Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero ja muutto lasten kanssa, apua kaivataan

Vierailija
18.07.2019 |

Olemme eronneet keväällä lasten isän kanssa ja hän on muuttanut uuden naisen luo toiselle paikkakunnalle. Asun lasten kanssa entisessä yhteisessä kodissamme joka on myynnissä. Nyt suunnittelen muuttoa samalle paikkakunnalle jossa lasten isäkin asuu, siellä on myös työpaikkani ja vanhimman lapsen opiskelupaikka. Voiko isä etävanhempana jotenkin estää tämän muuton, tai onko perusteltu muutto teidän mielestä? Tarvinko hänen luvan? Hän ei halua että muutamme, koska pelkää elatusmaksujen nousemista, ja olen tähän asti ollut talonmiehenä ja järkännyt asuntonäytöt ym. Nyt tuntuu ettemme pääse eteenpäin kun olemme täällä vanhan elämän raunioilla. Muutto uuteen ympäristöön voisi piristää meitä, vaikka se vähän pelottaakin.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n viesti on niin typerä, että en yhtään ihmettele, että ero on tullut. Ethän sinä sinne paikkakunnalle mene paremman elämän perässä vaan piinaamaan exääni ja hänen uutta. Paska mieskin, heti uuden naisen kanssa asumassa vaikka entinen koti on myymättä. Mistä näitä typeryksiä oikein tehdään?

AP kirjoitti, että hänen oma työpaikkansa ja lapsen koulu on jo paikkakunnalla?

Vierailija
22/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n viesti on niin typerä, että en yhtään ihmettele, että ero on tullut. Ethän sinä sinne paikkakunnalle mene paremman elämän perässä vaan piinaamaan exääni ja hänen uutta. Paska mieskin, heti uuden naisen kanssa asumassa vaikka entinen koti on myymättä. Mistä näitä typeryksiä oikein tehdään?

Ja syy vaatia enemmän elatusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muuttaisin sen nykyisen paikkakunnan sisällä. Lapsille olisi muuten turhan rankkaa, ensin vanhempien ero, kodin myynti, uusi paikkakunta, jossa ihan yksin ilman kavereita aloittaa tyhjästä... liikaa muutoksia lyhyessä ajassa ja vielä surutyö vanhempien erostakin kesken. Satsaisin siihen, että heillä pysyy edes koulu ja kaverit! Uusi koti vanhalta paikkakunnalta on ehdotukseni.

Vierailija
24/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex ei kysynyt lupaa kun petti ja jätti ja muutti uuden naisen luo. En ole menossa piinaamaan heitä, lähinnä käytännön kannalta olisi helpompaa asua lähempänä työpaikkaa ja vanhimman lapsen koulua

Mutta olin tosiaan luullut että maistraattiin tarvitaan molempien lupa. Olen menettänyt täysin itseluottamukseni ja omanarvontuntoni tämän eron myötä, huomaan että ex hallitsee elämäämme vieläkin, vaikka ei edes ole täällä.. Hän ei osallistu talon hoitoon, huoltoon, eikä kuluihin koska asumme täällä..Omistamme kyllä puoliksi

ap

Vierailija
25/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne pitäisi tarkistaa, tilanne muuttuu niin paljon.

ap

Tarkastaa aina voi mutta ne ei auttamatta muutu sinun hyväksi. Sillä menojesi muutos on väliaikainen, sillä et tule seuraavat x vuotta maksamaan kahden asunnon kuluja.

Vierailija
26/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienot geenit olette lapsille järjestäneet.

Vierailija
27/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä lapset on muutosta? 

Vierailija
28/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex ei kysynyt lupaa kun petti ja jätti ja muutti uuden naisen luo. En ole menossa piinaamaan heitä, lähinnä käytännön kannalta olisi helpompaa asua lähempänä työpaikkaa ja vanhimman lapsen koulua

Mutta olin tosiaan luullut että maistraattiin tarvitaan molempien lupa. Olen menettänyt täysin itseluottamukseni ja omanarvontuntoni tämän eron myötä, huomaan että ex hallitsee elämäämme vieläkin, vaikka ei edes ole täällä.. Hän ei osallistu talon hoitoon, huoltoon, eikä kuluihin koska asumme täällä..Omistamme kyllä puoliksi

ap

Voimia! Sä olet hyvä, vaikka ex ei hyvän päälle ymmärräkään.

