Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaisen lapset lihovat kovaa vauhtia - pitäisikö puuttua asiaan?

Vierailija
15.07.2019 |

Kyseessä ovat sukulaiseni 7- ja 10-vuotiaat lapset. Molemmat ovat viimeisen parin vuoden aikana plösähtäneet silminnähden. Ihan kunnon vatsamakkarat jo molemmilla, vaikka pienenä olivat hoikkia ja molemmat ovat luonnostaan siroluisia. Heidän äitinsä on aina ollut itse reilusti ylipainoinen eikä selvästi huomaa lastensa ylipainoa, tai korkeintaan naureskelee, että ”Joonalle” on tullut vähän mahaa, tirsk tirsk.

Vanhempi lapsista on itse selvästi jo hieman masentunut tilanteesta, ja on jo saanut kuulla koulussa jotain läski-huutelua.

Pitäisikö minun puhua sukulaiselleni? Säälin näitä lapsia. Jos perheessä nyt tapahtuisi ruokavalion muutos, lapset voisivat vielä oppia terveellisiin elämäntapoihin. Helppoa se ei tule olemaan, sillä näille lapsille eivät maistu muut ruuat kuin lihapullat, hampurilaiset ja nakit, koska niihin heidät on totutettu. Ja karkkia ja sipsiä perheessä syödään valtavia määriä...

Pitääkö tätä vain katsoa vierestä? Miten te ragoisitte, jos ulkopuolinen kommentoisi lastenne painoa?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sama tilanne; sukulaiseni kolmesta lapsesta kaksi ovat ylipainoisia. Ylipainoiset nyt 8- ja 10- vuotiaita. Nuorin (6-vuotias) normaalipainoinen (ainakin vielä). Tuo keskimmäinen lihoi viime talven aikana, en talvella kiinnittänyt huomiota, kun nähtiin pääsääntöisesti ulkona. Nyt keväällä sitten järkytyin, mihin kuntoon on lapsi päästetty. Olen surullinen lasten puolesta ja vihainen vanhemmille tästä. Lasten äidin tapa puuttua asiaan on se, että nalkuttaa ja nälvii näitä lihavia (esim synttäreillä sanoi, että ei enempää karkkia, olet syönyt tarpeeksi, katso itseäsi). Molemmat vanhemmista ylipainoisia. Tekevät ruoan itse, mutta ruoka tehdään raskaimman kautta; perunamuusi punaiseen maitoon, grilliin makkaraa ja ribsejä, karkkipäivänä 400 gr karkkipussi/lapsi. Molempia vanhempia lapsia nimetellään ylipainosta koulussa. Lapset harrastavat urheilua, mutta energiansaanti on silti liiallista.

Olen miettinyt samaa, miten voisin puuttua tilanteeseen. Tämä perhe ei laihdu, jolleivat vanhemmat opettele tervellisempiä elämäntapoja. Tiedostavat lastensa ylipainon (joka on harvinaista, yleensä vanhemmat eivät tätä näe). Ovat kuitenkin jotenkin kyvyttömiä asiaan puuttumaan. Ilmeisesti epäterveellinen ruokavalio on jo niin juurtunut perheen elämäntapoihin, että en tiedä, miten saisivat sitä muutettua. Ostivat juuri uuden rasvakeittimen, kun sillä saa tehtyä niin hyvää kanaa (mitäs siihen sitten sanot? kiva?).

Joten AP, puutu tilanteeseen, jos uskallat. Voi kuitenkin käydä niin, että saat vanhemmat silmillesi ja välit menevät poikki - ainakin hetkellisesti. Voit lähestyä asiaa hellävaraisesti, älä syyllistä. Kerro, että olet huolissasi perheen lasten tilanteesta. 

Kiitos viestistäsi. Tiedän, että tämä on arka aihe, ja välien meno on tässä riskinä. Mutta olen ihan oikeasti huolissani lasten terveydestä. Ehkä uskaltaudun sanomaan ystävällisesti jotakin... olisi vain niin ihana nähdä lasten saavan nauttia elämästään ja lapsuudestaan normaalipainoisina. Lasten lihottaminen on mielestäni yksi pahoinpitelyn muoto. :( AP

Vierailija
22/28 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna olla. Et voi tietää, vaikka olisi esim. joku sairaus.

