Miten ihmisillä on aikaa lenkittää koiraa?
Siis jos koiraa lenkitetään 3-4 kertaa päivässä ja töissäkin pitäis käydä niin missä ihmeen välissä sitä ehtii viedä? Ennen töitä ja töiden jälkeen vielä ymmärrän, mutta sit uudelleen parin tunnin päästä. Ja mihin ihmeen väliin se neljäs lenkki tulee? Keskelle yötä?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Mutta se neljäs? Suositus isoille koirille ilmeisesti on neljä. Harkitsin siis koiran ottoa, mutta en kyllä omaan elämään sitä mitenkään saa aikataulutettua.
Hyvä että tiedostat ettei sinulla ole aikaa koiralle niin vältyt ottamasta sitä.
Hyvin ehtii 4 lenkkiä arkenakin jos on tarve. Omat aikataulut täytyy suunnitella niin että koiran hoito onnistuu. Jostain muusta sotten joustaa jos sikseen on.
Itse vien koiran aamulla ennen töitä 30min, töiden jälkeen 15min, pari tuntia tästä 30min-1h, ja illalla 15min. Periaatteessa jos töiden jälkeisen lenkin tekisi pitkänä niin 3 lenkkiä päivässä riittäisi mutta olen niin väsynyt ja nälkäinen töiden jälkeen että täytyy kerätä voimia.
Viikonloppuisin tulee ulkoiltua määrällisesti enemmän.
Sitten koirapuistoa ja agilityä n kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo ehtii komeasti kun ei pistä kotona tikkua ristiin ja kaikki kotityöt jäävät minulle tai sitten jäävät vain tekemättä.
Mutta elävä olento on hoidettu hyvin. Tiskipöytä vai koira?
Ei noiden pitäisi olla eikä niiden tarvi olla toisensa poissulkevat.
Eivät ne olekaan - katkeran” tiskipöydänpyyhkijäsovinistialistajamies vain nurkuttaa, kun vaimo edes huolehtii lemmikistä.
No nyt tulee sellaista paskaa että harvoin kuultu vaikka tälläkin palstalla on tarjolla melko paksua tuubaa. Onnittelut! Mitali tulee postissa.
Vierailija kirjoitti:
Koiralle ei riitä viikonloppulenkit. Jokainen sen tietää.
Voi, kun tietäisikin. Kaikki eivät lenkitä edes silloin, jos ei vaikka satukaan olemaan kiva ilma. Koska kyllähän se koira siellä tarhassa/narun päässä/vapaana pihalla saa tarpeeksi liikuntaa ja virikkeitä. Puhun siis havainnoistani täällä maalla.
Koira sopii ihmisille, joilla on päivisin aikaa. Työelämässä oleville on aikaavievä rasite ja monesti heitteillä työpäivien ajan. Ei meinaa ymmärtää ihmisten itsekkyyttä, omaksi iloksi sitä koiraa pidetään. Ei eläin nauti yksinäisestä elämästä 4 seinän sisällä, ja kuluttaa turhaan luonnonvaroja.
Vien aamulla 7-9 maissa, lapset vie kun tulee koulusta 13-15 maissa, kun itse tulen töistä vien uudelleen 17 ja illalla 22 aikaan ennen nukkumaanmenoa. Työ ennen nukkumaanmenoa tepastelu on todella hyvä tapa parantaa unen laatua. Kroppa on levollisempi kevyen liikunnan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä koiraa pitäisi lenkittää ylipäätään? Koirat viihtyy riittävän isossa tarhassa ja välillä pihassa irti ja lenkittävät ihan itse itsensä.
Hmm... viihtyisitkö itse aidatussa tarhassa omien ulosteidesi keskellä? Kumpi on aisteille ja mielenterveydelle parempi: kiertää kehää häkissä vai samoilla pitkin metsäpolkua? Kuinka paljon liikuntaa häkissä saa ja kuinka mielekästä se on?