Teet juuri niinkuin itse parhaaksi näet, ja kaiken exn aiheuttaman paskan jälkeen todellakin lasketutat elarit uusiksi ja vaadit koko summan.

Vierailija
29/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Jaxuhaleja<3

Vierailija
30/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska puhut vanhemman lapsen opiskelupaikasta, hänen täytyy olla jo iso. Hänen takiaan ei tarvitse muuttaa. Oletan, että hän käy lukiossa siellä isänsä paikkakunnalka? Kohta hän lähtee muualle opiskelemaan, itsenäistyy, muuttaa pois.

En irrottaisi nuorempia lapsia nykyiseltä paikkakunnalta. Satsaisin pysyvyyteen eli että he saisivat pitää koulunsa ja ystävänsä. Asukaa talossa, kunnes se on myyty ja sitten katsotte kivan uuden kodin paikkakunnalta, jossa jo asutte. Miksi mennä exän perässä yhtään minnekään!?!

Vierailija
31/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Ihmisellä on myös perustuslakiin perustuva itsemääräämis oikeus pettää ja jäättä. Yksikään suhde ei ole siltä turvassa. Pitäisikö sinun antaa ajan vähän kulua ja muuttaa vasta kun talo on myyty? 

Vierailija
32/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne pitäisi tarkistaa, tilanne muuttuu niin paljon.

ap

Tarkastaa aina voi mutta ne ei auttamatta muutu sinun hyväksi. Sillä menojesi muutos on väliaikainen, sillä et tule seuraavat x vuotta maksamaan kahden asunnon kuluja.

Ja on oma valinta ottaa tupla asumiskulut. Ja jos ex ei tuohun suostu se pitkä prosessi oikeudessa ja siihen saattaa mennä toista vuottakin, kun kyse ei ole ensinmäisestä elatussopimuksesta.

Vierailija
33/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Nyt ajattelit maksaa samalla mitalla takaisin muuttamalla samalle paikkakunnalle ja vaatia lisää elareita? Sillä siltä se tulee näyttämään muiden silmissä.

Mitä jos antaisit tuon katkeruuden kirkerän hötön vähän laantua ennen kun veit lapset pois tutuista ympyröistä?

Vierailija
34/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen nainen taas kyseessä. Mietitään, miten voisi saada enemmän rahaa mieheltä, eikä sitä, miten itse voisi esimerkiksi työllistyä ja osallistua lapsensa elatukseen suuremmalla osuudella. Suomalaiset naiset ovat laiskoja ja laskelmoivia vätyksiä.

Vierailija
35/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti yrittää pitää ne maksut minimissä. Onko mahkuja että kodistanne jää velkaa? Anna valvojan päättää summa jos olet taipuvainen paineen alla exän vaatiman maksuun. Moni taipuu minimimaksuun että pääsee ulos sieltä huoneesta.Se mihin suostut on vaikea muuttaa myöhemmin.

Vierailija
36/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin työllistyä ja vaatia isommat elarit. Voi tuota luetun ymmärtämisen tasoa. Ap on töissä ex-miehen asuinpaikkakunnalla ja yksi lapsista siellä koulussa. Mikä tässä tilanteessa paras ratkaisu asuipaikan ja koulujen suhteen on kysymys, ei elatustuki ja ap:n työllistyminen. Opetelkaa lukemaan. Itse suosittelen vanhalla paikkakunnalla asumista nuorempien lasten takia, heillä koti, vaikka uusikin, koulu ja kaverit tutuissa ympyröissä. Näkevät isäänsä sovittuna aikana, joten muutoksista huolimatta perusturva pysyy.

Vierailija
37/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän asian niin, että pariskunnalla on ollut yhteisenä asuntona joku remontoitava ok-talo kaupungin naapurikunnassa.

