Miksi mun jalat on jatkuvasti RASKAAT? Ylipainoa ei ole, treenaan ja lenkkeilen...
Lihaskunnon pitäisi olla hyvä, kun teen salilla paljon monipuolisesti jalkatreeniä. Ja kävelen vähintään sen tunnin joka päivä. Ihan kuin mun jaloista olis nykyisin kaikki voima kadonnut! Ei meinaa siis jaksaa kävellä, hölkkäämisestä puhumattakaan.
Olen perusterve, +40 v. daami, BMI on 22. Syön monipuolisesti ja hemoglobiini esimerkiksi oli hetki sitten jopa yllättävänkin hyvä.
Lenkkeily ei siis hengästytä, mutta ihan kuin vaan jaloissa ei olis voimaa kuljettaa mun kroppaa eteenpäin. Tää on ollut etenevä trendi nyt ehkä vuoden ajalta, pahenee vaan... Aiemmin olen siis jaksanut kävellä ja juosta paljon paremmin, vertaan tätä tilaa nyt vuoden tai parin vuoden takaiseen.
Kommentit (25)
Mulla oli toi sama kerran: jalat paino aivan sikana kerran, kerran juoksulenkiltä kirjaimellisesti raahauduin kotiin
menin vihdoin lääkäriin: kilpparivian lisäksi mulla oli aika pitkälle mennyt borelia, antibioottikuuri 14 pvä ja se oli siinä. Nyt on "vaan" nää tavalliset kilppariviat.
Onko sinulta mitattu verikokeessa kalium? Jos ei ole, niin pyydä. Itse ihmettelin, kun jaksaminen tuntui hiipuvan. Olin menossa muutamaa kuukautta myöhemmin leikkaukseen ja sitä ennen otettiin verikokeet, joista paljastui kaliumin olevan hyvin alhaalla.
Mulla syynä oli heikkokuntoinen verisuonisto. Minulle tuli hämähäkkisuonia jo parikymppisenä jopa solisluun alle. Reisissä ja pohkeissa niitä oli enemmänkin. Erityisesti laskimot olivat ihan onnettomassa kunnossa ja väsyin, koska varpaisiin asti ehdittyään veri ei meinannut nousta enää ylös. Tosin jalkani eivät ole ikinä olleet kipeät; ne vain väsyvät helposti.
Onko sinulla hämähäkkisuonia? Jos menet makuulle toviksi, nostat jalat ylös ja heiluttelet niitä vähän, niin helpottuuko olo?
Onko verenpaineesi millainen? Jos matala niin todennäköisesti sydän ei jaksa pumpata verta jalkoihin asti liikkuessa.
Voi olla myös laskimoiden vajaatoimintaa tai lymfateiden vajaatoimintaa. Laskimoita varten pitäisi pyytää lääkäriltä lähete verisuonipoliklinikalle, missä ultrataan. Imuteiden kuvaukseen ei lähetettä saa varmaan kirveelläkään