No vietän kyllä sen verran aikaa tämän perheen kanssa, että tiedän, ettei kyse ole sairauksista. Näen, kuinka epäterveellisesti lapset syövät, se on ihan selvä syy lihomiseen. Plus liikuntaharrastusten puute. Vanhempi lapsista joutui lopettamaan jääkiekon, koska perheellä ei ollut siihen enää varaa. Nyt sitten pelaa lähinnä kännykällä. :(

AP

No alapa sitten vaikka auttamaan niissä lätkäkustannuksissa, siitä olisi ihan oikeasti apua.

Siitä että menet sössöttämään lasten painosta kenellekään ei ole.

Olen äitiyslomalla ja mies opiskelee, ei meillä ole varaa maksaa kenenkään jääkiekkoharrastusta. Yritämme kyllä aktivoida lapsia pihapeleihin, ulkoiluun ym. aina kun näemme heitä. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet ap varmaan ihan hyvällä asialla, mutta menet kyllä tosi rohkeasti ns. syvään päähän, jos rupeet perheen äidille puhumaan siitä, miten hänen lapsensa ovat lihoneet. Olen varma, että tämä äiti ottaa asian solvauksena ja loukkaantuu sydänjuuriaan myöten. Kokee, että arvostelet hän äitinä ja kasvattajana. Pienemmistäkin asioista on suututtu. Omat lapset on kenelle tahansa arka paikka. Eli (kova) riitahan siitä saattaa olla seurauksena.

Vierailija
24/28 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen äiti tekee kyllä ihan oikeaa ruokaa ja leipoo paljon. Mutta ruuat ovat aina tyyliin spagettia ja jauhelihakastiketta, en ole nähnyt näiden lasten lautasilla juuri koskaan mitään vihreää. AP

Istutko heillä joka päivä vahtimassa heidän ruokalautastensa sisältöä?

Kyllä täällä palstalla käy hullua porukkaa.

Vierailija
25/28 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheen äiti tekee kyllä ihan oikeaa ruokaa ja leipoo paljon. Mutta ruuat ovat aina tyyliin spagettia ja jauhelihakastiketta, en ole nähnyt näiden lasten lautasilla juuri koskaan mitään vihreää. AP

Istutko heillä joka päivä vahtimassa heidän ruokalautastensa sisältöä?

Kyllä täällä palstalla käy hullua porukkaa.

No en tietenkään istu, mutta onhan se nyt sanomattakin selvää, että normaalilla terveellisellä ruokavaliolla tuon ikäiset lapset eivät liho. Ja aina kun vietän aikaa perheen kanssa, ruoka on nakit ja ranskalaiset -tyylistä, ja karkkia ja sipsiä kuluu. Vaikuttaa siltä, että lihavat lapset ovat suomalaisen yhteiskunnan vaiettu tabu. Taidan itsekin pitää suuni kiinni tästä asiasta, mutta säälittää kyllä nämä lapset, varsinkin jos tilanne vain pahenee entisestään. Aikuisena niitä kiloja on sitten jo paljon vaikeampi karistaa. AP

Vierailija
26/28 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sama tilanne; sukulaiseni kolmesta lapsesta kaksi ovat ylipainoisia. Ylipainoiset nyt 8- ja 10- vuotiaita. Nuorin (6-vuotias) normaalipainoinen (ainakin vielä). Tuo keskimmäinen lihoi viime talven aikana, en talvella kiinnittänyt huomiota, kun nähtiin pääsääntöisesti ulkona. Nyt keväällä sitten järkytyin, mihin kuntoon on lapsi päästetty. Olen surullinen lasten puolesta ja vihainen vanhemmille tästä. Lasten äidin tapa puuttua asiaan on se, että nalkuttaa ja nälvii näitä lihavia (esim synttäreillä sanoi, että ei enempää karkkia, olet syönyt tarpeeksi, katso itseäsi). Molemmat vanhemmista ylipainoisia. Tekevät ruoan itse, mutta ruoka tehdään raskaimman kautta; perunamuusi punaiseen maitoon, grilliin makkaraa ja ribsejä, karkkipäivänä 400 gr karkkipussi/lapsi. Molempia vanhempia lapsia nimetellään ylipainosta koulussa. Lapset harrastavat urheilua, mutta energiansaanti on silti liiallista.

