Miten hylätyn laivan itselle ottaminen menee käytännössä?
Jokaisella maalla on toki omat säännöt omilla aluevesillä, mutta kansainvälisillä vesillä tilanne on eri.
https://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_salvage
Onko siis niin, että omistajalla on 2 vuotta aikaa lunastaa laiva rahteineen ja sen jälkeen omistusoikeus siirtyy löytäjälle? Öljytankkerin ollessa kyseessä rahdin arvo voi olla useita miljoonia.
Kommentit (5)
Heti jos joku jättää Busterin rannalle vahtimatta, niin käyn lunastamassa sen itselleni!
Joku iso huvipursi olisi kiva löytää itselle.
Täytyypä lähteä Atlantille kyttäilemään, jos vaikka löytäis tankkerin.
Vierailija kirjoitti:
Täytyypä lähteä Atlantille kyttäilemään, jos vaikka löytäis tankkerin.
Itse otan vain viikkarin haltuun tuosta satamasta.
https://www.abc.net.au/news/2018-03-10/what-maritime-law-says-salvaging…
Maritime lawyer John Kavanagh said when it comes to salvaging there are a few boxes that need to be ticked:
It's in danger —There has to be some risk to the maritime property, otherwise there's no saving it from that risk.
-
Be a volunteer — You can't be under any sort of duty or requirement to conduct a salvage. That rules out crew saving their own ship, as well as police and other emergency services tasked with saving property
-
Be successful — Historically salvage services have been rendered on the basis of "No cure, no pay". "Cure" in this context means that some part the ship or cargo was saved and "pay" relates to the value of the property saved.
-
"If you tick all those boxes, and you recover the property and saved it, you can go to the owner and say, 'I have possession of your property, if you pay me my salvage reward I'll give it back to you'," he said.