Mies on löytänyt uuden ja muuttanut kaupunkiin. Nainen jäänyt muksujen kanssa yhteiseen kotiin hornan tuuttiin tekemään sosiaalista itsemurhaa.

Nyt nainen on väsynyt pyörittämään yksin ok-unelmaa ja vastaamaan yksin ämän edelleen yhteisomistuksessa olevan ok-talon kuluista.

Kaupunkiin muuttamiseen ei lupia tarvita, mutta ok-talo myynti sekä myy.nnin aikaisen huollon järjestäminen pitää omistajien sopia keskenään

Elarit eivät liity tilanteeseen mitenkään, mutta jos alun perin olet jostain syyst tyytynyt vähempään kuin kuuluisi, niin totta kai tarkistutat sopimuksen

Vierailija
38/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tarvitse miehen lupaa ratkaisuihisi, hmmm, oletko syntyperäinen suomalainen? Anteeksi, mutta miten voit kuvitella, että naisen Suomessa täytyy saada muuttoonsa lupa ex-mieheltä?

Kummallinen vastaus. On tietysti selvää, että ap voi itse muuttaa kysymättä lupaa keneltäkään, mutta kyllä minäkin olen tähän asti luullut, että alaikäisten lasten muuttoilmoituksessa pitää olla molempien vanhempien allekirjoitus, jos vanhemmilla on yhteishuoltajuus. Ja tämä siitä huolimatta, että olen korkeasti koulutettu syntyperäinen suomalainen.

Joka tapauksessa maistraatti varmasti katsoo, että muutto on tässä tapauksessa myös lasten edun mukainen, ja kirjojen siirto uuteen osoitteeseen onnistuu, vaikka isä ei suostuisikaan allekirjoittamaan papereita. Sen sijaan en olisi niinkään varma, että ap voi vain laskettaa lastenvalvojalla uudet elatusmaksut ja ex rupeaa maksamaan niitä. Käsittääkseni elatusmaksujen muutosta pitää vaatia käräjäoikeudessa, jos aikaisemmin on tehty elatussopimus vanhoilla maksuilla eikä ex vapaaehtoisesti suostu lastenvalvojan laskemiin uusiin maksuihin.

Vierailija
39/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tarvitse miehen lupaa ratkaisuihisi, hmmm, oletko syntyperäinen suomalainen? Anteeksi, mutta miten voit kuvitella, että naisen Suomessa täytyy saada muuttoonsa lupa ex-mieheltä?

Kummallinen vastaus. On tietysti selvää, että ap voi itse muuttaa kysymättä lupaa keneltäkään, mutta kyllä minäkin olen tähän asti luullut, että alaikäisten lasten muuttoilmoituksessa pitää olla molempien vanhempien allekirjoitus, jos vanhemmilla on yhteishuoltajuus. Ja tämä siitä huolimatta, että olen korkeasti koulutettu syntyperäinen suomalainen.

Joka tapauksessa maistraatti varmasti katsoo, että muutto on tässä tapauksessa myös lasten edun mukainen, ja kirjojen siirto uuteen osoitteeseen onnistuu, vaikka isä ei suostuisikaan allekirjoittamaan papereita. Sen sijaan en olisi niinkään varma, että ap voi vain laskettaa lastenvalvojalla uudet elatusmaksut ja ex rupeaa maksamaan niitä. Käsittääkseni elatusmaksujen muutosta pitää vaatia käräjäoikeudessa, jos aikaisemmin on tehty elatussopimus vanhoilla maksuilla eikä ex vapaaehtoisesti suostu lastenvalvojan laskemiin uusiin maksuihin.

Mitä hiton papereita? :D Vuonna 2019 muuttoILMOITUKSEN voi tehdä verkossa. Ja se tosiaan on muut-to-il-moi-tus, ei lupaanomus muuttoon.

Vierailija
40/59 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon myyminen voi kestää iäisyyden, kauppa käy huonosti. Mitä jos lahjoitat koko höskän miehellesi ja muutat pois? Ei tarvitse maksaa ylläpitokuluja ja miehen omaisuus on niin iso, että sillä on varaa maksaa kunnon elaritkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi