Miten opiskelijana yksin asuminen toimii rahallisesti?
Olen 19 ja muutan opiskelupaikan takia uudelle paikkakunnalle. Soluasuminen ei ollut vaihtoehto lemmikkien takia, joten muutan kaksioon jossa vuokra 700€/kk sähkö- ja vesimaksuineen. Kela antaa asumistukea n. 316€/kk ja opintotukea 250€/kk. Tuet ei riitä yhdessä edes vuokraan, saati sitten perus elintarvikkeisiin ja elämiseen. Miten asuminen siis toimii? Mistä opiskelijat saa rahaa elämiseen? Oliko sinulla rahallisia vaikeuksia kun muutit vuokralle?
Kommentit (23)
Harva opiskelija vuokraa kaksiota, jos ei ole varaa vuokranmaksuun eli säästöjä, varakkaita vanhempia tai työtä opintojen ohessa.
Lemmikit ovat oma valinta. Koska tahdot pitää ne mukanasi (ja tottakai tahdot, kuka nyt rakkaasta ystävästä luopuisi!), niin sitten täytyy myös sitoutua rahallisestikin henkilökohtaisesti, eli ottaa lainaa.
Ota lainaa. Itselläni alkuun pappa betalar ja vikat vuodet alkoi saada tarpeeksi rahaa kesätöistä.
Vuokranantajana ihmettelen tätä nykybuumia: opiskelijoilla on mukana 1-2 kissaa, pari koiraa, lemmikkipupu ja gerbiili. Mikään näistä ei tuhoa asuntoa yhtään ja kun 2 kk kuluttua tulee sovitusti tarkastamaan, onko tuhoja tullut, niin selityksenä on "oudossa paikassa on tullut vähän tehtyä omiaan". Jalkalistat on pureskeltu, ovenkarmit toimineet raapimapuina ja lattianrajassa on tapetit täynnä pientä ulostepilkkua, se kani kun on paskonut mihin sattuu.
Itse opiskelijana saan tai olen varautunut maksamaan vuokran seuraavisa tuloläheistä, jotka ovat satunnaisessa järjesyksessä: Omat säästöt, joita minulla on ja oli "jo" ennen opintojen alkamista. Opintotuella ja siihen sisältyvällä asumislisällä, palkka ja ansiotuloilla joita saan opintojen ohella (erityisesti kesäaikana) tekemistäni töistä ja lainarahalla. Itselläni ei ole lemmikkejä ällä hetkellä. En oleta tai odota, että joku muu -yhteiskunta ("hyvinvointivaltio") maksaisi minulle yhtään mitään siksi, että haluaisin jakaa elämäni huolehtimalla ja vastaamalla lemmikkien ylläpidosta,
Vaikeaahan se on. Mahtuisiko asuntoon kämppis jakamaan vuokrakuluja? Itse autan opiskelevaa tytärtäni useammalla satasella kuussa, vaikka olenkin keskituloinen, asuntovelkainen yksinhuoltaja (1 lapsi kotona). Nipistän kaikesta muusta, kun muistan, miten niukkaa opiskelijaelämä oli.
Kaikki täytyy siis saada tukien maksamisella? Hyvää päivää.
Ei ollut rahallisia vaikeuksia, koska muutin AYY:n soluasuntoon. Vuokra oli 250e/kk eikä tarvinnut edes lainaa ottaa. Ei ollut lemmikkejä, autoa eikä mitään muitakaan luksusjuttuja
Asut aivan liian kalliisti. Yritä saada halvempi asunto mahdollisimman pian tai hanki kämppis jakamaan kustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajana ihmettelen tätä nykybuumia: opiskelijoilla on mukana 1-2 kissaa, pari koiraa, lemmikkipupu ja gerbiili. Mikään näistä ei tuhoa asuntoa yhtään ja kun 2 kk kuluttua tulee sovitusti tarkastamaan, onko tuhoja tullut, niin selityksenä on "oudossa paikassa on tullut vähän tehtyä omiaan". Jalkalistat on pureskeltu, ovenkarmit toimineet raapimapuina ja lattianrajassa on tapetit täynnä pientä ulostepilkkua, se kani kun on paskonut mihin sattuu.
