Omaehtoinen luottokielto, mitä HAITTAA asiasta voi olla?
Kun on.paljon identiteettivarkauksia, ajattelin tuon hakea.
Mietin vaan kohtaanko ns. normaalissa arjessa jotain ongelmia tuon takia?
Tiedän että jotain lappua asiasta voi pitää mukana, en kyllä koskaan osta mitään osamaksulla, eli ei haittaa tuossa.
Mietin MISSÄ tuo voi olla ns. haitta? Tahtoisin tuon, mutta haluan ensin varmistaa ettei tule mitään yllättäviä ongelmia...
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin, että jos tämän ottaa, niin ei saa puhelin tai nettiliittymää, luottokorttia yms? Ja ei voi tilata verkkokaupoista laskulla, tai hankkia osamaksulla esim autoa tai maalämpöä? Ihan tavallista keskiluokkaista elämää elävälle aika hankala paikka.
Mulla oli jo nämä kaikki, joten ei ole tarvinnut hankkia. Luottokortti ja kaikki maksuliikenne toimii normaalisti. Jos haluaisin isompaan asiaan lainaa poistaisin kiellon siksi aikaa. Arjessa tuo einole näkynyt mitenkään.
Ei sitä trvitse edes poistaa asuntolainankinnyhteydessä toimitin vain netistä tallennetun asiakirjan omaehtoisesta merkinnästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako ottaa?
ei kannata jos ei halua leimautua rikolliseksi tai rahattomaksi, vai mitä arvelet niiden kaukaa viisaiden kelpotteljoiden tekevän.
Sehän on vaan hyvä, jos huijarit luulee, että on rahaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako ottaa?
ei kannata jos ei halua leimautua rikolliseksi tai rahattomaksi, vai mitä arvelet niiden kaukaa viisaiden kelpotteljoiden tekevän.
Sehän on vaan hyvä, jos huijarit luulee, että on rahaton.
Huijarit eivät sitä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin, että jos tämän ottaa, niin ei saa puhelin tai nettiliittymää, luottokorttia yms? Ja ei voi tilata verkkokaupoista laskulla, tai hankkia osamaksulla esim autoa tai maalämpöä? Ihan tavallista keskiluokkaista elämää elävälle aika hankala paikka.
Mulla oli jo nämä kaikki, joten ei ole tarvinnut hankkia. Luottokortti ja kaikki maksuliikenne toimii normaalisti. Jos haluaisin isompaan asiaan lainaa poistaisin kiellon siksi aikaa. Arjessa tuo einole näkynyt mitenkään.
Ei sitä trvitse edes poistaa asuntolainankinnyhteydessä toimitin vain netistä tallennetun asiakirjan omaehtoisesta merkinnästä.
Ok, kiitti. Hyvä tietää. Ei ole ollut vielä tarvetta.
Mulla ei ole asiasta mitään haittaa arjessa, joten olin jo unohtanut, että mullakin on tällainen kielto.
Ei ole pakko antaa suostumusta tietojen luovuttamiseen luottotietoyhtiöille, eli voi estää vain luoton hakemisen.
"Henkilö voi valita, ettei anna suostumusta tietojen välittämiseen luottotietoyhtiöille, jolloin tieto ei välity luottotietoyhtiölle, eikä suoraan estä vaikkapa sähkösopimuksen tekoa: Tällöin kielto vaikuttaa ainoastaan, kun henkilö hakee itse tai joku muu hakee hänen nimissään luottoa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Senhän vuoksi sä sen just ottaisitkin, ettei rikollinen voisi sun nimissäsi tehdä kaikkia noita.
Omaehtoinen luottokielto on käytännössä rahastusta, joka hankaltoittaa tietomurron uhrin elämää mahdollisesti enemmän kuin varsinainen tietomurto. Oma luottokielto on tarkoitettu ihmisille, joilla elämänhallintaongelmia. Viranomaiset tekevät nyt haittaa suosittelemalla tätä Vastaamon uhreille.
Miten perustelet väitteesi elämänhallintaongelmista? Jos ihmisen henkilötiedot ovat vuotaneet nettiin ja/tai rikollisten käsiin, siinä ei ole kyse elämänhallintaongelmista. Omat henkilötietoni joutuivat vääriin käsiin Itä-Suomen yliopiston tietomurron yhteydessä vuonna 2011. Henkilötietoni olivat heidän järjestelmissään, koska olin suorittanut yhden ainekokonaisuuden sinne. En myöskään ollut ainoa, vaan uhreja oli satoja. Tässä ei todellakaan ollut kyse minun tai noiden muiden elämänhallintaongelmista, vaan kyseisen yliopiston tietoturva ei selkeästikään ollut kohdillaan.
En osaa vielä sanoa muten tätä tullaan tulkitsemaan, mutta kun tarkistin omat luottotiedot, niin mainittiin että on omaehtoinen luottokielto identiteettivarkausriskin vuoksi. Tai joo, sain kyllä asuntolainaa sijoitusasuntojen enkä muista että tästä olisi keskusteltu.
Minulla on ollut oma luottokielto vuosia, olen tainnut uusia sen kolmesti. Alun perin otin, kun jouduin identiteettivarkauden uhriksi ja mun nimiin yritettiin ostaa erilaisista nettikaupoista kuten Kärkkäinen, cdon, h&m.
Muuten en ole huomannut mitään erityistä kuin muutama vuosi sitten ostimme uuden sängyn ja huonekalukaupassa taivuteltiin ottamaan Tuohi-kortti. Sitä varten tarvitsin todistuksen muistaakseni siitä kieltoja myyvästä firmasta, että kyseessä on oma luottokielto ja sitten kortti myönnettiin ihan normaalisti. Mastercard mulla on ollut tätä oma luottokieltoa kauemmin ja aina se vaan on kortissa mukana kun on uusi tullut, viimeksi nyt joulun jälkeen.