Olen miettinyt samaa, miten voisin puuttua tilanteeseen. Tämä perhe ei laihdu, jolleivat vanhemmat opettele tervellisempiä elämäntapoja. Tiedostavat lastensa ylipainon (joka on harvinaista, yleensä vanhemmat eivät tätä näe). Ovat kuitenkin jotenkin kyvyttömiä asiaan puuttumaan. Ilmeisesti epäterveellinen ruokavalio on jo niin juurtunut perheen elämäntapoihin, että en tiedä, miten saisivat sitä muutettua. Ostivat juuri uuden rasvakeittimen, kun sillä saa tehtyä niin hyvää kanaa (mitäs siihen sitten sanot? kiva?).

Joten AP, puutu tilanteeseen, jos uskallat. Voi kuitenkin käydä niin, että saat vanhemmat silmillesi ja välit menevät poikki - ainakin hetkellisesti. Voit lähestyä asiaa hellävaraisesti, älä syyllistä. Kerro, että olet huolissasi perheen lasten tilanteesta. 

Kiitos viestistäsi. Tiedän, että tämä on arka aihe, ja välien meno on tässä riskinä. Mutta olen ihan oikeasti huolissani lasten terveydestä. Ehkä uskaltaudun sanomaan ystävällisesti jotakin... olisi vain niin ihana nähdä lasten saavan nauttia elämästään ja lapsuudestaan normaalipainoisina. Lasten lihottaminen on mielestäni yksi pahoinpitelyn muoto. :( AP

Tsemppiä teille, ymmärrän huolesi!

Meidän sukulaislapsien äiti puhuu välillä lastensa ylipainosta. En kommentoi asiaa, kuuntelen ja vastailen neutraalisti.

Olen puuttunut tähän asiaan sen verran, että aina kun lapset ovat meillä kylässä, syötän heille kasvisruokaa sekä muuta sellaista, jota eivät kotona syö; puuroa, pähkinöitä, rehuja. Kerran lapset menivät tyhjällä vatsalla nukkumaan, kun ei iltapuuro maistunut. Olisi pitänyt olla suklaamuroja (!). Aamulla puuro jo maistui.

Vierailija
27/28 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti lasten paino alkaa nousta, kun he aloittavat koulun. Se johtuu siitä, että he saavat kulkea vapaasti kylillä ja heillä on viikkorahaa. Välitunneilla ja koulumatkalla kipaistaan lähikauppaan ja ostetaan karkkia taskut täyteen, sipsejä ja limsaa ja energiajuomaa ja mitä vain. Mitä enemmän on herkkuja, sitä enemmän on "kavereita" ympärillä. Murrosiässä fyysiset muutokset tuovat oman lisänsä soppaan, samoin urheiluharrastuksen lopettaminen (mikä on varsin tavallista murrosiässä).

Vierailija
28/28 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähestyisi asiaa painosta vaan terveelliseen ruuan hyödyistä ja siitä mitä jatkuva karkin ja herkkujen syönti tekee hampaille. Jos olisimme samassa paikassa tms niin en menisi ellemme sopisi yhteisesti kuinka herkkuja syödään. Itse ainakin rajoitan oman lapsen syömisiä vaikka muut antavatkin syödä enemmän, esim lapselle yksi makkara on ihan tarpeeksi. Sanon että siinä on niin paljon suolaa ja rasvaa ettei saa toista. En antaisi itse vieraitteni tehdä mitään omia ruokia kotonani, kyse on ihan hyvistä käytöstavoista. Sukulaiseltasi puuttuu nämäkin kokonaan lisäksi hänelle on aikamoinen asennevamma ruokaa kohtaan. Sopisin pelisäännöistä, kun ollaan yhdessä mutta et voi vaikuttaa siihen mitä puuhaavat kotonaan. Mielestäni lasten lihottaminem ja huonojen elintapojen opettaminen on myös pahoinpitelyn muoto,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi