Tuliaiset, etiketti lasten suhteen
Menemme kahden serkun kanssa tapaamaan kolmatta serkkua ulkomaille. Mukana tulee meidän perheet ja lapset.
Isännille on tuliaiset ostettu, suomalainen herkkukori. Se oli helppoa. Nyt mietityttää heidän lapset.
Ajattelin ostaa jokaiselle lapselle pienen herkkupussin. Jotain muumikarkkeja, suomalaista suklaata, mitä nyt satun löytämään. Mutta. Ajattelin tehdä pussin aivan jokaiselle lapselle, myös niille jotka tulevat suomesta sinne.
Mammat jotka syntymäpäivinä ostavat sekä sankarille, että omalle pennulle lahjat (ettei Pumpuliina-Josefiina vain pahoita mieltään) ovat pöhelöitä. Kuitenkin tilanne jossa kolmella lapsella on karkkia ja viidellä ei, on mun mielestä epäreilua. Ei siitä tule mitään muuta kuin itkua.
Oletan, että en riko mitään etikettejä, jos teen kaikille sen pussin? Oletan, että ei toi nyt niin kauhean väärin ole, jos kaikki saa eikä vaan paikalliset?
Onko oikein? Saako noin tehdä?
Kommentit (22)
Annoin aina kaikille neljälle pikkusiskolle lahjan, kun yhdellä oli synttärit.
Samoin nykyään molemmille lapsenlapsille.
Minusta teet viisaasti. Mutta tiedätkö mitä mieltä ulkomaanserkkusi on karkkilahjoista.
Ei ei ja ei. Kyllähän niiden kyläilevien lasten täytyy ymmärtää ja oppia, että kylään mennessä viedään tuliaisia/ lahja. Tuo ajatuksesi on naurettava ja itseasiassa todella nolo.
Ihan oikeastiko tätä kysyt vai oliko ptovo?
Voit ostaa erikseen koko porukalle suomi-karkkia jos haluat, mutta kyllä isäntäperheen lapsille viedään omat tuliaiset, jollaisia ei anneta vierailijoille. Tuo olisi todella epäkohteliasta ja moukkamaista. Tässä teille tuliaiset ja hep, meidän lapsille myös! Jos haluat nolata itsesi niin siitä vaan.
Mukana tulevat lapset saavat varmasti reissun aikana paikallisia herkkuja. Lisäksi lapsenne varmasti ymmärtävät, että kylään mennessä viedään joku lahja? Meillä ainakin lapset ovat innoissaan ojentamassa ns lasten lahjaa eikä kenelläkään ole pahaa mieltä siitä, etteivät kyläilijät saa tuliaisia.
Lopeta tuo curlaus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ei ja ei. Kyllähän niiden kyläilevien lasten täytyy ymmärtää ja oppia, että kylään mennessä viedään tuliaisia/ lahja. Tuo ajatuksesi on naurettava ja itseasiassa todella nolo.
Vieraat ovat 2 - 8 vuotiaita. Kaksi vuotiaalle on todella vaikeata selittää, että toiset saa karkkia, mutta hän ei. Ei kaksi vuotiaat tajua tommosta.
Ja niille jotka sitä epäilevät, ei, tämä ei ole porvoosta. Kyllä, mä aikuisten oikeasti kysyn tästä.
Ap
Ei todellakaan kaikille lapsille noita tuliaispusseja! Noloa. Tuliaiset on erityistä. Jo pienet lapset ymmärtää sen.
Joskus on pääsiäisenä ostettu kaikille lapsille yllätysmunat kyläpaikkaan mennessä. Sen lisäksi kyläpaikan lapsille jotkut erikoisjutut, joko enemmän karkkia tai kirjat/pelit/lelut.
Kaikesta sitä ihminen saakin ongelman. Eiköhän jokainen perhe saa toimia tällaisessa asiassa ihan niin kuin lystää. Etiketti ei liity tähän mitenkään eikä av:lta tarvitse kysellä lupia oman perheensä tekemisiin.
Vierailija kirjoitti:
Voit ostaa erikseen koko porukalle suomi-karkkia jos haluat, mutta kyllä isäntäperheen lapsille viedään omat tuliaiset, jollaisia ei anneta vierailijoille. Tuo olisi todella epäkohteliasta ja moukkamaista. Tässä teille tuliaiset ja hep, meidän lapsille myös! Jos haluat nolata itsesi niin siitä vaan.
