Enemmistö suomalaisista fuskaa, näyttelee ja valehtelee työhaastattelussa
REHELLISYYDELLÄ PERI MAAN, MUTTA EI SAA TYÖPAIKKAA. Kilpailu on kova ja niin myös tarve ja pakko saada töitä. Ei siis mikään ihme että kaikkia keinoja käytetään työhaastattelussa. Valehtelu, fuskaaminen, näytteleminen ja moni muu huijaamisen keino on hyvin yleistä työhaastatteluissa kertoo asiantuntijat. Esimerkiksi kerrotaan sepitettyjä tarinoita, puhutaan työkokemuksesta joita ei oikeasti ole ja väitetään osaavansa taitoja joita kuitenkaan oikeasti osata. Ihmisillä on sen vertaa vahva kilpailuvietti.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Näin tutulla linkedinissä työn, jossa oli ollut muutama vuosi sitten. Ihmettelen vain, että en kertaakaan nähnyt tyyppiä, vaikka sama työpaikka ja olin tekemisissä kaikkien muiden samaa työtä tekevien kanssa...
Epäilyttävää oli myös väärä työtitteli, vaikka työn kuvaus oli melkein järkevä.
Ehkä juuri tuon takia olenkin pitkäaikaistyötön. En enää jaksa valehdella hakemuksissa ja haastatteluissa.
Samoin tympäisee lukeakaan niitä yksiä ja samoja ylisanoja kierrättäviä työpaikkailmoituksia. Näköalapaikat ja reilut mukavat työkaverit ja rautaiset ammattilaiset, tiedättehän.
Miksei siivouskärryn käyttäjä voisi olla ammatitaitoinen työkoneen kuljettaja, onhan tuossa kärryssäkin monenmoista nivuskaa ja nappia nykypäivänä. Tai lastentarhan hoitaja erikois organisoija ja ryhmätyön vetäjä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tutulla linkedinissä työn, jossa oli ollut muutama vuosi sitten. Ihmettelen vain, että en kertaakaan nähnyt tyyppiä, vaikka sama työpaikka ja olin tekemisissä kaikkien muiden samaa työtä tekevien kanssa...
Epäilyttävää oli myös väärä työtitteli, vaikka työn kuvaus oli melkein järkevä.
Näistä kuule selviää muutamalla vakioselityksellä:
"Tuli valittua listasta vahingossa titteli, joka oli yhden paikan ylempänä/alempana kuin oikea"
"Tuli päivitettyä Linkedin-profiilia perjantai-illan nousuhumalassa ja siksi siellä on virheitä"
"En osaa käyttää Linkedinin vaikeaa käyttöliittymää"
Työnhaussa on CV:n ynnä muiden työnhakuprofiilien osalta iät ja ajat käytetty "se oli vahinko" -selitystä, jos sieltä on jotain kummallista löytynyt.
Kaikki varmaan kokeilee rehellisyyttä kerran työhaastatteluissa. Sitten ei palaa ikinä tähän tsoukkiin.
Johtoportaaseen päässeiden osalta valehteleminen lienee vielä korkeampaa. Kansanedustajien osalta vielä sitäkin korkeampaa. Siellä kun taitavimmista valehtelijoista tulee ministereitä. :)
Olen ohjauksen ja tominnan päälikkö, siis peruskoulun opettaja.
Valehtelin sen hetkisen palkkani työhaastattelussa, sain paikan ja uusi palkka 15 tuhatta enemmän vuodessa.
"Moi, mulla on takana pitkä sairausloma syömishäiriön ja masennuksen takia, ja olen muutaman kerran ollut sairaalahoidossa ykköstyypin diabetekseni kanssa, kun en sitä hoitanut. Olen aika introvertti. Sainko paikan? Ai en." *menee keskustelupalsoille kiukuttelemaan kuinka kaikki on valtion syytä*
Mun mielestä joitain asioita voi jättää kertomatta, oli se sitten epärehellisyyttä tai ei. Ja kyllä, itseään pitää promota aika lailla, että jää mieleen ja mitään mahdollisuuksia on. Tää pitää toki tehdä luontevasti, eikä selkeästi näytellen.
En ihan periaatteesta valehtele tai liioittele.
Hulluinta on, että ihmiset oikeasti arvostavat kaikkea tuota feikkausta. Menestys on ilmeisesti ihailtavaa, vaikka se olisikin täysin keksittyä. Rehellinen ihminen jää aina omasta menestyksestään jauhavan jalkoihin, vaikka kaikki tajuavat sen puhuvan täyttä shaibaa.
Ei tämä kuulkaa vielä mitään. Venäjällä esim. ostetaan suosittelijoita CV:hen. Siellä on suosittelijapalveluita, jotka maksua vastaan kirjoittavat kenelle tahansa tekaistut suositukset.
Lienee vain ajan kysymys, milloin tällainen rantautuu Suomeenkin. Tai mistäpä sen tietää vaikka olisi jo, on vain niin vähäistä, että on vielä piilossa.