Kumppanin masennus
En jaksa enää! Tätä on jatkunut jo vuosia. Mies on masentunut ja ahdistunut ja nyt uusimpana burn out töistä. On jatkuvasti kiukkuinen ja syyttää minua kaikesta. Saattaa siis alkaa esim. huutaa ja karjua täysillä, ulkonakin niin että naapurit taatusti kuulee. Joudun koko ajan olemaan varpaillani.
Mies ei saa mitään aikaan. Kotitöistä puhuminenkin saa hänet niin ahdistumaan, että pitää ottaa rauhoittava. Eli minä siivoan ja hoidan myös suurimman osan miesten töistä (esim. talvisin pihan kolaamisen, osin ruohonleikkuun, ja remppaan myös taloa). Mies on vieläpä ihan järjettömän sotkuinen ihminen: heittää roskia suoraan lattialle tai pihamaalle, samoin kaljatölkkejä ja limsapulloja ja lisäksi likaisia astioita löytyy mm. autosta, piharakennuksista ja eri huoneista. Omat puhtaat ja likaiset vaatteensa heittelee myös lattialle. En jaksa jatkuvasti olla siivoamassa, joten meillä on sekaista. En kehtaa päästää tänne ketään käymään sen takia. Nyt isoin ongelma on se, että meillä on remontti juuri todella pahassa vaiheessa, mutta mies ei saa sitä edistettyä eli ollaan ilman suihkua ja vessaa tällä hetkellä, nyt olen tänä kesänä peseytynyt ämpärin kanssa pihamaalla. Mutta miten käy syksyllä? Olen itse yrittänyt remontoida sen mitä osaan ja nyt kyllästyin ja pyysin remonttifirman apuun, mutta ei meillä olisi siihen varaa... Siitä päästään vielä yhteen asiaan: mies asuu luonani oikeastaan ilmaiseksi (sähkön ja sellaiset jutut maksaa kyllä puoliksi) ja minulla on koko ajan rahat ihan loppu (mies tienaa enemmän kuin minä). On minun omistama talo ja minä joudun maksamaan myös remontin, tietysti. Meillä oli sopimus, että mies saa asua luonani ilmaiseksi, jos remontoi samalla taloa. Samaan diiliin kuului, että teen kaikki kotityöt, jotta miehelle jää aikaa rempata. Mutta mies ei pidä lupauksiaan!
Tällä hetkellä mies on kavereidensa luona käymässä toisella paikkakunnalla, ollut koko viikonlopun. Kuulemma ahdistaa niin paljon, että pakko päästä ryyppäämään ja kuulemma haluaa nähdä kavereitaan, vaikka juuri keskiviikkona viimeksi oli yhden kaverinsa luona yötä (kun sattui töistä reissuhomma juuri sinne). Vannotin häntä tulemaan ajoissa tänään, jotta ehdittäisiin viimein edistää hommia edes sen verran, että remppafirma voisi tulla aloittamaan töitä, eli siivoamista siis käytännössä. Siivoaminen on sellaista, etten pysty sitä itse tekemään (mm. huonekalujen kantamista). Elämäni on nyt jatkuvaa odottelua, että milloin mies jaksaisi tehdä viiden minuutin jutun, että saataisiin vihdoin hommia edistymään. Kello on kohta kymmenen eikä miestä näy vieläkään...
Ärsyttää tuo miehen ryyppyreissu senkin takia, että mies on ollut ihan todella väsynyt viime aikoina, koska tekee niin paljon töitä ja nukkuu liian vähän. Pahimpina öinä nukkuu vain 2h, yleensä juuri su-ma yönä, kun unirytmi on mennyt viikonloppuna päin peetä. Toissaviikonloppuna oli tavallisuudesta poiketen kotona ja silloin sain hänet menemään ajoissa nukkumaan. Mutta nyt tietysti taas koko viikonloppu pidetty hauskaa ja valvottu aamuun asti eli unirytmi pyllyllään... Ja minähän se olen, joka saan tästä kärsiä, kun mies väsyneenä sitten työviikolla kiukuttelee.
Itselläni myös ollut masennusta, osin miehen käytöksestä johtuen. Lisäksi nyt selvisi paha raudanpuutos, joka kyllä on korjaantumaan päin. Olen ihan loppu tähän kaikkeen. Mies silti vaatii, että häntä pitäisi ymmärtää, koska masennus ja ahdistus. Ja tosiaan mistään näistä en voi puhua miehelle ikinä, kun miestä alkaa heti niin pahasti ahdistaa. Hommat vaan leviää kasaan ja minä joudun hoitamaan kaiken ja silti saan mieheltä vaan huutoa jatkuvasti..