En kerta kaikkiaan voi ymmärtää niiden ihmisten mielenmaisemaa, joista häkissä makaaminen on lemmikkikoiralle arvokas tapa elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, kun tietäisikin. Kaikki eivät lenkitä edes silloin, jos ei vaikka satukaan olemaan kiva ilma. Koska kyllähän se koira siellä tarhassa/narun päässä/vapaana pihalla saa tarpeeksi liikuntaa ja virikkeitä. Puhun siis havainnoistani täällä maalla.
Ja miksi koira ei saisi tarpeeksi virikkeitä "tarhassa/narun päässä/vapaana pihalla"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä koiraa pitäisi lenkittää ylipäätään? Koirat viihtyy riittävän isossa tarhassa ja välillä pihassa irti ja lenkittävät ihan itse itsensä.
Hmm... viihtyisitkö itse aidatussa tarhassa omien ulosteidesi keskellä? Kumpi on aisteille ja mielenterveydelle parempi: kiertää kehää häkissä vai samoilla pitkin metsäpolkua? Kuinka paljon liikuntaa häkissä saa ja kuinka mielekästä se on?
En kerta kaikkiaan voi ymmärtää niiden ihmisten mielenmaisemaa, joista häkissä makaaminen on lemmikkikoiralle arvokas tapa elää.
Kun on riittäävän iso tarha ja siellä riittävästi erilaisia paikkoja, niin koirat viihtyy oikein hyvin. Ja kun niitä on useampia, niin ralli valmis. Ulosteet tietysti kerätään pois muutaman päivän välein. Toki välillä voi käydä lenkillä, mutta eihän se mitään pakollista ole.
Mulla on pienet koirat, ja toinen ei enää jaksa yli 30 min lenkkejä. Toisaalta me mennään myös lounastauolla koska teen etätöitä. Toisen koiran kanssa tehdään pitempiä lenkkejä viikonloppuisin.
Me ehdimme, koska:
- perheessä on monta ihmistä joilla on eri rytmit: melkein aina joku on kotona tai tulee ainakin pian
- asumme omakotitalossa ison puisto/metsäalueen vieressä ja lenkkipolkuja lähtee talon edestä
- teemme etätöitä aina kun mahdollista
- emme katso telkkaria emmekä käytä aikaa pelaamiseen, joten vapaa-aikaa riittää
- välitämme koiran hyvinvoinnista niin paljon että oma mukavuudenhalu ei koskaan mene sen edelle
- harrastamme juoksua ja muutenkin liikuntaa, ja koira voi osallistua näihin harrastuksiin
- koira on koulutettu niin hyvin että sen voi ottaa mukaan melkein mihin vain (tapahtumat, lasten harrastusmenot...) joten lenkkiä tulee niidenkin yhteydessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on riittäävän iso tarha ja siellä riittävästi erilaisia paikkoja, niin koirat viihtyy oikein hyvin. Ja kun niitä on useampia, niin ralli valmis. Ulosteet tietysti kerätään pois muutaman päivän välein. Toki välillä voi käydä lenkillä, mutta eihän se mitään pakollista ole.
Kai ne ”viihtyy” jos eivät paremmasta tiedä. Onhan niitä häkkikanaloitakin. Ilmeisesti asut siis maalla, kun on tilaa noin isoille aitauksille. Maalaiset on tunnetusti tosi laiskoja liikkumaan. Lenkkeily on terveellistä paitsi koiralle, myös ihmiselle. Vyötärökin kaventuu kun säännöllisesti käy.
Mies on yrittäjä ja tekee useimmiten töitä kotona. Siispä minun, jonka työpäivä on matkoineen sen 10 tuntia, ei tarvitse viedä koira kuin aamulla ja illalla. Mies vie iltapäivällä neljän aikoihin.
Mutta aktiivisen rodun kanssa tosiaan kannattaa miettiä, ettei ne lenkit ole mitään pikapissoja. Meidän koira ulkoilee päivittäin 2-2,5 tuntia. Aamu- ja iltalenkit ovat itsellekin nautinnollisia, joten näin lomalla en varsinkaan valita. Mutta marraskuussa työviikolla kyllä tuntuu, että mitään muuta ei elämään mahdu kuin työt ja koira.
Jos jään syystä tai toisesta yksin koiran kanssa olen jo miettinyt, että minun pitäisi löytää sille ulkoiluttaja naapurustosta iltapäiviksi tai viedä se välillä äidilleni lainaan työsumien aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi koira ei saisi tarpeeksi virikkeitä "tarhassa/narun päässä/vapaana pihalla"?
Kokeilepa itse, kumpi on mukavampaa: vedä pihalle viiva jonka pituus on sama kuin naru, johon koira on kytketty. Kulje 30 minuuttia edestakaisin täsmälleen samaa viivaa. Onko kivaa? Kuinka motivoitunut olet liikkumaan? Millainen mielialasi on harjoituksen jälkeen? Mene sitten metsäpolulle kävelemään. Kun kuljet uutta reittiä eteenpäin, koko ajan tulee vastaan uusia asioita, maisemia ja tuoksuja. Ehkä ihmisiä ja muita koiria. Kysy lenkin jälkeen itseltäsi samat kysymykset kuin pihakävelyn.
Jos koira saisi valita, kumpi sille olisi sen omasta mielestä mielekkäämpi tapa elää?
Tarhassa eläminen ei todellakaan riitä koiran liikunnaksi, oksettavaa ja pitäisi olla rikos. Itse tekisin eläinsuojeluilmoituksen jos näkisin, ettei koiraa lenkitetä vaan elämä rajoittuu johonkin häkkiin. Kaikille koiraeläimille on lajityypillistä pitkien matkojen vaeltaminen. Mulla on ollutkin koira, joka oli viettänyt 7 vuotta tarhassa. Lihakset täysin vajaakehittyneet ja pelkäsi kaikkea; hihnaa, liikennettä, ihmisiä. Veikkaan saman tyyppisiksi ihmisiksi näitä, jotka päästävät kissan elämään ulos, parhaimmillaan vielä leikkaamattoman sellaisen ja ruokaa ei saa kun voi itse metsästää. Sirutukset, rokotukset ja eri asioihin sosiaalistaminen myös turhaa hömpötystä.
Itse vien nyt opiskelijana aamulla, iltapäivällä (koulupäiväni ovat yleensä 9-15) kun tulen kotiin ja illalla. Töihin sain ottaa koirani mukaan ja jatkossa olen alalla missä voin työskennellä kotona tai jossain omalla toimistolla, mielelläni järkkään tänkin asian niin, että koirien pito sopii samaan kuvioon.
Aamulla ennen töitä 10mim pissalenkki, töiden jälkeen sama ja kun on syöty päivällinen niin kunnon lenkki, n. 1h, välillä lisänä koirapuistossa juokseminen. Ennenkuin menee nukkumaan niin vielä pissatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän koirille olisi mukava käydä haistelemassa vähän muitakin hajuja kuin vain omia hajuja.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla ennen töitä 10mim pissalenkki, töiden jälkeen sama ja kun on syöty päivällinen niin kunnon lenkki, n. 1h, välillä lisänä koirapuistossa juokseminen. Ennenkuin menee nukkumaan niin vielä pissatus.
Kauanko duunissa?
