Lapsen puolison rajaaminen pois testamentissa
Appivanhemmat ovat rajanneet lastensa puolisot ulkopuolelle perinnöstään. Miten tuo käytännössä toimii, jos puolisoni kuolee perittyään vanhempansa? Puolisolleni on hyvin tärkeää, että jos jotain sattuu, niin hänen omaisuutensa ei menisi hänen perheelleen, vaan nimenomaan minulle. (Jos joku ihmettelee, niin tässä sattui sellainen läheltäpiti-tilanne, että kuolemantapauksen mahdollisuus on tullut selväksi ja nämä asiat ovat pyörineet mielessä itse kullakin, että mitenkä tässä sitten pärjättäisiin puolin ja toisin.) Onko tuota mahdollista kiertää mitenkään? Lapsia ei ole.
Kommentit (23)
Miehen kannattaa hommata perukirja. Sen liitteenä pitäisi olla kopio testamentista. Siitä näkee, onko kysymys A- vai B-kohdan tilanteesta.
Perukirjan saa verottajalta. Muistakaa pyytää kopiot myös liitteistä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Olen ymmärtänyt, että tässä on B-kohdan kaltainen keissi kyseessä (mies ei muista, perinnön jaosta on niin pitkä aika ja oli niin nuori silloin, mutta hänen perheensä teki selväksi että minulle ei jää "mitään"). Mies on siis perinyt jo osittain vanhempansa (jo ennen kuin edes tapasimme), eli kieltäytyminen ei ole sen puoleen mahdollista.
Ihmettelijöille: puolisoni pääsi miltei hengestään ja hänen perheensä suhtautuminen asiaan oli lievästi sanoen pöyristyttävä ja rahanahne. Mies ei sen jälkeen halua, että heille jää yhtikäs mitään häneltä.
Lapsia ei ole, eikä tule ja miehen perintö on sen verran suuri, että se käsittää valtaosan hänen varallisuudestaan ja on huomattavasti suurempi kuin minun varallisuuteni.
-Ap
Mitä tarkoittaa "on perinyt osittain"? Siis toinen vanhemmista on jo kuollut, mutta toinen ei?
Jos molemmat ovat vielä elossa (sekavaa, kun puhut "perheestä", mutta ehkä tarkoitat sisaruksia) niin ei miehesi ole voinut mitään vielä periä, koska elävältä ei voi saada perintöä. Hän on voinut kylläkin saada lahjan jonka yhteydessä on tehty lahjakirja jossa puolison avio-oikeus on suljettu pois.
Jos miehen toinen vanhempi on kuollut, niin miehelläsi pitäisi olla kopio testamentista. Katsokaa nyt ihan ensin mitä siinä lukee.
Kiitos vastauksista. Olen ymmärtänyt, että tässä on B-kohdan kaltainen keissi kyseessä (mies ei muista, perinnön jaosta on niin pitkä aika ja oli niin nuori silloin, mutta hänen perheensä teki selväksi että minulle ei jää "mitään"). Mies on siis perinyt jo osittain vanhempansa (jo ennen kuin edes tapasimme), eli kieltäytyminen ei ole sen puoleen mahdollista.
Ihmettelijöille: puolisoni pääsi miltei hengestään ja hänen perheensä suhtautuminen asiaan oli lievästi sanoen pöyristyttävä ja rahanahne. Mies ei sen jälkeen halua, että heille jää yhtikäs mitään häneltä.
Lapsia ei ole, eikä tule ja miehen perintö on sen verran suuri, että se käsittää valtaosan hänen varallisuudestaan ja on huomattavasti suurempi kuin minun varallisuuteni.
-Ap