Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tulen kestämään helteet, kun olen jo nyt loppu

Vierailija
18.07.2019 |

Jo tänään ilma oli paitsi paahtava, myös äärettömän raskas. Ja lämpötila oli vasta jotakin 23 astetta. Nyt olen puhkiuupunut samalla tavalla kuin viime kesän helteillä. Ja helteet vasta tulossa. Miten ihmeessä selviän hengissä? Onko mitään hyviä keinoja?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sulla ees pöytätuuletin on?

Ei ole. Auttaako se oikein mihinkään?

Sulle ei kyllä auta mikään.

Vierailija
22/55 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua auttaa mennä rannalle, jossa on tuulista. Varjoon. Ottaa mukaan 1,5l vesipullo jota on pakastettu jonkin aikaa, että sisälle muodostuu jääkimpaleita. Voi ottaa eväitä mukaan, että voi hengailla siellä pidempäänkin pahimpien helletuntien ajan.

- Tällaisia paikkoja on esim. Tampereella Hatanpään arboretum ranta-alue, jossa on todella viileeää. Sitten Turussa myös tuulee todella kivasti, Turun tuomiokirkossakin on suht viileää jopa, sielläkin voi istua pahimman helteen ajan. Esimerkkeinä.

- Jos juot kahvia niin tee vain kylmäuutettua kahvia jo valmiiksi jääkaappiin niin voit juoda sitä heti aamusta jääkylmänä ja päivällä myös, eipähän turhaan nosta kehonlämpöä entisestään juomalla kuumaa kahvia tai teetä.

Kylmäuutettua kahvia?

Googlehaulla löytyy monta selitystä ja reseptiä. Vaikka

https://www.paulig.fi/kahvijutut/mika-ihmeen-cold-brew

Eikä se edes vaadi mitään reseptiä. Kyseessä on vain kahvinporot ja kylmä vesi, se tekee tehtävänsä. Antaa niiden infusoitua ainakin 8h vaikka lasipurkissa ja sitten voi kaataa kuppiin esim. siivilän läpi.

Moni näistä google resepteistä tekee sen vaikeammin mitä sen edes täytyisi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi juma. Pari lämmintä päivää ja ollaan ihan loppu😂

Mä olen jo klo 8 aamulla pessyt terassin ja aloittanut autotallin seinälautojen maalauksen. Niitä on aika paljon:) Muutenkin on ollut ihanat hellekelit raksalle ja pihan muokkaukseen, kivien vieritys käy kuntoilusta! Päivällä sitten kaupassakäynnit, raksaroskien kierrätystä, lapsenlapsen hoitoa ja ruuanlaittoa maalauksen ohessa.

Ja mä olen vanha ja sairas, kovat kivut 24/7

Vierailija
24/55 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi juma. Pari lämmintä päivää ja ollaan ihan loppu😂

Mä olen jo klo 8 aamulla pessyt terassin ja aloittanut autotallin seinälautojen maalauksen. Niitä on aika paljon:) Muutenkin on ollut ihanat hellekelit raksalle ja pihan muokkaukseen, kivien vieritys käy kuntoilusta! Päivällä sitten kaupassakäynnit, raksaroskien kierrätystä, lapsenlapsen hoitoa ja ruuanlaittoa maalauksen ohessa.

Ja mä olen vanha ja sairas, kovat kivut 24/7

No voi juma tosiaan. Onpa hassua, että ihmisillä on erilaiset elimistöt.

Vierailija
25/55 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä helteet? Etelä-suomessa? 10 pv sääennusteessa korkein lämpötila 22 astetta. Sekin vain yhtenä päivänä. Eli keväiset kelit vain jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.

Vierailija
26/55 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä helteet? Etelä-suomessa? 10 pv sääennusteessa korkein lämpötila 22 astetta. Sekin vain yhtenä päivänä. Eli keväiset kelit vain jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.

Tiistaille luvattiin Vantaalle 27 astetta.

Vierailija
27/55 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä on ollut edes +23? Meilläpäin ilma lämpeni vasta illasta eikä siltikään tarkene ulkona ilman neuletakkia. Päivällä oli ihan lämmin auringossa ja tarkeni t-paidassa. Auringon mennessä pilveen piti laittaa jo huppari.

Vierailija
28/55 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä hellettä itsekkään , mutta eniten olen huolissan lemmikkieläimistäni. Kärsivät kuumuudesta kovasti nekin. Ja vanhukset ovat ajatuksissani , kuumissa asunnoissaan kärsimässä.

