Avioero ja muutto lasten kanssa, apua kaivataan
Olemme eronneet keväällä lasten isän kanssa ja hän on muuttanut uuden naisen luo toiselle paikkakunnalle. Asun lasten kanssa entisessä yhteisessä kodissamme joka on myynnissä. Nyt suunnittelen muuttoa samalle paikkakunnalle jossa lasten isäkin asuu, siellä on myös työpaikkani ja vanhimman lapsen opiskelupaikka. Voiko isä etävanhempana jotenkin estää tämän muuton, tai onko perusteltu muutto teidän mielestä? Tarvinko hänen luvan? Hän ei halua että muutamme, koska pelkää elatusmaksujen nousemista, ja olen tähän asti ollut talonmiehenä ja järkännyt asuntonäytöt ym. Nyt tuntuu ettemme pääse eteenpäin kun olemme täällä vanhan elämän raunioilla. Muutto uuteen ympäristöön voisi piristää meitä, vaikka se vähän pelottaakin.
Kommentit (59)
No et kyllä Lahjoita yhtään mitään, typerä ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon myyminen voi kestää iäisyyden, kauppa käy huonosti. Mitä jos lahjoitat koko höskän miehellesi ja muutat pois? Ei tarvitse maksaa ylläpitokuluja ja miehen omaisuus on niin iso, että sillä on varaa maksaa kunnon elaritkin.
Niin tai "ostat" miehen osuuden kertaluontoisena elatusmaksuna.
Vierailija kirjoitti:
Nopeasti menee entisellä aviovaimolla sen verran omaisuutta hukkaan, kun ylläpitää omakotitaloa yksin, kun mies kellii uuden eukon vieressä maksamatta mitään . Miksi maksaisi, kun toinen pitää hänen omaisuudenpuolikkaastaan hyvän huolen? Omakotitalo vaatii kuitenkin huolenpitoa säilyttääkseen arvonsa.
Sehän riippuu ihan asunnon arvosta ja todennäköisestä myyntihinnasta, kannattaako vai ei.
Mitenkäs sitten, kun muutatte pois ja talo jää tyhjilleen, maksaako ap edelleen kaikki kulut, vai raotteleeko siinä vaiheessa mieskin lompakkoaan?
Alaikäisten kohdalla muuttoilmoitukseen tarvitsee molempien vanhempien allekirjoituksen. Mikäli yhteishuoltajuus. Jos isä ei allekirjoita-----> isä ei anna lupaa muuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tarvitse miehen lupaa ratkaisuihisi, hmmm, oletko syntyperäinen suomalainen? Anteeksi, mutta miten voit kuvitella, että naisen Suomessa täytyy saada muuttoonsa lupa ex-mieheltä?
Kummallinen vastaus. On tietysti selvää, että ap voi itse muuttaa kysymättä lupaa keneltäkään, mutta kyllä minäkin olen tähän asti luullut, että alaikäisten lasten muuttoilmoituksessa pitää olla molempien vanhempien allekirjoitus, jos vanhemmilla on yhteishuoltajuus. Ja tämä siitä huolimatta, että olen korkeasti koulutettu syntyperäinen suomalainen.
Joka tapauksessa maistraatti varmasti katsoo, että muutto on tässä tapauksessa myös lasten edun mukainen, ja kirjojen siirto uuteen osoitteeseen onnistuu, vaikka isä ei suostuisikaan allekirjoittamaan papereita. Sen sijaan en olisi niinkään varma, että ap voi vain laskettaa lastenvalvojalla uudet elatusmaksut ja ex rupeaa maksamaan niitä. Käsittääkseni elatusmaksujen muutosta pitää vaatia käräjäoikeudessa, jos aikaisemmin on tehty elatussopimus vanhoilla maksuilla eikä ex vapaaehtoisesti suostu lastenvalvojan laskemiin uusiin maksuihin.
Mitä hiton papereita? :D Vuonna 2019 muuttoILMOITUKSEN voi tehdä verkossa. Ja se tosiaan on muut-to-il-moi-tus, ei lupaanomus muuttoon.
ALAIKÄISTEN KOHDALLA EI VOI TEHDÄ NETISSÄ.
Kyllä, OMAN muuttoilmoituksen voi tehdä jopa verkossa mutta lasten muuttoilmoitus tehdään edelleen kirjallisesti molempien vanhempien allekirjoituksella (jos yhteishuoltajuus). Eli ymmärrän ap:n huolen, jokainen aikuinen saa vapaasti muuttaa minne haluaa (ex ei tähän voi vaikuttaa) mutta tässä puhuttiin myös lastenkin muutosta. Uskon, että tänä päivänä asia järjestyy vaikka allekirjoitusta ei tulisi. Oman jaksamisesi kannalta jos muutto lähemmäksi työpaikkaa ja pois entisestä kodista tuntuu oikealta, tee se. Lapset kyllä sopeutuu, tärkeintä on jaksava äiti!
Itse juuri viime kuussa käynyt läpi tuota muuttohässäkkää ja allekirjoituksia lapsen muuton osalta. Valitettavasti nykyäänkin sitä asiaa ei voi hoitaa verkossa lasten osalta.
Vierailija kirjoitti:
Et tarvitse miehen lupaa ratkaisuihisi, hmmm, oletko syntyperäinen suomalainen? Anteeksi, mutta miten voit kuvitella, että naisen Suomessa täytyy saada muuttoonsa lupa ex-mieheltä?
Eri asia taas on, tekeekö sinulle hyvää muuttaa miehen perässä tuolle paikkakunnalle, no toivottavasti se ei ole mikään pikkukaupunki....
Ei naisen tarvitse, mutta lasten tarvitsee. Ja jos lapset asuvat äidin kanssa, niin käytännössä hänen tarvitsee. Siitähän tässä on kyse.
Vai oletko taas yksi niistä, joiden mielestä lapset on äidin ja miehellä ei ole heidän asioihin mitään sanaa, paitsi maksaa elarit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopeasti menee entisellä aviovaimolla sen verran omaisuutta hukkaan, kun ylläpitää omakotitaloa yksin, kun mies kellii uuden eukon vieressä maksamatta mitään . Miksi maksaisi, kun toinen pitää hänen omaisuudenpuolikkaastaan hyvän huolen? Omakotitalo vaatii kuitenkin huolenpitoa säilyttääkseen arvonsa.
Sehän riippuu ihan asunnon arvosta ja todennäköisestä myyntihinnasta, kannattaako vai ei.
Mitenkäs sitten, kun muutatte pois ja talo jää tyhjilleen, maksaako ap edelleen kaikki kulut, vai raotteleeko siinä vaiheessa mieskin lompakkoaan?
Mehän emme tiedä millainen talo on kyseessä.
Talosta voi muuttaa kaupunkiin ja jättää sen myytäväksi tyhjänä.
En neuvoisi tuosta vaan lahjoittamaan omaisuuttaan sisälle. Kaikki talot myydään joskus, silloin ap saa puolet myyntihinnasta. Mitä tulee talon huoltomenoihin, niin eihän ap niistä yksin vastaa sitten enää kun ei siellä asukaan.
Tosin se riski on, että mies ei halua myydä, vaan ap:n muutettua muuttaa itse taloon. Tässä vaiheessahan nuoremmilla lapsilla on myös mahdollisuus jäädä sinne isänsä kanssa.
Aloituksesta ei kylläkään ihan käynyt ilmi, onko ositus toteutettu ja miten.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, OMAN muuttoilmoituksen voi tehdä jopa verkossa mutta lasten muuttoilmoitus tehdään edelleen kirjallisesti molempien vanhempien allekirjoituksella (jos yhteishuoltajuus). Eli ymmärrän ap:n huolen, jokainen aikuinen saa vapaasti muuttaa minne haluaa (ex ei tähän voi vaikuttaa) mutta tässä puhuttiin myös lastenkin muutosta. Uskon, että tänä päivänä asia järjestyy vaikka allekirjoitusta ei tulisi. Oman jaksamisesi kannalta jos muutto lähemmäksi työpaikkaa ja pois entisestä kodista tuntuu oikealta, tee se. Lapset kyllä sopeutuu, tärkeintä on jaksava äiti!
Itse juuri viime kuussa käynyt läpi tuota muuttohässäkkää ja allekirjoituksia lapsen muuton osalta. Valitettavasti nykyäänkin sitä asiaa ei voi hoitaa verkossa lasten osalta.
Siis siinä nettimuuttoilmoituksessa on kohta mukana muuttavat perheenjäsenet. Eikö siihen muka voi laittaa omaa lastaan? Itse tein vuosi sitten muuttoilmoituksen itsestäni ja avomiehestäni siinä netissä omilla pankkitunnareillani eikä siinä mitään mieheni allekirjoitusta kysytty. Eikö saman voi tehdä lapsista?
Me tehtiin viime vuonna lasten muuttoilmoitus paperilla. Lapset siis muuttivat isänsä luota minun luokse. Ex toi laput ja allekirjoitin. Ex oli maistraatista kysynyt ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen nainen taas kyseessä. Mietitään, miten voisi saada enemmän rahaa mieheltä, eikä sitä, miten itse voisi esimerkiksi työllistyä ja osallistua lapsensa elatukseen suuremmalla osuudella. Suomalaiset naiset ovat laiskoja ja laskelmoivia vätyksiä.