Vierailija kirjoitti:
Tarhassa eläminen ei todellakaan riitä koiran liikunnaksi, oksettavaa ja pitäisi olla rikos. Itse tekisin eläinsuojeluilmoituksen jos näkisin, ettei koiraa lenkitetä vaan elämä rajoittuu johonkin häkkiin. Kaikille koiraeläimille on lajityypillistä pitkien matkojen vaeltaminen. Mulla on ollutkin koira, joka oli viettänyt 7 vuotta tarhassa. Lihakset täysin vajaakehittyneet ja pelkäsi kaikkea; hihnaa, liikennettä, ihmisiä. Veikkaan saman tyyppisiksi ihmisiksi näitä, jotka päästävät kissan elämään ulos, parhaimmillaan vielä leikkaamattoman sellaisen ja ruokaa ei saa kun voi itse metsästää. Sirutukset, rokotukset ja eri asioihin sosiaalistaminen myös turhaa hömpötystä.
Itse vien nyt opiskelijana aamulla, iltapäivällä (koulupäiväni ovat yleensä 9-15) kun tulen kotiin ja illalla. Töihin sain ottaa koirani mukaan ja jatkossa olen alalla missä voin työskennellä kotona tai jossain omalla toimistolla, mielelläni järkkään tänkin asian niin, että koirien pito sopii samaan kuvioon.
Olen niin samaa mieltä! Miksi pitää ottaa koiria jos sitten laittaa ne ulos tarhaan? Ihan kuin ne olisivat jotain tuotantoeläimiä. Koiran luonto on kulkea, jolkotella, taivaltaa, pysähdellä haistelemaan, edetä välillä nopeammin, välillä pyrähtää juoksemaan, sitten taas hipsutella hitaasti kuono maassa hajujälkiä tutkien. Koiran (kuten ihmisenkin) lihakset tarvitsevat pitkäkestoista liikuntaa, ja tärkeää se on mielenterveydenkin kannalta. Tervettä elämää viettäneelle koiralle 10-20 km päivässä ei ole matka eikä mikään.
Ei se ole kiveen hakattu, että nimenomaan 3-4 _lenkkiä_ pitää tehdä, vaan pienet tarpeiden teoilla käyttäminen riittää, kunhan muuten tulee liikuntaa. Itse käytän koiria ennen töitä/koulua aamulla 15 min pissalla, sitten koulun jälkeen 15-30min, illemmalla 1-2h. Ihan illasta joko tekevät kotipihaan tai 5 Min pissatukset. Tuossakin tulee jo se 3-4 ulkoilua, vaikka varsinaisesti vain 1 on kunnon lenkki.
Meidän perheessä molemmat vanhemmat tekevät usein etätöitä (vuorotellen), joten lounasaikaan koira pääsee yleensä puolen tunnin kävelylle. Varhain aamulla minä lenkkeilen sen kanssa 30-60 minuuttia, ja jos olen lähtenyt ennen seitsemää töihin, lapset käyttävät toisen lyhyen lenkin jos menevät vaikka kymmeneksi kouluun.
Joku lapsista tulee yleensä kotiin viimeistään klo 14-15, ja kävelevät silloin lähipuistoon. Töiden jälkeen ja ennen nukkumaanmenoa aikuiset yleensä tekevät koiran kanssa juoksu- tai kävelylenkin. Siinä menee oma treeni ja koiran ulkoilutus samassa.
Meidän koira saa siis tehdä 5-6 lenkkiä päivässä ja lisäksi se oleilee paljon vapaana takapihalla ja terassilla.
Meille luonnossa liikkuminen on elämäntapa ja asuinpaikka on sellainen, että luonto alkaa heti oman pihan vierestä. Itsekin olen niin tottunut olemaan paljon ulkona, että jos koira on jostain syystä hoidossa tai miehen mukana jossakin, lähden yksin kävelylle ihan vain siksi että alkaa niin pian tympäistä olla sisällä. Muuten emme missään nimessä olisi ottaneet koiraa. Kotona on myös pystyttävä olemaan enemmän kuin perus toimistotyöläinen pystyy.
Koira on niin sosiaalinen otus ettei sille tee hyvää olla paljon yksin. Älä ota koiraa jos käyt säännöllisessä päivätyössä kodin ulkopuolella eikä kotona ole muita, jotka huolehtisivat koirasta ja olisivat sen kanssa.