Mikä asunnossasi on vialla, kun et saa sinne kunnon hakijoita? Ainakin täällä päin on jokaiseen pieneen järkevähintaiseen asuntoon kymmeniä hakijoita, joista voi valita työssäkäyvän ja kouluttautuneen sinkun
Aloittajan ei varmastikaan ole pakko muuttaa liian kalliiseen asuntoon? Mun 18v muutti keväällä omilleen, ja hyvin pärjää, mutta hänellä onkin edullisempi asunto kissansa kanssa :D
Opintoraha+opintolaina, asumistuki. Kesätöitä ei hakenut, kun on vain tämä heinäkuu lomaa, ja haluaa lomailla.
Mene kaupankassalle/siivoomaan iltaisin ja tienaa rahaa. Lukuisat opiskelijat tekevät näin. Jos haluaa pelkillä tuilla elää, niin ei tule olemaan mahdollista tuolla vuokralla. Toimeentulotukeakaan et tule montaa kuukautta saamaan koko vuokralle sen perusteella, että sinulla on lemmikki ja tarvitset siksi kaksiota. Vähän aikaa on mahdollista saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä asunnossasi on vialla, kun et saa sinne kunnon hakijoita? Ainakin täällä päin on jokaiseen pieneen järkevähintaiseen asuntoon kymmeniä hakijoita, joista voi valita työssäkäyvän ja kouluttautuneen sinkun
Sijanti. Se on 300 m päässä oppilaitoksesta.
Pk-seudulla vuokrat on pienimmissäkin luukuissa tuota 700€ luokkaa. Otan lainaa jos on pakko, käyn töissä ja mies käy myös. Eletään jopa aika leveästi, vaikka miehenkään palkka ei ole kovin suuri. Pienet menot, vuokra+kaikki pakolliset menot on kuussa 800€, matkakortti 50€ opiskelija-alennuksella ja ruokakauppaan joku 350€ kuussa.
Mulla oli vuokra n. 430€ vuosina 2009-2011 Hoas:lla yksiössä. Kävin töissä satunnaisesti + kesällä 2kk kokoaikaisesti. En saanut rahaa vanhemmilta. Lainaa otin sen vajaa 5v aikana n. 2000€
Kai säällä on sen verran itsekunnioitusta, että maksaa vuokran omilla tuloillaan. Töitä voi tehdä opiskelun ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse autan opiskelevaa tytärtäni useammalla satasella kuussa, vaikka olenkin keskituloinen, asuntovelkainen yksinhuoltaja (1 lapsi kotona). Nipistän kaikesta muusta, kun muistan, miten niukkaa opiskelijaelämä oli.
Tätä en voi ymmärtää. Aikuinen kärvistelee toimeentulon rajamailla siksi, että antaa aikuiselle opiskelevalle lapselleen monta sataa euroa kuukaudessa. Suomessa opiskelijoilla on varsin hyvät tuet, opintolainaa saa lähes nollakorolla ja valtio maksaa siitä merkittävän osan, jos valmistuu tarpeeksi nopeasti. Tiedän tämän kolmen opiskelevan lapsen äitinä.
Ymmärrän kyllä, että hyvätuloinen vanhempi haluaa auttaa opiskelijalastaan hänelle jäävällä "ylimääräisellä" rahalla tai sen, että vähän pienempituloinenkin vanhempi auttaa lastaan sairauden tai muun yllättävän vastoinkäymisen iskiessä. Mutta siinä ei ole mitään järkeä, että vanhempi itse tinkii kaikesta mahdollisesta, jotta terveen opiskelijalapsen ei tarvitsisi ottaa opintolainaa
Saat opintorahaa 250€/kk. Opintotukeen kuuluu myös lainantakaus.
Kysymys onkin, luotatko opintoihisi ja niiden jälkeiseen työllistymiseen niin paljon, että otat lainan ja sitä kautta panostat niihin myös henkilökohtaisesti?