Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kalle Palanderin murre

HeTu
16.07.2019 |

Onko kukaan muu ihmetellyt, miksi Kalle Palanderin puheessa ei ole koskaan kuulunut mitenkään se, että hän on syntynyt ja kasvanut Torniossa? Olen itse muuttanut Pohjois-Suomesta pois lähes 30 vuotta sitten ja puhe on muuttunut yleiskieleksi, mutta silti puheestani ihmiset huomaavat, että olen pohjoisesta.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se erikoista jos suomalainen EI osaisi puhua yleiskieltä. Murteet ovat puhekieltä.

Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
2/6 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on asunut reilusti  yli puolet elämästään muualla niin ihmekkös tuo. Suurin osa alppihiihtäjäkavereista on myös pääkaupunkiseudulta niin eiköhän tuokin vaikuta millaista kieltä mies puhuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murreta käytetään omien joukossa ja silloin kun otetaan rennosti. On paljon ihmisiä joita murteet häiritsevät. Heillä ei ole runollista tajua suomen kielen suhteen. Parempi joissakin paikoissa käyttää pelkkää yleiskieltä.

Vierailija
4/6 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Keke Rosbergkaan viännä Iisalamelaesittaen.

Vierailija
5/6 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on asunut reilusti  yli puolet elämästään muualla niin ihmekkös tuo. Suurin osa alppihiihtäjäkavereista on myös pääkaupunkiseudulta niin eiköhän tuokin vaikuta millaista kieltä mies puhuu.

Sitten on tämä syy. Myös ovatko vanhemmat eri puolelta Suomea. Missä kaikkialla on asunut, keiden kanssa ollut ja on tekemisissä jne. Itse sain asus kodissa jossa vanhemmat olivat molemmat kokonaan eri puolelta Suomea, asuin lapsena Suomen rajojen ulkopuolella, olen asunut aikuisena eri puolella Suomea aikuisena.

Täkäläiset eivät pidä minua täkäläisenä vaikka puhun murretta.

Vierailija
6/6 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei puhu murretta. Kyllä yksi Sami Jauhojärvi riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi