Onko okei asettaa rajoja teinin pukeutumiselle?
Esimerkiksi viimeksi teini yritti mennä minishortseissa ja off-shoulderissa joka jätti navan paljaaksi ulos. Yritin tiukasti kieltää mutta perus natsikommentit jätti ja vaihtoi vain lievästi peittävämpään paitaan. Kuulemma "kaikki muutki pukeutuu näi". Tyttäreni on fiksu ja tiedän tämänkin olevan mitä todennäköisemmin jokin vaihe, mutta en halua että päätyisi vain aikuisena katumaan tyhmiä teinihölmöilyjä ja mauttomia kuvia. Mikä olisi hyvä raja asettaa?
Kommentit (28)
No, jos pukeutumistyylistä on jotain konkreettista haittaa... Mutta eiköhän ole parempi keskustella asioista yhdessä ja puhua siitä, miksi teini haluaa pukeutua sillä tavalla ja miksi itse et pidä siitä. Voi esim. sanoa, että jos kulkee nilkat paljaina talvella, siitä voi tulla terveysvaikutuksia.
On okei. Jonkun 13-14-vuotiaan ei missään tapauksessa tarvitse antaa mennä julkiselle paikalle perseshortseissa tai tissit tyrkyllä. 18-19-vuotiaan taas voi antaa nolata itsensä jos välttämättä haluaa.
Lähtekää yhdessä ulos sinä ja teini samalla lailla pukeutuneena. Voi olla että herää viimeistään siinä vaiheessa.
On okei. Itse olen 14v, ja näin kesäisin pidän siitä että kuumalla säällä saa olla lyhyessä hihattomassa topissa sekä shortseissa. Toki nyt kos on viileä, tai tulee vilu niin laitan jonkun t-paidan päälle. Mutta hei, nyt on kesä eikä talvi jolloin pitäs kauheet vaatetulset ola pääl. Sitä paitsi me olaan nuoria, ja ymmärrän että vanhemmat eivät kaikkea sulata. Ei tarvitsekkaan, mutta kyllä se toppi ja shortsit yhdistettynä kesällä ovat OK.
Teininä kuuluukin haeskella sitä omaa tyyliä, ja teini-ikä nyt on ainoa ikä jolloin oikeesti kehtaa pukeutua noin, eiköhän se oma tyyli siitä vielä vakiinnu.
Vierailija kirjoitti:
On okei. Itse olen 14v, ja näin kesäisin pidän siitä että kuumalla säällä saa olla lyhyessä hihattomassa topissa sekä shortseissa. Toki nyt kos on viileä, tai tulee vilu niin laitan jonkun t-paidan päälle. Mutta hei, nyt on kesä eikä talvi jolloin pitäs kauheet vaatetulset ola pääl. Sitä paitsi me olaan nuoria, ja ymmärrän että vanhemmat eivät kaikkea sulata. Ei tarvitsekkaan, mutta kyllä se toppi ja shortsit yhdistettynä kesällä ovat OK.
Riippuu aivan siitä minkälaiset toppi (=yläosa) ja shortsit.
Rehellisesti sanottuna minishortsit eivät kuulu alaikäisen vaatekaappiin (sellaiset puoli persettä tyrkyttävät). Ei kuulu tuohon ikään esittää vartaloaan huomion perässä, vaikka kuinka viattomat tavoitteet olisivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Toppi ja shortsit on ok, kunhan shortsit peittää pakarat ja toppi peittää rinnat.
Vierailija kirjoitti:
Teininä kuuluukin haeskella sitä omaa tyyliä, ja teini-ikä nyt on ainoa ikä jolloin oikeesti kehtaa pukeutua noin, eiköhän se oma tyyli siitä vielä vakiinnu.
Teininä vielä moni on hoikka ja lautamaha niin kehtaa käyttää paljastavia vaatteita 👍 2000 luvun alussa oli matalavyötäröiset farkut ja stringit vedetty korviin 😅
Minä en olisi kieltänyt, koska teinin kanssa on tärkeämpiäkin taisteluita taisteltavana. Olisin sanonut kyllä, että sinulla on nyt liian paljastavat vaatteet yllä 13-vuotiaaksi, herätät vähän kiusallista huomiota, mutta en alkaisi kieltämään, koska uhmasta teini todennäköisesti pukisi nuo vermeet joka tapauksessa silloin, kun en ole paikalla tarkistamassa asua.
Eli kieltoja ei kannata asettaa, jos niitä ei voi valvoa.
Järkipuhe sen sijaan tehoaa yleensä hyvin. Ainakin on meillä tehonnut, minulla on siis 17- ja 19-vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse koska ei ole tyttölapsia
42v setämies joka bitchspottaa kavereineen neitokaisia.
-on ne täysi-ikäisiä. Varmasti.
Höpöhöpö, av-mamma sä olet. Yksikään 42-vuotias mies ei kutsu itseään setämieheksi.
Vähän riippuu minne se teini on menossa, mutta syytä käydä keskustelu teinipoikien hormoneista, kuolaavista ja perään huutelevista setämiehistä, seksin ostajista ja muusta kivasta mitä voi vastaan tulla. Teini ei välttämättä ole kypsä kohtaamaan niitä.
Tietty jos ihan puskassa asutte niin keskustelunaiheet on linjalla punkit ja nokkoset.
Vierailija kirjoitti:
Vähän riippuu minne se teini on menossa, mutta syytä käydä keskustelu teinipoikien hormoneista, kuolaavista ja perään huutelevista setämiehistä, seksin ostajista ja muusta kivasta mitä voi vastaan tulla. Teini ei välttämättä ole kypsä kohtaamaan niitä.
Tietty jos ihan puskassa asutte niin keskustelunaiheet on linjalla punkit ja nokkoset.
Ja jos olitte menossa isomummun hautajaisiin, niin sitten se vastaus on EI KÄY, VAIHTAMAAN MARS.
Kyllä on vanhemman tehtävä ohjata lasta säädylliseen ja asianmukaiseen pukeutumiseen. Paljastavat vaatteet ovat mauttomia minkä ikäisellä ihmisellä tahansa. Olen nähnyt teinejä todella todella paljastavasti pukeutuneena ja ajatellut, eikö heidän vanhempansa ole puuttuneet asiaan. Mutta toisaalta voi kuulua ikäänkin ja kuitenkin useiden heistä vaatemaku ja tyyli paranevat iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vanhemman tehtävä ohjata lasta säädylliseen ja asianmukaiseen pukeutumiseen. Paljastavat vaatteet ovat mauttomia minkä ikäisellä ihmisellä tahansa. Olen nähnyt teinejä todella todella paljastavasti pukeutuneena ja ajatellut, eikö heidän vanhempansa ole puuttuneet asiaan. Mutta toisaalta voi kuulua ikäänkin ja kuitenkin useiden heistä vaatemaku ja tyyli paranevat iän myötä.
Minustakin on ohjattava, mutta nyt oli kyse siitä, onko se ohjaaminen tehtävä kiellon muodossa vai järkipuheella. Minusta jälkimmäinen toimii teinien kanssa aina paremmin.
14
Lähinnä silloin jos kyseessä hautajaiset ja vanhan sululaisen synttärit. Tai talvella jos paleltumavaara.
Muuten nuorten pitää saada käydä läpi toi vaihe.
Ja kyllä ne kuolaavat miehet on ihan itse vastuussa siitä kuolastaan.
Teiniyteen tavallaan kuuluu haastaa ja yrittää kyseenalaistaa aiempien sukupolvien käsiyksiä ja tapoja. Itse olen saanut vanhemmiltani opin, että oikein valitut vaatteet on osa huomaavaisuutta ja yriys osoittaa tilanne tajua. Mutta toki olen joutunut tai saanut erinäisiä kertoja vääntää ja kiukutella mikä on sopivaa ja mikä ei. Toivottavasi olen jotain oppinutkin. Ehkä myös vanhemmat. Mutta jotain erityistä olisi jääny saamatta jos vanhempani olisivat muruneet heti ja ananeet minun rauhassa "toteuttaa itseäni" ilman rakenavaksi ja kaiketi minun parhaakseni antamaansa "kriiikkiä". _- Toki meillä edelleenkin on joiain näkemyseroja. Vanhempien tehtäviin kai kuuluu olla välillä vähän ymmärtämättömiä.(..)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse koska ei ole tyttölapsia
42v setämies joka bitchspottaa kavereineen neitokaisia.
-on ne täysi-ikäisiä. Varmasti.
Höpöhöpö, av-mamma sä olet. Yksikään 42-vuotias mies ei kutsu itseään setämieheksi.
Silloin kun katselen naisia jotka voisivat olla tyttäreni, tunnen oloni setämieheksi.
Minkä minä sille voin että aivoni on ohjelmoitu huomaamaan ne treenitrikoot ja millaiset pikkarit niiden alla on.
Saatika sitten ne persposket paljastavat shortsit.
Tiedetään, itseään varten ne noin pukeutuu, mutta valitettavasti muutkin katsoo. Elämä on.
Meillä teinit ovat kyllä tajunneet, ettei perse eikä tissit saa näkyä, joten eipä ole tarvinnut rajoitella mitenkään.