Mukana tulevat lapset saavat varmasti reissun aikana paikallisia herkkuja. Lisäksi lapsenne varmasti ymmärtävät, että kylään mennessä viedään joku lahja? Meillä ainakin lapset ovat innoissaan ojentamassa ns lasten lahjaa eikä kenelläkään ole pahaa mieltä siitä, etteivät kyläilijät saa tuliaisia.
Lopeta tuo curlaus.
Hyvä pointti.
Mä taidan tehdä kompromissin. Jokaiselle lapselle herkkupussi. Se on karkkipäivä herkku. Itse tuliainen on sitten lelu per paikallinen. Haluun siis viedä karkkia, koska yksi paikallisista on aivan hulluna muumikarkkeihin. Se olkoon karkkipäiva ja tuliainen erikseen
Kiitos vastanneille!
Ap
Huoh. Ihanko oikeasti sen 2- vuotiaaksi on aina saatava sama mitä muutkin? Nyt olisi korkea aika lopettaa tuo hyysääminen. Jos sille 2-viotiaalle tulee paha mieli siitä, että joku saa tuliaisen, niin ei maailma kaadu siihen.
Et voi viedä tuliaisia ja samalla antaa omille lapsille samanlaiset. Tavallaan mitätöit sillä ne tuliaiset. Tämä olisi erittäin epäkohteliasta isäntäperhettä ja heidän lapsiaan kohtaan.
Ei karkkia kaikille. Suomalaiset karkit ovat harvinainen herkku niille ulkomailla asuville, Suomessa asuville taas jatkuvasti saatavilla.
Karkit siis tuliaisiksi, jos kerran vielä tiedossa on, että isäntäperheen lapset niistä tykkäävät.
Miten joku voi pelätä noin paljon 2-vuotiaan pettymystä ja pahaa mieltä????
No eikö nimenomaan olisi hyvä lapsesta asti opettaa ettei kaikki saa kaikkea, ja että on myös mukava antaa toisille. Vai onko jollekin jäänyt traumoja kun joku muu sai jotain ja itse ei? Omituinen ajatusmaailma.
Mun sisko asuu ulkomailla ja ne karkki, suklaa ym. herkut annetaan koko perheelle yhteisiksi tuliaisiksi, syövät sitten miten ja milloin haluavat. Lapsille viedään leluja tai kirjoja. Itse syömme siellä ollessamme paikallisia herkkuja, eivätkä lapsemme edes halua niitä suomalaisia koska saavat niitä muutenkin.
Mikä tuliainen on sellainen, jonka saa myös ne lapset jotka matkustaa mukana?
voithan menomatkalla lentokoneessa antaa lapsukaisille makeisia ja sanoa että määränpäässä ainoastaan isäntäväelle annetaan herkkuja
Mitä jos ihan vaan esim. sinun lapset auttaisivat sinua valitsemaan tu-li-ai-set noille ulkomailla asuville lapsille? Näin hekin voisivat oppia tilanteesta jotakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta tuo curlaus.
Hyvä pointti.
Mä taidan tehdä kompromissin. Jokaiselle lapselle herkkupussi. Se on karkkipäivä herkku. Itse tuliainen on sitten lelu per paikallinen. Haluun siis viedä karkkia, koska yksi paikallisista on aivan hulluna muumikarkkeihin. Se olkoon karkkipäiva ja tuliainen erikseen
Kiitos vastanneille!
Ap
Minkä hiton takia niille Suomesta matkustaville lapsille pitää pakata Suomesta jotain mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraat ovat 2 - 8 vuotiaita. Kaksi vuotiaalle on todella vaikeata selittää, että toiset saa karkkia, mutta hän ei. Ei kaksi vuotiaat tajua tommosta.
Ja niille jotka sitä epäilevät, ei, tämä ei ole porvoosta. Kyllä, mä aikuisten oikeasti kysyn tästä.
Ap
Tämä just on sitä curling-vanhemmuutta. Joo, kaksivuotias ei tajua. Siksi sille selitetään ja annetaan oppia pettymyksestä. Lapsi ei mene rikki siitä että joskus tulee paha mieli, mutta siitä se menee rikki, ettei koskaan tule paha mieli.
Älä edes vie karkkia tuliaiseksi, vaan keksi jotain muuta. Problem solved.
Et vie niitä tuliaisina. Viet jotain muuta pientä tuliaisiksi, ja sitten vetäset tuon kaikille karkkia osion muuten hihasta sopivassa kohti.
Kamalan iso tekemällä tehty ongelma :D
Tottakait sä voit antaa karkkia ihan jokaiselle.