Vierailija
29/55 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ihmeen paahtavaa helteet??? Eipä ole näkynyt, eikä ennusteetkaan niitä lupaile... Yöt olleet n 5 asteisia, eikä päivällä ole ollut pilvetöntä eikä tyyntä yhtään...

Vierailija
30/55 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä toimii erinomaisesti: kastele pää ja hiukset jääkylmällä vedellä. Joka kerta kun on huono olo, tee niin.

Tämä ei ole vitsi.

Vierailija
31/55 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sulla ees pöytätuuletin on?

Ei ole. Auttaako se oikein mihinkään?

Tuulettimesta on yllättävän paljon apua. Osta samantien järeämpi, lattialla seisova tuuletin.

Vierailija
32/55 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä astmapotilaallakin on vaikeaa..

Vierailija
33/55 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee ostaa tuuletin. Jäävesi on hyvä silloin, kun mahdollista. Välillä pakko liikkua asiallisesti ihmisten ilmoilla. Kiitokset vinkeistä :)

Ap

Vierailija
34/55 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmaan veteen kastettu pyyheliina kaulan ymparille. Olen asunut tropiikissa ja kun oli niin kuuma etta alkoi heikottaa niin ensiapu oli suolatabletti. Suolatasapaino menee sekaisin kun oikein hikoilee vaikka ei silta tuntuisikaan.

Vesipullot pakastimeen, kestavat umpijaisina kauemmin kylmana ulkona.

Kaikkeen tottuu, kun sita kuumaa on ymparivuoden niin elimisto tottuu eika tunnu edes pahalta.

Vierailija
35/55 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmaan veteen kastettu pyyheliina kaulan ymparille. Olen asunut tropiikissa ja kun oli niin kuuma etta alkoi heikottaa niin ensiapu oli suolatabletti. Suolatasapaino menee sekaisin kun oikein hikoilee vaikka ei silta tuntuisikaan.

Vesipullot pakastimeen, kestavat umpijaisina kauemmin kylmana ulkona.

Kaikkeen tottuu, kun sita kuumaa on ymparivuoden niin elimisto tottuu eika tunnu edes pahalta.

Halvemmaksi tulee laittaa 1 tl merisuolaa lasilliseen vettä. Ei heikota enää. Liika veden litkiminen poistaa elimistöstä suoloja ja sitten huippaa

Vierailija
36/55 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on ohjeita, miten tuulettimesta tehdään viilennin. Märkä pyyhe sen eteen.

Vierailija
37/55 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsää Saksassa asuneen suomalaiaperheen hyviä vinkkejä

https://www.rantapallo.fi/hausfrau/2017/05/31/hausfraun-vinkit-hellepai…

Myös se, että ulkoilee vasta myöhään illalla ja siestailee päivällä on todettu Välimeren maissa hyväksi.

Vierailija
38/55 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ruikutusta, Suomessa ei viime kesää lukuunottamatta ole ees kunnon kesää ollut aikoihin ja nyt kitistää kun vähän lämpö nousee yli +20 astetta. Ilmalämpöpumpulla saa sisätilat jääkaappikylmiksi, mutta jos et ole valmis hankkimaan, niin senku hikoilet sitten.

39/55 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennusteiden mukaan olisi tulossa korkeimmillaan 25-27 astetta eteläisen Suomen useimmille paikkakunnille, ja noita kuumimpia päiviä olisi vain 1-2 putkeen. Joten viime kesän tyyppistä helleaaltoa ei sentään ole ennustettu.

Jo 22-25 asteen päivät, jos niitä on viikko yhtäjaksoisesti, nostaa kerrostaloasuntojen sisälämpötilaa, mutta se auttaa, että yölämpötilat pyörivät 15 asteen tuntumassa.

Vierailija
40/55 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista, käy uimassa heti aamulla. Ihan sama käytkö järvessä vai uimahallissa, mutta käy. Ainakin omalta osaltani olen huomannut, että kun aamulla polskin tunnin, niin pysyn jotenkin viileämpänä melkein koko päivän. En osaa sanoa mistä johtuu.

Suihkepulloon kylmää vettä mukaan kaupungille, ja sitä välillä spruittaailet itseesi, viilentää mukavasti. Yöllä ota nahkea pussilakana ja mene sen alle nukkumaan.