Miten tulen kestämään helteet, kun olen jo nyt loppu
Jo tänään ilma oli paitsi paahtava, myös äärettömän raskas. Ja lämpötila oli vasta jotakin 23 astetta. Nyt olen puhkiuupunut samalla tavalla kuin viime kesän helteillä. Ja helteet vasta tulossa. Miten ihmeessä selviän hengissä? Onko mitään hyviä keinoja?
Kommentit (55)
Kävin tänään aamulla klo 8 tunnin lenkillä. Lämpötila oli +12 astetta kun lähdin ja palatessani sormet oli turvonneet nakit. Joten ulkolenkkeily saa jäädä, ilmalämpöpumppu päälle ja juoksumatto toimintaan.
Sama ongelma. Olin jo toiveikkaana sen suhteen, ettei niitä kolmenkymmenen asteen helteitä tulis, mutta nythän ilmeisesti niiden odotetaan tulevan ainakin eteläiseen Suomeen. En aio tehdä mitään ylimääräistä. Onneksi 2 kk menee vaikka aidanseipäänä, ehkä...
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma. Olin jo toiveikkaana sen suhteen, ettei niitä kolmenkymmenen asteen helteitä tulis, mutta nythän ilmeisesti niiden odotetaan tulevan ainakin eteläiseen Suomeen. En aio tehdä mitään ylimääräistä. Onneksi 2 kk menee vaikka aidanseipäänä, ehkä...
Minä pelkään tosissani, että en pysy hengissä, kun jo nyt tuntuu niin raskaalta. :(
Meille ennustetaan huomiseksi lampotila+kosteus yhteisvaikutus 45+ C astetta.
Onneksi ilmastointi on keksitty mutta auton pitaa olla parkissa ulkona tunnin verran.
Ette ole tosissanne, ettehän?? Vihdoinkin tarkenee pihalla ilman toppatakkia ja te valitatte kuumuutta... Meillä päin ainakin on tuullut sen verran, että ei todellakaan ole ollut mitään paahtavaa keliä
Hanki siirrettävä ilmastointilaite kuten minäkin tein keväällä.
Ai niin nehän onkin jo myyty loppuun joka paikasta mutta jos
nyt laitat tilaukseen niin saat ensi kesäksi.
Ehkä.
Ei kiinnosta. Sä joko selviät tai et selviä. Onks sulla sisua vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Ette ole tosissanne, ettehän?? Vihdoinkin tarkenee pihalla ilman toppatakkia ja te valitatte kuumuutta... Meillä päin ainakin on tuullut sen verran, että ei todellakaan ole ollut mitään paahtavaa keliä
Minä olen tosissani. Meilläkin tänään vähän tuuli, ja se helpotti, mutta kokonaisuus oli sellainen raskas, yleisväsyttävä. Yllätyin itsekin.
Ap
Helle ja tämäkin lämpö on haastavaa. Vie voimia ja terää aivoista. On vain nautittava kylmiä nesteitä, syötäviä, yritettävä pukeutua niin viileästi kun pystyy, hakeuduttava ulkona veden ääreen, varjoihin ja viileästi ilmastoituihin sisätiloihin. Muuta en nyt osaa keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta. Sä joko selviät tai et selviä. Onks sulla sisua vai mitä?
Ei sinun tarvitsekaan kinnostua, antaa vain vinkkejä. Sisu ei tässä vain auta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin tarkenee ilman toppatakkia :D? Kuinka pärjäät talvipakkasissa sitten?
Jos olet tosissasi, suosittelen lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Helle ja tämäkin lämpö on haastavaa. Vie voimia ja terää aivoista. On vain nautittava kylmiä nesteitä, syötäviä, yritettävä pukeutua niin viileästi kun pystyy, hakeuduttava ulkona veden ääreen, varjoihin ja viileästi ilmastoituihin sisätiloihin. Muuta en nyt osaa keksiä.
Kiitos asiallisista vinkeistä. :) Oikea syöminen ja juominen toki auttavat hieman.
Miten pärjäävät ne "mielellään kotona asuvat" vanhukset kuumissa asunnoissaan. Kuka huolehtii riittävästä veden juomisesta ja muusta viilennyksestä, kun joku käy oven suussa kääntymässä pari minuuttia silloin tällöin? Heitteille jättöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin tarkenee ilman toppatakkia :D? Kuinka pärjäät talvipakkasissa sitten?
Jos olet tosissasi, suosittelen lääkäriä.
Huumori on vaikea laji
Minua auttaa mennä rannalle, jossa on tuulista. Varjoon. Ottaa mukaan 1,5l vesipullo jota on pakastettu jonkin aikaa, että sisälle muodostuu jääkimpaleita. Voi ottaa eväitä mukaan, että voi hengailla siellä pidempäänkin pahimpien helletuntien ajan.
- Tällaisia paikkoja on esim. Tampereella Hatanpään arboretum ranta-alue, jossa on todella viileeää. Sitten Turussa myös tuulee todella kivasti, Turun tuomiokirkossakin on suht viileää jopa, sielläkin voi istua pahimman helteen ajan. Esimerkkeinä.
- Jos juot kahvia niin tee vain kylmäuutettua kahvia jo valmiiksi jääkaappiin niin voit juoda sitä heti aamusta jääkylmänä ja päivällä myös, eipähän turhaan nosta kehonlämpöä entisestään juomalla kuumaa kahvia tai teetä.
Vierailija kirjoitti:
Kai sulla ees pöytätuuletin on?
Ei ole. Auttaako se oikein mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Minua auttaa mennä rannalle, jossa on tuulista. Varjoon. Ottaa mukaan 1,5l vesipullo jota on pakastettu jonkin aikaa, että sisälle muodostuu jääkimpaleita. Voi ottaa eväitä mukaan, että voi hengailla siellä pidempäänkin pahimpien helletuntien ajan.
- Tällaisia paikkoja on esim. Tampereella Hatanpään arboretum ranta-alue, jossa on todella viileeää. Sitten Turussa myös tuulee todella kivasti, Turun tuomiokirkossakin on suht viileää jopa, sielläkin voi istua pahimman helteen ajan. Esimerkkeinä.
- Jos juot kahvia niin tee vain kylmäuutettua kahvia jo valmiiksi jääkaappiin niin voit juoda sitä heti aamusta jääkylmänä ja päivällä myös, eipähän turhaan nosta kehonlämpöä entisestään juomalla kuumaa kahvia tai teetä.
Kylmäuutettua kahvia?
Eikö kenelläkään vinkkejä? Ja en voi hankkia sitä ilmalämpöpumppua, eli muita keinoja, kiitos. Ylipainoinen en ole.