee samalla nähtyä heitäkin. Meillä isoveljensä käy itse lenkillä ja kavereilla oma-aloitteisesti ja on lukenut kesälomalla kirjojakin. Tämä 13-vuotias taas katselisi kaiken ajan jotain älyvapaita videoita. Sen verran sentään olen saanut kiristettyä, että hesaria pitää lukea 15 minuuttia päivässä, koska äikän numero oli seiska keväällä, muuten hyvässä todistuksessa.
Kyllä vanhempi jotain pystyy tekemään lasten aktivoimiseksi jos viitsii. Aloittaa voi vaikka yhteisillä lenkeillä.
kyllä se oppii loukkaantujaksi ja sukupuoltaan hakevaksi erityisherkäksi.
terapiaa tiedossa pitkään.
Onko polkupyörää tai sähköpyörää? Kun kelit lämpenee nii sit vois hurauttaa rannalle.
Se on ruuturiippuvuus. Kavereilla voi olla sama vaiva. Laitteet pois.
Passiivisuus ei ole synonyymi rentoutumiselle. Aktiivista rentoutumista tapahtuu mm. metsässä ulkoilemalla ja liikunnan avulla. Omat lapset, jotka mielellään myös jumahtaisivat kännyköille vein tänään kirjastoon, lupasin 50c jokaisesta luetusta sadasta sivusta. Lahjoin kävelemään kaupalle lupaamalla jäätelöt. Retkeillään ja vastapainoksi saa "löhöpäiviä". He tietävät kuka meillä maksaa puhelinlaskut ja kuka kontrolloi netin / pleikan käyttöä. Tänään vielä minä, mutta kunhan kasvavat ja oppivat niin kyky oman toiminnan ohjaamiseen kasvaa. Siihen saakka se on aikuisen tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet ajatellut tehdä asialle?
Ei kuulu mitenkään tuollainen "esimurrosikään". Samanlainen se tuota rataa on kolmikymppisenäkin.
Tässä kasvatetaan miestä av.mammalle!
Ottaako mallia isästään? Pistä isä urheilemaan pojan kanssa.
10-vuotias tekee lomalla myös sitä mitä vanhemmat järjestävät ohjelmaksi. Tuon ikäisen tekemisistä ja ohjelmasta on vanhemmat vielä vastuussa. Jos ei ole metsää, rantaa, vetttä, mökkiä, kavereiden mökkiä, sukulaisia, niin mitä helkkaria kuvittelet että lapsi tekee? Kiertää taloa myötä- ja vastapäivään? Totta helkkarissa se jää sisään maleksimaan ja hengailemaan nettiin.
Keksi jotain, järkkää jotain, tee itse lapsen kanssa, otakkaa kaverit mukaan; ei se noin vaikeata voi olla.
Jos on, niin sitten minäkin olen esimurrosikäinen
M31