Tyypillinen miehen vastaus taas. Jätetään lapset ja vaimo pelkästään uuden perseen takia viis veisaamatta niiden ITSE tehtyjen lasten hyvinvoinnista pätkääkään. Pääasia, että MIES saa tehdä niinkuin lystää ottamatta vastuuta yhtään mistään. Kyllä ajan kuluessa varmasti aloittajakin huomaa, kuinka paljon helpompaa elämä ilman moista vätystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen vastaus. On tietysti selvää, että ap voi itse muuttaa kysymättä lupaa keneltäkään, mutta kyllä minäkin olen tähän asti luullut, että alaikäisten lasten muuttoilmoituksessa pitää olla molempien vanhempien allekirjoitus, jos vanhemmilla on yhteishuoltajuus. Ja tämä siitä huolimatta, että olen korkeasti koulutettu syntyperäinen suomalainen.
Joka tapauksessa maistraatti varmasti katsoo, että muutto on tässä tapauksessa myös lasten edun mukainen, ja kirjojen siirto uuteen osoitteeseen onnistuu, vaikka isä ei suostuisikaan allekirjoittamaan papereita. Sen sijaan en olisi niinkään varma, että ap voi vain laskettaa lastenvalvojalla uudet elatusmaksut ja ex rupeaa maksamaan niitä. Käsittääkseni elatusmaksujen muutosta pitää vaatia käräjäoikeudessa, jos aikaisemmin on tehty elatussopimus vanhoilla maksuilla eikä ex vapaaehtoisesti suostu lastenvalvojan laskemiin uusiin maksuihin.
Mitä hiton papereita? :D Vuonna 2019 muuttoILMOITUKSEN voi tehdä verkossa. Ja se tosiaan on muut-to-il-moi-tus, ei lupaanomus muuttoon.
Huutonaurua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, kesäkuun alusta juuri muutettiin lasten kanssa ja kirjasin siihen muiden mukana muuttavien tiedot ihan netissä ja sama oli mahdollsta jo reilu viis vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tuo koskee vain , jos on muutamassa ulkomaille tai on muuttoesto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis siinä nettimuuttoilmoituksessa on kohta mukana muuttavat perheenjäsenet. Eikö siihen muka voi laittaa omaa lastaan? Itse tein vuosi sitten muuttoilmoituksen itsestäni ja avomiehestäni siinä netissä omilla pankkitunnareillani eikä siinä mitään mieheni allekirjoitusta kysytty. Eikö saman voi tehdä lapsista?
Voi olla, että tuo on teknisesti mahdollista, mutta siinä tapauksessa toisella huoltajalla on mahdollisuus riitauttaa muutto. Lain mukaan yhteishuollossa olevan lapsen asuinpaikasta päättävät vanhemmat yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että tuo on teknisesti mahdollista, mutta siinä tapauksessa toisella huoltajalla on mahdollisuus riitauttaa muutto. Lain mukaan yhteishuollossa olevan lapsen asuinpaikasta päättävät vanhemmat yhdessä.
Muuttoilmoituksen voi lähi tehdä lapsesta netissä. Ja sillä etällä on mahdollisuus riitauttaa muutta viemällä asia käräjille niin, että anoo itselleen lähihuoltajuutta sillä perusteella, että lähin ja lapsen muutto jonnekin kauas hankaloittaisi paljon tapaamissopimuksen noudattamista.
Mutta ap:n tilanteessa tuo peruste ei päde, koska ap ja lapset muuttaisi lähemmäksi miestä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että exsäsi ja lasten isä on muuttanut paikkakumnalle A ja itse suunnittelet muuttoa myös paikkakuntaan A?
Jos näin on niin ei ex tietenkään voi sitä kieltää. Sehän on pelkästään lasten etu, että molemmat vanhemmat on samalla paikkakunnalla.
Miksi exsäsi pelkää, että elatusmaksut nousevat jos muutatte? Todella outoa.
Tätä minäkin ihmettelen. Kuluthan päinvastoin pienenevät kun isä ei joudu ajamaan kahden paikkakunnan väliä lapsia hakiessaan.
Ota kuitenkin huomioon, että uudet elairit ei lähde juoksemaan ekasta muuttopäivästä vaan isä voi pitkittää asiaa jopa toista vuotta ja takautuvasti saa vain kolmen kuukauden elarit. Joten niiden varaan ei kannata laskea mitään.