Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ajattelit säästää eläkkeesi, kun valtion eläkejärjestelmä kutistuu ja tulee tiensä päähän tulevaisuudessa?

Vierailija
16.07.2019 |

Nykyiset eläkkeet maksetaan työntekijöiden palkoista. Kun eläkeläisten määrä kasvaa ja samaan aikaan syntyvyys laskee ja työtätekevien määräkin laskee, niin yhtälö on karu. Tällä menoa eläkkeitä joudutaan Rinteen lupaamasta "vappusatasesta" huolimatta tulevaisuudessa leikkaamaan ja eläkeikää myös nostamaan. Tulevaisuudessa eläkejärjestelmä ei siis voi kestää, kun maksajia ei ole riittävästi. Oletko miettinyt, millä varmistat vanhuuden päivien elannon?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla ei ole eläkejärjestelmää, paitsi ihan kaikkein köyhimmille.

Vierailija
2/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastosijoittaminen. Lisäksi velaton asunto hyvissä ajoin ennen eläkeikää, niin asumiskulut pysyy kohtuullisina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin alkaa tekemään rahaa osakkeilla, mutta huonolta näyttää ainakin näin alkuun.

Vierailija
4/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Valtion_El%C3%A4kerahasto

Vierailija
5/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin lakisääteisiä työeläkemaksuja eläkekassoille. 

Vierailija
6/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille kansalaisille pitäisi jakaa eläkeiässä maksuton syanidikapseli. Saa ottaa se sitten, kun tilanne käy niin tukalaksi, että ei ole enää varaa elättää itseään.

Vierailija
7/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkekatto kiitos!

Vierailija
8/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta urani alussa joten oletan, että siinä ajassa automaatio ja tekoälykehitys ovat jo tehneet tehtävänsä. Kun ei ole (lähes lainkaan) työssäkäyviä, ei ole määritelmällisesti eläkeläisiäkään.

Vierailija
9/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin olla elämättä liian vanhaksi. Teen työtä eläkeikäisten kanssa ja... En vaan halua elää pitkään. Sukurasitteena on kaikenlaista, joten mieluummin elän nyt ja kuolen vähän ennemin, kuin että eläisin pitkään höperönä sairaana dementikkona.

Vierailija
10/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen tehnyt insinöörin hommia 23 vuotta ja nyt on sen verran massia että "eläke" on kasassa ja se mitä valtiolta tulee päälle on plussaa. Työt ajattelin lopettaa n. 55 vuoden iässä. Lapsia ei tietenkään ole, nehän vie kaikki rahat, ja vaimolla on parempi liksa kuin minulla joten häntäkään ei tarvitse elättää. Ei siitä eläkkeestä vanhana äijänä mitään iloa ole kun ei jaksa mitään tehdä joten ajattelin että on parempi hoitaa asiat niin etä voi lopettaa työt ajoissa. Mitenkään erityisen säästeliäästi en ole elänyt, päinvastoin. Rahaa tuntuu jäävän säästöön väkisin ainakin pari tonnia kuussa kun ei tosiaan ole kersoja elätettävänä. Elämä on valintoja ja itse olen aina ollut sitä mieltä että lapsista on lähinnä huolta ja harmia. Siinä vaiheessa kun työt lopetan alan nostamaan ensimmäisen kerran elämässäni työttömyyskorvauksia. Otan edes vähän takaisin niitä käsittämättömiä summia mitkä olen veroina maksanut ja tähän mennessä en ole saanut niille käytännössä mitään vastinetta. Nykyliksalla saan enemmän rahaa ansiosidonnaisena päivärahana kuin mitä esim. sairaanhoitaja tienaa. Eli homma on ajateltu ja toistaiseksi kaikki hyvin, kiitos kysymästä.

Vierailija
11/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut perintöni, puoli milliä. Työlläni en eläkettä tule saamaan kuin kuppaisen tonneroisen.

Vierailija
12/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut metsää. Mistä sen tietää, vaikka koko talousjärjestelmä romahtaa? Kannattaa aina olla myös kiinteää omaisuutta kaiken varalta.

Vierailija
13/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämän eläkeponzin romahtaminen on yhä lähempänä. Jo nyt tulee kirjoituksia että "mitä järkeä ihmisten on maksaa eläkemaksuja kun sillä saa vain takuueläkkeen verran eläkettä.".

Vierailija
14/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin olla elämättä liian vanhaksi. Teen työtä eläkeikäisten kanssa ja... En vaan halua elää pitkään. Sukurasitteena on kaikenlaista, joten mieluummin elän nyt ja kuolen vähän ennemin, kuin että eläisin pitkään höperönä sairaana dementikkona.

Sama. En eläkkeitä murehdi. Suvussa on onneksi hyvin sydän- ja verisuonitauteja ja elän jo nyt kuin viimeistä päivää. Vanhin suvussa on elänyt 73-vuotiaaksi ja hänkin oli tupakoiva alkoholisti. Absolutistit ja tupakoimattomat lähtivät jo kuusikymppisinä. Kukaan suvusta ei ole maannut laitoksessa, joten ei huolta huomisesta.

Vierailija
15/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja tämän eläkeponzin romahtaminen on yhä lähempänä. Jo nyt tulee kirjoituksia että "mitä järkeä ihmisten on maksaa eläkemaksuja kun sillä saa vain takuueläkkeen verran eläkettä.".

No tottahan se on matalapalkkaisten keskuudessa. Miksi pitäisi?

Vierailija
16/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin säästää heti kun pääsi työelämään.

Osan palkasta sijoitan osakkeisiin ja rahastoihin.

Myös eläkevakuutukset ovat olemassa.

Palkka valtiolla ei päätä huimaa, pienihän se on.

Mutta itse voi vaikuttaa tosi paljon talouteensa.

Tulevaisuus ei huoleta, vaikka perhettä onkin, molemmat olemme tottuneet ajattelemaan, visioimaan tulevia aikoja.

Vierailija
17/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä eläkeikää nostaa vaikka yheksänkymmenen. Ei niille silti töitä ole. 

Vierailija
18/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt samaan aikaan tounen meistä maksaa opintolainaa pois, toinen säästää asuntoon.

Pieni osakesalkku kummallakin, koska palkasta riittää kaikissa oloissa pieni erä säästöön.

Hyvin menee.

Lapsia ei ole tarkoitus hankkia, miksi olisikaan? Lapsettomuus on myös myönteinen ilmastoteko.

Kun on opiskelijana elänyt säästöliekillä, kaikesta kivasta,kieltäytyen, on tosi upeaa käydä kaupassa, ja ostaa hyvää ja laadukasta suomalaista ruokaa.

Tulevat vuosikymmenet eivät huoleta vähääkään, pärjäämme omillamme kaikissa olosuhteissa.

Vierailija
19/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä eläkeikää nostaa vaikka yheksänkymmenen. Ei niille silti töitä ole. 

Niinpä, melko lapsellista kuvitella että yksityiset firmat pitävät tuottavaan työhön kykenemättömiä tai muuten tehottomia vanhuksia töissä. Yritykset kun eivät ole mitään hyväntekeväisyyslaitoksia vaikka olisi minkälaiset työehtosopimukset.

Vierailija
20/51 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, Ahmed ja Abdi maksaa. Meillä on unelma!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän